Nekromanti Genusdebatten igen (Troberg väcker gamla spöken)

Mogger

Hipsteranka
Re: Och ni undrar varför kvinnor inte deltar i trå

CapnZapp said:
Dvs menar du vad du implicerar; att också säga att det inte är OK med barbarer och krigare om man med det menar företrädesvis manliga sådana?
Givetvis är rollen som manlig barbar (eller manlig riddare, manlig trollkarl, manlig alvjägare, manlig whatever) ett problem. Det är normen. Vi säger inte manlig barbar, vi säger barbar, och i bästa folk tänker folk på Birger (fast de flesta tänker på Conan), men ingen tänker på Red Sonja. Då måste man nämligen säga kvinnlig barbar.

Så, nej, jag tycker inte att det är ok med en manlig vit norm. Jag tycker att det stinker. Det betyder inte att varje manlig barbar är ett svek mot 50% av befolkningen. Det betyder bara att normen bör luckras upp. Barbar bör inte vara synonymt med vit, manlig barbar.

Arfert

Facit

Lätt OT: Red Sonja hade inte sin ringbrynje-bikini ursprungligen när Barry Windsor Smith* började rita henne... utan nåt som ser ut som en någotsånär skyddande ringbrynja...

*...fortfarande den bäste Conan-tecknaren.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Han said:
Jag ville mest med mitt inlägg slänga in mina tankar om det när Dante slår sig för bröstet och säger hur han bidrar till ett jämlikare samhälle.
Är det vad du tror jag gör?

Ja, förstår jag varför du svarat som du gjort – om folk påstår sig bidra till jämställdhet till höger och vänster, då måste de förstås genast få veta att de har fel. Hur skulle det annars se ut?

Nämen allvarligt: Själv trodde jag att jag postade en bild som respons på en tre år gammal efterlysning av just en sån bild.

Han said:
Jag orkade inte i vrållådan, men när han tycker det är så viktigt att han frankensteinar en sådan här gammal tråd kunde jag inte hålla tyst.
Jag letade upp den här gamla tråden apropå denna diskussion.

Sen råkade jag av en slump se Cogitares gamla inlägg om att det vore skoj med en »tvärtombild«. Eftersom jag råkade ha just en sån bild tillgänglig tyckte jag helt enkelt att det vore kul att posta den som svar – trots att diskussionen är tre år gammal. »Kul« alltså, inte »viktigt«.

Jag vet själv varför jag postade, tack, men det var upplysande att se din missuppfattning.

Mogger

Hipsteranka

Arfert said:
Lätt OT: Red Sonja hade inte sin ringbrynje-bikini ursprungligen när Barry Windsor Smith* började rita henne... utan nåt som ser ut som en någotsånär skyddande ringbrynja...
Jag har iofs inget problem med ringbrynjebikini i sig så det spelar mindre roll för mig. Problemet är snarare att ALLA kvinnor har ringbrynjebikini, eller ännu hellre trasiga kläder som de måste hålla ihop medan de blir räddade av en stark man.

Arfert

Facit

Det hela började med att en spansk tecknare skulle göra en bild av Sonja, som hamnade på baksidan av Savage Sword typ -74, sen tyckte alla fans att det var sååå coooolt, och på den vägen är det.