Mogger
Hipsteranka
Re: Och ni undrar varför kvinnor inte deltar i trå
Så, nej, jag tycker inte att det är ok med en manlig vit norm. Jag tycker att det stinker. Det betyder inte att varje manlig barbar är ett svek mot 50% av befolkningen. Det betyder bara att normen bör luckras upp. Barbar bör inte vara synonymt med vit, manlig barbar.
Givetvis är rollen som manlig barbar (eller manlig riddare, manlig trollkarl, manlig alvjägare, manlig whatever) ett problem. Det är normen. Vi säger inte manlig barbar, vi säger barbar, och i bästa folk tänker folk på Birger (fast de flesta tänker på Conan), men ingen tänker på Red Sonja. Då måste man nämligen säga kvinnlig barbar.CapnZapp said:Dvs menar du vad du implicerar; att också säga att det inte är OK med barbarer och krigare om man med det menar företrädesvis manliga sådana?
Så, nej, jag tycker inte att det är ok med en manlig vit norm. Jag tycker att det stinker. Det betyder inte att varje manlig barbar är ett svek mot 50% av befolkningen. Det betyder bara att normen bör luckras upp. Barbar bör inte vara synonymt med vit, manlig barbar.