Recca;n90193 said:
Det handlar inte så mycket om att försöka få ens ungar att vara brutala, som det handlar om att presentera bilder av könen på ett sätt så att de inte alltid är stereotypa. Det handlar om att meddela barnen att de får vara hur de vill och inte behöver anpassa sig till vad en kvinna eller man "ska vara". Personligen är jag så sjukt trött på film där kvinnor framställs på samma jävla sätt hela tiden, även på film där män är på samma sätt hela tiden. Ska kolla in filmerna.
Det här får bli mitt svar till Kraetyz också, förresten. Genusmedvetenhet är dock större än detta, men eftersom personen i fråga verkar sakna helt koncept kring begreppet kanske detta duger till en början.
Jo, jag vet att det är ett stort ämne och ett jag aldrig satt mig in i (jag brukar bara nöja mig med att behandla folk så väl jag orkar och så slutar det med det). TY för sammanfattningen.
Cloudy with a Chance of Meatballs: Kvinnan i filmen låtsas vara en typisk "ditzy" kvinna, men inser genom filmen att killen hon är kär i tycker mer om henne om hon visar vem hon egentligen är. Så, hon bryter sin typiska gender role under filmens gång, så att säga.
Ratatouille: Den kvinnliga huvudkaraktären/kärleksintresset är en målmedveten kock som trots sitt kön kämpar stenhårt för att bli huvudkock (detta är en mindre plotpoint som återkommer då och då i filmen, IIRC).
Nausicaa of the Valley of the Wind/De flesta Miyazakifilmer: Du borde redan veta att dessa är bra filmer. Bara titta på dem.
Also, här kommer ett tips från frugan med hennes åsikter (på engelska):
Road to El Dorado
Despite the fact that the female character is sexually amped up in this movie, she owns her sexuality as opposed to the male protagonists owning it. She even uses her own sexuality to get what she wants. Even though in their society it isn't normal for females to strive for anything more than being a caregiver, she rises above that because that's what she wants. She's strong, indepedent, and even a POC.