Nekromanti Geocaching/liknande?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag var lite oförsiktig på jobbet idag och råkade prata lite om konceptet med geocaching. Jag har inte testat själv, men kollegorna tände på fulla cylindrar. Det gällde nämligen den uråldriga frågan "vad i helvete ska vi hitta på med eleverna på introduktionsdagarna i början av terminen". Det finns ju klassiker som brännboll och annat, men att testa lite geocaching i liten skala kändes mer fräscht och så.

Men. Jag skulle behöva lite hjälp.

Det vi skulle vilja kunna göra:
- Skapa egna caches och serier av caches. Typ gå runt och sätta ut "waypoints" (vi kommer antagligen först och främst testa med virtuella caches).
- Eleverna behöver kunna komma åt de caches / serier vi skapar. Vi tänker oss att de bör kunna använda sina smartphones till detta. Appen de använder måste vara gratis och ska helst finnas till både iOS och Android. Eller om det finns olika appar som kan få in samma data. (I nödfall kan vi på förhand kolla så att vi har tillräckligt med elever som har androidmobiler).

Vad rekommenderar ni?

krank

Alkemist said:
I liten skala så varför inte en vanlig karta?
En vanlig fysisk karta med utmärkta platser? Typ som helt vanlig orientering då? =)

Lite av poängen här är ju för vår del att få in teknikanvändningen, eftersom vi är teknikprogrammet. Därför vore elektronisk karta och GPS-blippar vara att föredra.

Jag börjar bli lite tveksam till projektet, min egen androidmobils GPS verkar inte vara speciellt exakt. Ska testa mer utomhus imorgon.

Har iaf hittat nåt program (Waypoints Pro) som kan placera ut waypoints och exportera som GPX, och sedan ett annat program (c:geo) som ska kunna läsa in GPX-filer. Kanske blir lite meck med utskickning av GPS-filen kanske, men det kan man väl leva med.

Troberg

Sinister eater
C:Geo är väl typ standardprogrammet för geocaching.

Sedan så är inte GPS speciellt exakt, oftast är man nöjd när man är inom 10 meter, så se till att ha bra ledtrådar till gömman. Har själv ägnat timmar åt att misslyckas hitta en gömma som jag vet var den är på 5 meter när...

Annars så finns ju alltid Geosandwiching som alternativ. Man tar kontakt med någon som bor på andra sidan jorden och kommer överens om en koordinat. På en överenskommen tidpunkt går man till respektive koordinat, på exakt motsatt sida av jorden, och trycker en brödskiva mot marken, och har därmed gjort världens största macka.

anth

Vetefan
Nu kommer jag inte ihåg vad det heter, men i princip samma sak med bilder.
Första bilden är något känt, t.ex. på skolentrén.
Nästa bild är tagen från skolentrén på något annat, tredje bilden är tagen från platsen på den andra bilden o.s.v.

Chryckan

Swordsman
Själv använder jag 3 appar vid Geocaching.

GPS assist. Ligger i backgrunden och ser till GPS alltid är på och uppdateras kontinuerligt. Och gör den nogrannare.

GPS Status. App som låter en kalibrera GPSn och får mobilen att fungera som en kompass. Har lyckats få min HTC mobil GPS att komma ner till 3 meters nogranhet med den appen vilket är i min mening jävligt bra.
Den fungerar även som way point, riknings kompass som är lättare att använda än C:Geos inbyggda.
Är kompatible med C:geo. Du kan föra över way points och cachar från c:geo till GPS status och använda dom omväxlande på ett smidigt sätt.

Slutligen så är c:geo ett måste. Den har möjlighet att ha flera olika kartlägen och typer inklusive google maps och satelit. Riknings och waypoint finnare. Plus den är gjord för att ladda ner caches från geocaches.com.

När jag geo cachar så brukar jag, efter att valt en cache att hitta, använda all tre apparna samtidigt. Jag använder c:geo i kartläge för att ta mig inom ett tiotal meter och sen gå över till gps status rikningsfinnare för att triangulera den slutliga platsen till ett par meters nogrannhet. Sen är det bara att leta.

Skulle nog inte rekomendera virtuella cachar eftersom mobilers gps sällan är vidare nogranna. Är lättare att hitta till det generella området och sen använda cachens ledtråd till att hitta den exakta platsen.
(I ett skolprojekt kan ju ledtrådarna även vara av pedagogisk art.)

Plus det är fan så mycket roligare och upphetsande att hitta ett lite kinderägg gömt i en falsk staketstolpe än att få ett elektroniskt medelande att du står på rätt plats.

(Det här är android appar. Fast c:geo finns till IOS har jag för mig.)

krank

Chryckan said:
Skulle nog inte rekomendera virtuella cachar eftersom mobilers gps sällan är vidare nogranna. Är lättare att hitta till det generella området och sen använda cachens ledtråd till att hitta den exakta platsen.
Mjo, jag har börjat fundera mer i sådana banor. Ska räkna ut hur jag ska göra det så att det funkar när man har flera grupper av elever, bara. Om man har, säg, 30 elever uppdelade i sex stycken grupper om 5 elever i varje grupp, och vill att varje grupp ska kunna hitta typ 5-10 grejer så blir det ju ganska mycket att gömma.

Så just nu funderar jag på att gömma till exempel utskrivna QR-koder som laminerats, så att de inte påverkas alltför mycket av väder och vind. Och att varje kod då ger ett ord, som kanske kan vara en ledtråd till nästa geocache. Eller bara ett ord som bevisar att man har hittat just den cachen.

Troberg

Sinister eater
anth said:
Nu kommer jag inte ihåg vad det heter, men i princip samma sak med bilder.
Första bilden är något känt, t.ex. på skolentrén.
Nästa bild är tagen från skolentrén på något annat, tredje bilden är tagen från platsen på den andra bilden o.s.v.
Bildrally.

Jag har testat en annan variant på det. Då fick man ett antal foton, och skulle ta reda på närmaste gatunamnet från platsen där fotot var taget. Alla medel tillåtna, Google Earth, fråga folk, åka runt och titta, dela upp laget osv. Det lag som har flest rätt när tiden är ute vinner.

Möller

Hubert Hortlax
Du kan ju vara lite primitiv och ha gömmornas koordinater analogt.

Alltså att du går ut i terrängen och tar ut koordinater du sparar i din telefon. Dessa skriver du sen av eller exporterar till datorn, sen är det bara att skriva ut dem på papper och räcka över till eleverna.

Visst är det lite jobbigt att knappa, men det kan spara trubblet att installera appar och lyckas koppla upp varje elevgrupp till en databas med dina gömmor.

För koordinater kan man nämligen söka på direkt i Google Maps.

Get Geo-Coordinates kan vara tillräcklig för ditt behov vid skapandet av gömmorna, men möjligtvis finns det något som ger lite fler decimaler.

Troberg

Sinister eater
Ett litet tips till:

Se till att ha många gömmor, och se till att inte alla grupper får samma gömmor (en viss överlappning kan man har, men inte total) och inte i samma ordning.

Alternativt, lägg ut många gömmor och ge alla grupper alla koordinater. Den som är först plockar den, och den grupp som har flest vinner. Det lägger också på ett moment av "Är det dags att sluta leta här nu, den kanske redan är plockad?".

Det finns liksom inget som är mer dödande för känslan än när man bara behöver gå till klungan med 20 personer och titta vad de har hittat...