Jag var lite oförsiktig på jobbet idag och råkade prata lite om konceptet med geocaching. Jag har inte testat själv, men kollegorna tände på fulla cylindrar. Det gällde nämligen den uråldriga frågan "vad i helvete ska vi hitta på med eleverna på introduktionsdagarna i början av terminen". Det finns ju klassiker som brännboll och annat, men att testa lite geocaching i liten skala kändes mer fräscht och så.
Men. Jag skulle behöva lite hjälp.
Det vi skulle vilja kunna göra:
- Skapa egna caches och serier av caches. Typ gå runt och sätta ut "waypoints" (vi kommer antagligen först och främst testa med virtuella caches).
- Eleverna behöver kunna komma åt de caches / serier vi skapar. Vi tänker oss att de bör kunna använda sina smartphones till detta. Appen de använder måste vara gratis och ska helst finnas till både iOS och Android. Eller om det finns olika appar som kan få in samma data. (I nödfall kan vi på förhand kolla så att vi har tillräckligt med elever som har androidmobiler).
Vad rekommenderar ni?
Men. Jag skulle behöva lite hjälp.
Det vi skulle vilja kunna göra:
- Skapa egna caches och serier av caches. Typ gå runt och sätta ut "waypoints" (vi kommer antagligen först och främst testa med virtuella caches).
- Eleverna behöver kunna komma åt de caches / serier vi skapar. Vi tänker oss att de bör kunna använda sina smartphones till detta. Appen de använder måste vara gratis och ska helst finnas till både iOS och Android. Eller om det finns olika appar som kan få in samma data. (I nödfall kan vi på förhand kolla så att vi har tillräckligt med elever som har androidmobiler).
Vad rekommenderar ni?