Nekromanti Geografihjälp (dockskåpsvarning)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har givit mig in på något så vansinnigt konventionellt som att skapa en fantasyvärld, något som jag dock försöker göra med ett öga till "realism" och hur verklig geografi fungerar. Dock är mina kunskaper inom detta område begränsade till vad jag minns från gymnasiegeografin, vilket ju är högst basala saker. Så jag vänder mig till er, bildade och kloka människor. Rent klimatologiskt, geologiskt, et cetera, funkar det utsnitt av världen som syns i den bifogade kartan (jag vet, ph34r my l33t p4|nt sk|llz)?

För att förstå kartan kan det vara i ordning att veta följande:

Skalan är inte helt klar, framför allt för att det här med projektioner är jobbigt att syssla med, men antag att planeten är ungefär lika stor som jorden, att det tunna mörklila streck som går mitt över kartan ungefär motsvarar kräftans vändkrets och att de nordliga sektionerna av kartan ligger ungefär lika långt norrut som södra Sverige eller norra Brittiska öarna gör i vår värld.

Planeten roterar åt samma håll som jorden.

De mörkgröna områdena är hyfsat bördiga/odlingsbara, medan de gula är mer eller mindre omöjliga att använda för jordbruk. De grå områdena är bergsområden, vilka för det mesta är omgivna av mer kulliga områden. Det blå är floder och hav.

De ljusröda linjerna är gränser mellan kontinentalplattorna. De ljusröda pilarna visar kontinentalplattornas huvudsakliga rörelseriktning. Den lilla ljusröda linjen i sydvästra hörnet representerar att plattan i fråga håller på att spricka upp där (sånt går väl?).

De mörkröda och ljusblå linjerna representerar varma respektive kalla havsströmmar.

Vad jag undrar är nu:

Är bergen trovärdiga? Jag har tänkt mig att majoriteten av bergen kring det centrala havet uppstått tack vare de sammanstötande kontinentalmassorna, medan bergen i nordost (vilka på den riktiga kartan, den som inte är gjord i Paint, ligger i mer av en rak linje) orsakats av en annan veckning. De på den norra kontinenten centrala bergen vilka omger ett slättområde kan möjligen vara spår av en forntida meteor eller liknande (som antagligen orsakade en hel del skit, med tanke på hur stora effekter den lämnade kvar).

Hur skulle vindar och strömmar gå här? Vilka områden skulle ha bra klimat för jordbruk, och vilka skulle vara dåliga (och hur kan man på ett trovärdigt vis få in jordmånerna i ekvationen)?

Mitthavets geografiska läge i förhållande till havet i öster påminner lite om karibiska havets läge i vår värld. Skulle det vara otroligt med lite orkaner då och då?

Samt givetvis lite andra synpunkter, om några sådana finns.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Sånt här tycker i alla fall jag är roligt.

Havs- och luftströmmar
Först: leta rätt på en gammal skolatlas - där brukar finnas kartor över klimat och havs- och luftströmmar. Havsströmmarna är den mekanism som utövar störst inflytande på Jordens klimat i och med att de omfördelar ofattbara mängder värme vilket gör större delen av planeten hyggligt beboelig. Utan havsströmmarna skulle Jorden ha ett mer extremt klimat med ett varmare ekvatorområde och kallare polarområden. Luftströmmarna spelar också en viss roll i detta men inte alls lika stor och är dessutom mer nyckfulla jämfört med de stabila havsströmmarna.
Lite grundläggande teori: Vid ekvatorn värms vatten (och luft) upp och stiger. Detta tillsammans med att Jorden roterar österut gör att strömmarna vid ekvatorn kommer att gå västerut (motsatt planetens rotationsriktning) och skapa strömmar som går i medurs riktning på norra halvklotet och moturs riktning på södra halvklotet. (Tvärtom för planeter som roterar åt andra hållet.) Norra Atlantens ström Golfströmmen är ett bra exempel på en sådan medursström och alla svenskar känner till dess betydelse för klimatet i norra Europa.

Titta alltså på din kartas hav och rita in pilar västerut vid ekvatorn. De är dina ekvatorialströmmar. Skapa sedan medurs strömmar i haven norr om ekvatorn och moturs strömmar i haven söder om ekvatorn. Små hav och innanhav har mycket svagare strömmar än stora hav.

Vindar följer samma mönster men hejdas inte lika starkt av land. Du kan med gott samvete ha överseende med den teoretiska bakgrunden och korrektheten vad beträffar dina vindsystem.

Regnskugga och öknar
En bra sak att känna till är regnskugga och hur öknar bildas. Regnskugga kallas när en bergskedja "skymmer" bakomvarande land från regn. Ett exempel är den skandinaviska bergskedjan som hejdar Golfströmmens fuktiga vindar. När luften stiger längs bergen regnar det på Norge och när luften sedan når Sverige är den torr. (Det regnar 4-5 gånger så mycket i Norge som i Sverige.) Ett annat exempel är Himalaya som skiljer det torra Centralasien från det regniga södra Asien. Staden Cherrapunji i norra Indien (på Himalayas sydsida) har världens största årliga nederbörd - ungefär 11 meter.

Havsströmmarna bidrar aktivt till torrt klimat. Varma strömmar (strömmar från ekvatorn) bär med sig fuktiga luftmassor som orsakar nederbörd när de når kallare klimat eller tvingas upp på hög höjd av bergskedjor. När havs- och luftströmmarna sedan vänder åter mot ekvatorn i sitt med- eller moturslopp är de nedkylda och luftmassorna därmed torrare. De landområden som passeras av dessa kalla strömmar blir torra. Goda exempel är Nordafrika (som passeras av Golfströmmen på retur från Nordatlanten), och Sydamerikas västkust (som passeras av södra Stilla havets motsvarande ström på retur från antarktiska vatten).

Plattektonik
Plattektonik tycker jag personligen är ganska ointressant att fundera närmare på vid världsskapande eftersom processen är så långsam att den inte har någon betydelse för världen som kampanjmiljö. (Havs- och luftströmmar har däremot direkt inverkan på väder och sjöfart.) Vad man bör tänka på om man vill göra en hyfsat realistisk värld är att bergskedjor är just _kedjor_. Berg uppstår inte i grupp eller ensamma (enstaka vulkaner undantaget) utan i kedjor. Titta på vår värld. Har man väl bergskedjorna så kan den som gillar att fördjupa sig i sådant fundera ut plattektoniken utifrån detta, men det spelar ingen större roll för världens spelbarhet. (Forgotten Realms-kontinenten Faerun är förmodligen skapad helt utan plattektoniska funderingar. Möjligen utan pseudorealistiska funderingar över huvud taget.)

Kommentarer till din karta
Det är rätt att ostkusten på din kontinent har en nordgående varm havsström. Den strömmen är västra sidan av en medurs ström. Däremot torde din kontinents nordkust ha en västgående kall havsström, sydsidan av en medurs ström som kommer norrifrån. Denna ström kan mycket väl dela sig i två armar vid din kontinents nordöstra hörn så att du får en varm och en kall ström som möts som på din skiss.

För att få en bättre bild av strömmarna måste man dock se mer av kartan eftersom havsströmmar är så stora system.

Vad beträffar bergskedjorna kring ditt innanhav så skulle jag sätta lite berg även söder om havet - jfr. hur både Afrika och Europa knycklats ihop runt Medelhavet.

Bergskedjan på din kontinents sydostkust skulle jag placera lite längre in. "Bakom" bergen (i regnskugga) kan det då vara öken eller stäpp medan "framsidan" är regnskog.

Din kontinents nordkust kommer förmodligen att vara torr på grund av den kalla strömmen.

Hoppas att mina lösryckta förklaringar hjälpt något. Och som sagt - leta rätt på en gammal skolatlas och studera kartorna över klimat och havs- och luftströmmar. Det är nästan all hjälp du behöver.

Dewil