Ett tänkbart alternativ
"Allvarligt talat hur banalt är egentligen alignment systemet i D&D? Jag har aldrig gillat indelningen av individer i "god" eller "ond", svart eller vitt."
Då kanske följande idé kan hjälpa dig: istället för en av nio "alignments" så har man ett antal sympatier och antipatier. Sympatier och antipatier är egentligen två sidor av samma mynt: ett värde som visar hur mycket man är för respektive emot ett visst fenomen. Värdet ligger på en skala på 0 och uppåt, där 0 innebär att man inte har några åsikter om saken alls (och egentligen kan stryka sympatin/antipatin från rollformuläret). +4 är en bestämd åsikt, +8 är en stark åsikt och +12 är en fanatisk och snudd på patologisk inställning.
En sympati eller antipati kan vara i stort sett vad som helst: en politisk åsikt, en person, en nationalitet, en ras, en plats eller vad man nu vill.
Exempel: Krille har Sympati: Liberal +4 och Antipati: d20-systemet +8.
Så hur används dessa? Till att börja med så är de riktlinjer för ens rollperson och hur denne ska agera. Vidare så kan man, vid osämja om tolkningen, helt enkelt slå ett slag mot en lämplig svårighet. Lyckas slaget så följer man sin sympati/antipati. Slutligen kan man, om man faktiskt inte har någon aning om vilken av två eller fler motsägande sympatier/antipatier som man ska följa, slå ett slag för båda: den som får högst summa blir den som man följer.
Exempel: Krille blir inbjuden till en kampanj i Star Wars d20. Krille har extremt rollspelssug (Sympati: Rollspelande +8), och vet inte hur han ska ställa sig, så han slår ett slag för båda. Slaget för Antipati: Star Wars blir 16, slaget för Sympati: Rollspelande blir 22, och mot sitt bättre vetande ställer Krille upp i Star Wars-kampanjen.
Sympatier och antipatier ändras. Allt eftersom man upplever livet så kan man höja och sänka dem, antingen automatiskt om konsensus om ändringen uppträder, eller efter ett Will-save om konsensus inte uppträder.
Exempel: Krille pratar alignments på forumet, och blir rätt upprörd över att de båda argumenten "men skit i det om det är dåligt" respektive "det är inbyggt i spelvärlden, köp läget", och vill höja sin Antipati: d20-systemet med ett. Spelledaren hävdar att det är en skitsak, och dömer att om Krille kommer till sina sinnens fulla bruk (lyckas med ett Will-save DC 10) så höjs inte antipatin. Krille lyckas med sin Will-save och höjer inte antipatin. En tid senare så spelar Krille Star Wars d20, och efter en hel kampanj så inser Krille att systemet suger. Krille och spelledaren är överens, så Krille höjer sin Antipati: d20-systemet till +9.
Det här systemet skiter förstås i allting vad livsåskådningsplan och liknande heter, och förmodligen kommer en hel del av besvärjelserna i D&D inte att funka, men lite svinn får man räkna med, speciellt som det knappast kan vara så att alla tänkbara d20-världar har livsåskådningsplan.
Exempel: Krille spelar d20 Modern, så det gör faktiskt ingenting att ont och gott saknas. Eller snarare, om Krille skulle kunna övertalas att spela d20 igen så skulle det vara d20 Modern, och då skulle det inte göra något att alignment saknades.