Nekromanti Gerillakrig på Madagaskar.(Spoiler för silvervarg)

Lord Renisis

Warrior
Mina rollpersoner är med i ett skandinaviskt special förband som tagit sig iland på Madagaskar för att spränga och ha kul :gremlaugh:.Iallafall så ska dom bygga ett läger och sedan därifrån organisera sina attacker.Så långt har vi kommit än så länge.
Nu undrar jag 2 saker.
1.Vad skulle kunna vara möjliga mål att attackera.

2.Finns det några madagaskiska gerillor ilandet.

Tackar för alla svar man om man har tur kommer få.

ripperdoc

Myrmidon
:gremsmirk:Jag ska inte lägga mig i varför SFS skulle ha specialförband på Madagaskar :gremlaugh:, men ändå.

Möjliga mål att attackera är alla typer av militära anläggningar, det vill säga vaktposter, sambandsstationer, antenner, förråd. Kanske är förbandet ditskickat för att sätta stopp för inhumaniteter. I sådana fall bör förbandet leta reda på de forskningscenter som sägs vara gömda i djungeln där experiment utförs på människor, eller de rena förintelseläger som också finns.

Det finns förmodligen madagaskiska gerillor ja, men de skulle då kämpa på skandinaviernas sida (och vara potentiella allierade, om skandinavierna har med sig en tolk). Madagaskars armé är mycket högteknologisk och kontrolleras helt av Disangani (och eventuellt företagen som står bakom). Trots det lär de hemskheter Disangani gjort sig skyldig till mot sin egna befolkning gjort att många gerillastyrkor gömmer sig i djungeln (som finns uppe i bergen på östra sidan av ön).

Vad än skandinaviernas uppdrag är så är det djävulskt svårt, om de inte har någon form av kontakter inom Madagaskars militär. Disangani har förmodligen stora styrkor satta på att finna och ha ihjäl gerillastyrkor. Satellitspaning, helikoptrar och landbaserade patruller synar förmodligen Madagaskar dagligen på jakt efter fiender till regimen. Skandinavierna lär knappast kunna röra sig där folk ser dem, eftersom de genast skulle kännas igen som utlänningar och bli angivna. Således måste de gömma sig i den allra tätaste terrängen. Tyvärr ingår inte djungelträning hos SFS:s armé, men de kanske tränats utomlands?

En fråga är hur de tagit sig iland, och hur de ska ta sig därifrån? Flyg har en tendens att synas på radar, likaså fartyg. Möjligtvis skulle de ha kunnat varit ombord på exempelvis ett fraktskepp som fått tillåtelse att gå in mot Madagaskar, och sedan tagit en liten, tyst båt och gjort strandhugg.

Om skandinavierna blir fångade levande lär de få utstå tortyr av brutalaste sorten för att avslöja alla detaljer om deras förehavanden. Det är nog säkrast att skjuta sig själv innan madagaskierna hinner ifatt en.

Så, de kan klara sig om de är rör sig i de djupaste djunglerna, har mycket god underrättelse (extremt bra kartor), använder IR-skydd och iakttar fullständig radiotystnad och nedsläckning av utrustning. På dagarna bör de gräva ned sig i kamouflerade nästen och istället röra sig på nätterna. De lär få tillryggalägga många mil till fots i svår terräng. De bör dessutom ha med sig myggmedel :gremsmirk:

Och de bör inte ha ett fast läger, med tanke på att risken är stor att det upptäcks. Snarare bör de med misnta möjliga spår övernatta på många olika ställen och helst inte stanna mer än ett par timmar någonstans.

Låter faktiskt som ett kul uppdrag, trots allt :gremgrin:

/RipperDoc

Lord Renisis

Warrior
Jag ska inte lägga mig i varför SFS skulle ha specialförband på Madagaskar , men ändå.
EF SFS och Unionen vill ha bort mängder av hemska krigsmaksiner som håller på att forskas fram

har mycket god underrättelse (extremt bra kartor), använder IR-skydd och iakttar fullständig radiotystnad och nedsläckning av utrustning
Tro mig det gör/har dom.

Och de bör inte ha ett fast läger, med tanke på att risken är stor att det upptäcks
Inte det lägret.Det är inte ett vanligt tältläger med lite sandsäck runt.NejNej.Det är en underjordiskt bunker skulle man väl kunna kalla det.Byggd av scandinaviens bästa militärtekniker.Så så lätt är det nog inte å hitta.Där inne har dom en vapen arsenal med alla möjliga vapen.IR tätadräkter,IR goggles,mat,lätta motorcyklar,sjukvårds utrustning,sprängmedel,skottsäkra västar,kartor,datorer med infomartion om massor "madagastiskt".
En person med alla möjliga scanners skulle inte hitta lägret om han så letade i timmar.

Låter faktiskt som ett kul uppdrag, trots allt
Tackar Tackar. :gremcool:

DAKRilla

Hero
"Det är en underjordiskt bunker skulle man väl kunna kalla det.Byggd av scandinaviens bästa militärtekniker.Så så lätt är det nog inte å hitta.Där inne har dom en vapen arsenal med alla möjliga vapen.IR tätadräkter,IR goggles,mat,lätta motorcyklar,sjukvårds utrustning,sprängmedel,skottsäkra västar,kartor,datorer med infomartion om massor "madagastiskt".
En person med alla möjliga scanners skulle inte hitta lägret om han så letade i timmar."

Det låter som en väldigt avancerad bunker som förutom all den där elektroniska utrustningen och möjligen även ett mindre kraftverk skulle kräva en massa byggmaterial som inte är sådant som finns i omgivningen, som exempelvis cement, tegel, metall och masonit. Säkerligen skulle det kräva några större maskiner också, som en grävskopa och cementblandare. Förutom allt detta material skulle ju även militärteknikerna behöva smugglas till platsen där basen ska byggas på i allra största hemlighet, vilket är väldigt riskabelt och svårt. Ja, risken att själva byggandet av bunkern skulle upptäckas borde vara betydligt större än att själva insattsstyrkan skulle upptäckas om de så bara hade primitivt kamouflerade läger. Alltså skulle jag vilja påstå att det inte alls är värt risken, realistiskt sett. För övrigt skulle det aldrig gå att använda de där lätta motorcyklarna om nu inte basen ligger utanför bergen och djungeln, och då skulle man bli upptäckt. Även om man skulle kunna använda dem i djungeln så skulle man enklare kunna bli upptäckt.

Dessutom tycker jag att det ur spelarsynpunkt skulle vara trist att ha en så pass säker plats när man är inne och opererar på fiendens territorium. Jag skulle föredra att bo bakom några buskar, under ett lutande träd där ett enklare kamouflerat tält spänts upp där endast det viktigaste finns, d.v.s. den del av packningen man inte behöver till den operationen man just håller på med. Sedan skulle man flytta på detta läger i princip dagligen både för att undvika att lägret upptäcks och för att få det till för dagen mer strategiska positioner. Att inte kunna ta med sig lägret på detta sätt skulle innebära att man spenderar onödigt mycket tid på att springa omkring i tuff terräng eller att man knappt skulle kunna utnyttja bunkern och likt förbannat ha tillfälliga läger ute i djungeln istället.

Lord Renisis

Warrior
Bunker på Madagaskar(Spoiler för silvervarg)

Du vet sånna där bunkrar som finns över allt på de skånska och gotländska stränderna som byggdes under andra världskriget och inte andvänds idag? Det är en sån dom har tagit över och fixat till.Dom har täckt över den med jord och planterat träd över den så så lätt är den nog inte att upptäcka.Ingången är en lucka väl dold i marken som öppnas med att man trycker på en speciel fjärrkontroll.Fjärrkontrollen är också väldigt lätt att förstöra ifallatt man skulle ta till fångas. Det finns också en nödutgång där det går att ta ut motorcyklarna(Som är till för att snabbt ta sig från platsen.)Denna får dock bara andvändas i nödfall.

Dessutom tycker jag att det ur spelarsynpunkt skulle vara trist att ha en så pass säker plats när man är inne och opererar på fiendens territorium.
Självklart skulle det vara det.Men vem har sagt att dom ska vara där hela tiden.För det mesta ska dom göra som du och RD föreslog.Alltså bo i kamoflerade tält läger.I det primära lägret ska dom bara va när dom väntar på nya order,hämtar utrustning,fyller på föråd, och har ledigt eller är skadade.

Förstår du lite bättre nu?

ripperdoc

Myrmidon
Re: Bunker på Madagaskar(Spoiler för silvervarg)

Jag erkänner lätt att det skulle kunna vara bra mycket tuffare för spelarna om de nu hade motorcyklar, bunkrar och hela konkarongen, så jag hoppas ni har kul när ni spelar. Både jag och Dakrilla försökte dock ge en annan vinkel på uppdraget som (enligt oss) är betydligt mer realistiskt. Men vem har sagt att man ska spela realistiskt, eller ens att vi har rätt? :gremlaugh: För egen del försökte jag snarare förklara hur jag skulle ha gjort om jag hade konstruerat uppdraget.

Alltså...de skånska och gotländska andravärldskrigsbunkrarna finns nog mest i...Skåne och Gotland :gremgrin: Givetvis finns det bunkrar i Madagaskar, men dessvärre har Madagaskar inte haft så många anledningar (eller resurser) att bygga bunkrar förrän Disangani tog över. Och hans bunkrar lär vara bemannade.

Sedan kan man fråga sig varför någon skulle bygga en bunker i den allra djupaste djungeln om de inte skulle använda den. En variant som är mer trovärdig är i sådana fall att skandinavierna har lierat sig med de inhemska gerillastyrkorna, och de hade kanske en hemlig bunker eller läger som skandinavierna kudne använda.

Jag kan inte se motiveringen ur en realistiskare synpunkt att ha motorcyklar, eftersom de inte går att använda i tät djungel, plus att de låter och sänder ut mängder med IR-strålning. Det är alltså ingen nytta att ha IR-dräkt om man kör motorcykel. Nej, ner och kravla i terrängen istället. Och nåde den som vill sova under tak! Nej, gräv ner dig i en lövhög istället.

/RipperDoc

Lord Renisis

Warrior

Alltså...de skånska och gotländska andravärldskrigsbunkrarna finns nog mest i...Skåne och Gotland Givetvis finns det bunkrar i Madagaskar, men dessvärre har Madagaskar inte haft så många anledningar (eller resurser) att bygga bunkrar förrän Disangani tog över. Och hans bunkrar lär vara bemannade.
oops ya got me there

Sedan kan man fråga sig varför någon skulle bygga en bunker i den allra djupaste djungeln om de inte skulle använda den. En variant som är mer trovärdig är i sådana fall att skandinavierna har lierat sig med de inhemska gerillastyrkorna, och de hade kanske en hemlig bunker eller läger som skandinavierna kudne använda.
Jo så ska jag göra.tack för tipset.

Jag kan inte se motiveringen ur en realistiskare synpunkt att ha motorcyklar
Som sagt dom va till flykt.Och sen kanske inte regnskogarna är så täta längre med tanke på alla miljögifter som regimen borde har släppt ut??

Till sist.Hur möjligt tror du det är att ett scandinaviskt flygplan skulle kunna flyga obemärkt över madagaskar?Tänk på SFS avancerade flygflotilj (Därför att en frågar).

Sista frågan. Om man skulle sjuta någon högt upsatt person i madagaskar(Inte Diseangi) vem skulle det vara då.

Renisis tackar för all beröm.
Någon som kan Renisis hemlighet förutom Silvervag?

Magnus L

Hero
Puppor m.m

Inte det lägret.Det är inte ett vanligt tältläger med lite sandsäck runt.NejNej.Det är en underjordiskt bunker skulle man väl kunna kalla det.

Ge dom varsin puppa och ett mask.nät.
Hade jag varit där hade jag helt klart velat omgruppera varje natt...kanske ha 5 olika platser att växla runt mellan, med utspanade patrulleringsvägar, postgropar och uttänkta pentyl-stubinsstråk.

Helst ska man från nån plats kunna observera fi i hans gruppering...från nån annan kunna verka med ett PSG, från en tredje kunna begära undsättning med helikopter, från en fjärde kunna...o.s.v.

Magnus L

Hero
Två svar

Till sist.Hur möjligt tror du det är att ett scandinaviskt flygplan skulle kunna flyga obemärkt över madagaskar?Tänk på SFS avancerade flygflotilj (Därför att en frågar).

Hyfsat om man ligger antingen under radarhöjd eller använder sig av stealth..

Tänker du på luftlandsättning så skulle jag kunna tänka mig att inflygning går bra...fällning går sämre..jägarna måste landa i ödemarken i så fall..kan tänka mig att fi observerar större delen av terrängen.

Hade jag varit chefen hade jag gjort så här, landsätt med en lätt båt, tänk dig en Stridsbåt 90 med stealth funktion (bara exempel). Adyk hoppar i, kryper upp i nån skyddad vik och tar sig snabbt inåt land.

Om man skulle sjuta någon högt upsatt person i madagaskar(Inte Diseangi) vem skulle det vara då.

Typ försvarsminister, inrikesminsiter, ÖB (om diktatorn har en sådan), andra höga militära chefer, såsom divisions och brigadchefer..lokala militära chefer som skapar förvirring på bataljon eller kompninivå.

ripperdoc

Myrmidon

Jag får nog ta och ge lite andra svar än de lumpenpatriotiska förhoppningar Revan uttryckte (äsch, jag retas bara :gremlaugh:).

SFS krigsmakt är helt klart skarp i Neotech. De flesta länder står tekniskt sett under SFS nivå. Dessvärre är just Madagaskar helt fel ställe att ge sig på.

Varför? Jo, i ett par årtioenden nu har Disangani plågat södra Afrika med hot om terror, terror, ekonomisk och teknisk krigföring, atombomber och allt möjligt. Vid mer än ett tillfälle har Disanganis Madagaskar varit i krig med västvärlden. Europa, som har varit i frontlinjen mot Madagaskar, har förmodligen fört en kontinuerlig lågintensitetskamp mot Madagaskar. Seychellerna befriades ju.

Men Disangani är inte dum. Och han är rik, då han är kraftigt företagssponsrad och dessutom gör stor profit på att behandla sin befolkning som slavar. Det står uttryckligen att Madagaskar har ett oerhört högteknologiskt försvar. De har blivit översköljda med högteknologiska taktiska kärnvapen från västvärlden, och ett (eller var det två?) slog ner. Att något skandinaviskt jaktplan eller annat uppenbart militärt skulle ta sig genom Madagaskars sensorsköldar är mycket osannolikt. För hur kommer det sig i sådana fall att Disangani i högsta välmåga klarat sig så många år? Hade militära styrkor kunnat infiltrera sig in på Madagaskar hade de gjort det. Och även om det säkert har hänt att europeiska specialstyrkor beträtt Madagaskisk mark så lär ju Disangani lära sig av misstagen och vara ännu bättre förberedd nästa gång.

Disangani är ingen Saddam. Saddam hade inga resurser men gott om fanatiker (förenklat, givetvis). Disangani har å andra sidan mer resurser och betydligt färre fanatiker, bortsett från dem som tillber pengarna.

Men jag tror trots detta att många länder världen, bland annat SFS och Europa, aktivt motarbetar Madagaskar på alla plan. Att få in en specialstyrka för att göra något mycket viktigt uppdrag vore inte en omöjlighet, men som sagt, det är betydligt säkrare att smuggla in personerna på ett mer civilt sätt än att i typisk USA-stil släppa folk i fallskärmar eller något annat dramatiskt.

För att svara på din andra fråga; vilka personer kan mördas?

Det finns inga namngivna personer i böckerna utöver Disangani och någon företagsledare, men dessa lär vara omöjliga att döda (ja, rent ut sagt omöjliga att döda, faktiskt). Däremot kan man tänka sig många som borde dö.

Är det en humanitär operation (vilket är mindre sannolikt, med tanke på riskerna), kanske man ska ha ihjäl en ledande forskare eller lägerchef. Är det en mer militär operation kan det vara av vits att ha ihjäl diverse generaler eller militära experter (som med största sannolikhet är utländska). De bästa att ha ihjäl tycker jag är doldisrepresentanter för företagen. Har man tur kan man få samarbetet mellan Disangani och ett megaföretag att haverera, vilket skulle påverka Disanganis makt stort.

Slutligen, om Disanganis situation. Han håller på att tappa greppet, eftersom han förlorar företagsstödet. Förmodligen kommer inte Madagaskar eller deras tyrann till diktator störtas av hjältemodiga europeiska (eller skandinaviska) insatser, inte heller av krig. Förmodligen kommer helt enkelt smällen komma då företag efter företag lämnar Disangani beroende på den stora badwill det medför att vara sammankopplat med diktatorn, nu när det är vida känt vilka företag som har samröre med honom.

/RipperDoc

Magnus L

Hero
Nemas probs..

Jag får nog ta och ge lite andra svar än de lumpenpatriotiska förhoppningar Revan uttryckte (äsch, jag retas bara

No offense dude.. :gremwink:

Okej, jag har inte tillgång till bakgrundsinfon...planerade bar ur militärtaktiskt synpunkt...vi skulle kanske slå oss ihop :gremcool:

Lord Renisis

Warrior

generaler eller militära experter
hur svårt bör det vara att ha ijäl en sån person då?

Vad kan man som SL göra för att rollpersonerna ska fådet lite knivigt?

/Tackar för svaren
Renisis hemlighet är en så länge oavslöjad.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh

Prova att slänga in lite livvakter och säkerhetssystem. Sen kan det ju finnas flera stycken "kopior" av målet, eller kanske ser livvakterna till stor del ut som målet (eller iaf liknar, så det blir svårt att avgöra igenom ett kikarsikte :gremtongue:). Så när RP tror att dom har dödat målet, så märker dom att målet fortfarande är vid liv, och att dom skjutit fel person (en av livvakterna).

CGH

Warrior

En variant som är mer trovärdig är i sådana fall att skandinavierna har lierat sig med de inhemska gerillastyrkorna, och de hade kanske en hemlig bunker eller läger som skandinavierna kudne använda.
En ide vore att bunkern bytts med gerillastyrkorna i utbyte mot vapen och utrustning.

Bara ett tipps.

ripperdoc

Myrmidon

hur svårt bör det vara att ha ijäl en sån person då?

Yvian nämner några bra händelser, men jag tänkte att du skulle låta modifiera svårigheten efter vad spelarna och karaktärerna klarar av. Högre mål är betydligt svårare. Räkna med att alla bevakas av livvakter, och inte sällan även av reguljära soldater (tänk dig en mängd jeepar som kryllar kring målet). Skandinavierna kan tjäna på överraskningsfaktorn och att vara smarta och kreativa istället för att bara skjuta skarpt.

Vad kan man som SL göra för att rollpersonerna ska fådet lite knivigt?

Är det bara jag som tycker att det är uppdraget är på tok för knivigt? Även om jag lät mina spelare ha karaktärer med 20 i alla grundegenskaper och färdigheter så skulle de med stor sannolikhet få rejäl pisk. Som spelledare är det lätt att lägga upp försvaret och fällor utan att behöva vara professionell militärtaktiker, men av spelarna krävs nästan sådan expertis.

Men som sagt, det är så det skulle vara om jag gjorde äventyret. Jag gillar å andra sidan när det är svårt för spelarna.

/RipperDoc

Kheldar

Veteran

Jag har följt denna tråden från början, med stort intresse. Det som har med Disangani och hans Madagaskar att göra är spännande. :gremwink:

Dock dyker det i mitt huvud upp lite frågor..

Vilka Megaföretag stödjer Madagaskar (inofficiellt/officiellt)?
Vad har självaste Disangani för bakgrund?
Kan man skaffa sig ett tillstånd och på civilt sätt landstiga på Madagaskar?

Är Disangani inspirerad av Zimbabwes Robert Mugabe eller bara alla dagens skurkaktiga diktatorer personifierad? :gremcrazy:

Väldigt tacksam för svaren.. nyfiken som jag är.

- Kheldar

Big Marco

Läskig
Re: Madagaskar-modulen

Jag har ett utkast liggandes om en topic-dylik. Den var planerade redan till Neotech 1. Den kanske borde dammas av. ,-)