Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Fast Mustafas "balans" och "cirkel" är blott överklassens hyckleri, en förtryckares tunt maskerade försök att dölja de verkliga maktförhållandena i samhället: jag äter dig, dina kompisar och dina barn, hundratals av er under mitt liv, men jag dör en dag och blir gräs som räcker till - en måltid för en av er. Du ska alltså vara tacksam! Och kom ihåg: världen kan inte vara på ett annat sätt! Påstår du det så kallar jag dig "extremist".Zire;n246000 said:Det är Scars brist på respekt för balansen (som Mustafa & c:o tjatar om) som orsakar svälten. Hela budskapet är att hitta sin i plats in the circle of life. Hitta din klass på samhällsstegen och håll dig där, annars kommer den utvalda monarken och bränner upp dig och ditt anhang!
En bättre metafor för maktförhållanden i ett kapitalistiskt samhälle får man leta efter. Och att alla djuren bara går runt och älskar kungen som ser dem som mat är ett lysande exempel på det som i marxistisk teoribildning kallas för hegemoni (eller falsk medvetande, men det begreppet bör slängas på historiens skräphög).
Och då har vi inte ens börjat på det här med ärvd makt uppbackad av rått, naket våld. Musafa är en självgod hycklare, och som sådan fångar han ganska väl in arvsmonarkins kärna.
Problemet med Scar är inte hans uppror, utan hans metoder och att han bara ersätter ett förtryck med ett annat. Vilket vi vet historiskt sett tenderar att hända när en grupp tar makten från en annan med våld. (Jag läser om ryska inbördeskriget nu, och Lejonkungen funkar rätt bra i det sammanhanget; Musafa = tsarväldet, Scar och hyenorna = bolsjevikerna, alla andra djur = det ryska folket).