Vi diskuterade lite i en tidigare tråd om hur man ska gestalta alverna på ett korrekt sätt. Men jag tänkte att vi kunde ta det i en egen tråd och höra hur ni gör?
Tänker mig ett scenario där karaktärerna blir jagade av alver. De har brutit sig in i någon ondskefull plats, och sprungit därifrån med någon korrumperad artefakt. Alverna märker detta och märker karaktärerna för Jakten. Det enda karaktärerna hör är en karaktäristiskt alviskt hornstöt. Jakten har börjat. Nu vet alla alver att nån är märkt och kanske rent av mystiskt alltid hittar dem. Tänk en omvänd Häxcirkel, där alla som är med i Jakten kommer att hitta villebrådet.
I början är det få alver och de slåss inte schyst. Förgiftade pilar i ryggen, kanske inte ens dödar dem men de blir långsammare.
Sedan tar de skydd hos en annan oskyldig grupp karaktärer. Alverna dyker upp och mördar alla de får tag i.
De flyr igen och nu är en person efter. Alverna får tag i den personen, men dödar honom inte. De bara skadar honom svårt. Hugger av honom ett ben eller så. Sedan lämnar de honom. Det enda de andra karaktärerna hör är hans skrik på hjälp. Men de vet att alverna väntar på dem hos sin vän. De måste lämna honom...
Och så vidare...
Vad tror vi om det? Är det nått de mer nitiska alverna skulle göra, eller är de mer sammarbetsvilliga? Tänker mig tex att alverna i Det Förlovade Landet var tvungna att förhandla iom att de var ensamma mot ganska många människor, men hade det varit på deras hemmaplan hade det varit något helt annat?
Ny ritual:
Jaktens Tid.
Alvisk svartkonst/Häxkont
Magikern besvärjer en förbannelse över personerna. Fram till nästa fullmåne(?) så kommer varje person som deltar i Jakten att alltid veta vars personerna är och kunna spåra dem. DU kan fly, men inte gömma dig. Den förhäxade personen kommer märka ett häxmärke på kroppen, oftast i form av en svart kliande fläck som sakta men säkert skickar ut svarta vener ut på den förhäxades kropp.
Annars skulle jag gärna se bra regler för Stealth. Så att man kan gestalta hur något smyger sig på en.
Fråga: Kan alver se i mörker? Har de reflekterande ögon? För det vore coolt att se dem.
Jag tänker mig även att alverna kan ha ganska ointresserad syn på oss människor. Vi är bara i vägen och är ganska obetydliga generellt sätt. Det är bara när de tvingas som de kommer att interagera med spelarna. Och har karaktärerna brutit mot ederna de svurit så är de känslokalla och hänsynslösa när det gäller att kräva hämnd. Jag tänker mig att när en alv jagar en människa, eller nått annat för den delen, så är det verkligen ett villebråd. De slåss inte snällt, de skonar inga, de bryr sig inte om andra blir skadade eller att det ska vara en smärtfri död.Ydram;n128202 said:Det jag är ute efter med alverna är att de ska kunna vara lite av en boogeyman. När du sätter din fot på alviskt område så måste du vara försiktig annars kommer du aldrig levande ut. Att se en alv på avstånd ska vara förknippat med fara. Gärna utan att visa dem direkt.
Det här blev nu bara ett koncept jag kom på i skrivandes stund. Tecken i naturen och ljud.
Jag tänker mig här "The Wild Hunt", att när du är upptäckt och har skymfat alverna så utser de dig som ett byte. Helt plötsligt måste du fly hals över huvud genom skogen med hundratals alver bakom varje träd som är ute efter dig. Så att när spelarna hör dessa signaler så ska de känna skräck.
Samma sak om du utses som deras fiende. De skickar dig någon på samma sätt som Hästhuvudet i Gudfadern användes. Alternativt som The Black Spot i Pirates of the Carribean.
Båda har fördelen att de förbli mystiska samt att det kommer bli en rädsla för det okända då spelarna och deras karaktärer vet att nått kommer att hända, men inte vad.
Tänker mig ett scenario där karaktärerna blir jagade av alver. De har brutit sig in i någon ondskefull plats, och sprungit därifrån med någon korrumperad artefakt. Alverna märker detta och märker karaktärerna för Jakten. Det enda karaktärerna hör är en karaktäristiskt alviskt hornstöt. Jakten har börjat. Nu vet alla alver att nån är märkt och kanske rent av mystiskt alltid hittar dem. Tänk en omvänd Häxcirkel, där alla som är med i Jakten kommer att hitta villebrådet.
I början är det få alver och de slåss inte schyst. Förgiftade pilar i ryggen, kanske inte ens dödar dem men de blir långsammare.
Sedan tar de skydd hos en annan oskyldig grupp karaktärer. Alverna dyker upp och mördar alla de får tag i.
De flyr igen och nu är en person efter. Alverna får tag i den personen, men dödar honom inte. De bara skadar honom svårt. Hugger av honom ett ben eller så. Sedan lämnar de honom. Det enda de andra karaktärerna hör är hans skrik på hjälp. Men de vet att alverna väntar på dem hos sin vän. De måste lämna honom...
Och så vidare...
Vad tror vi om det? Är det nått de mer nitiska alverna skulle göra, eller är de mer sammarbetsvilliga? Tänker mig tex att alverna i Det Förlovade Landet var tvungna att förhandla iom att de var ensamma mot ganska många människor, men hade det varit på deras hemmaplan hade det varit något helt annat?
Ny ritual:
Jaktens Tid.
Alvisk svartkonst/Häxkont
Magikern besvärjer en förbannelse över personerna. Fram till nästa fullmåne(?) så kommer varje person som deltar i Jakten att alltid veta vars personerna är och kunna spåra dem. DU kan fly, men inte gömma dig. Den förhäxade personen kommer märka ett häxmärke på kroppen, oftast i form av en svart kliande fläck som sakta men säkert skickar ut svarta vener ut på den förhäxades kropp.
Annars skulle jag gärna se bra regler för Stealth. Så att man kan gestalta hur något smyger sig på en.
Fråga: Kan alver se i mörker? Har de reflekterande ögon? För det vore coolt att se dem.