Som SL har jag haft kul med det. Både att jag gestaltat historiska karaktärer, så som jag tänkt att de borde uppträda. Och som jag försökt tvinga på mina spelare att göra.
Jag utsatte
anth och
Stövelkatten för ett sådant experiment för ett par år sedan, i ett scenario som jag också spelade ut en gång i forntiden i Mutant.
De vaknade upp som fd. fängelsekunder i ett kryogeniskt fängelse - pga att det var efter katastrofen, processen delvis fuckat upp mm så mindes de inte ursprungligen vilka de var - deras rollpersoner var två fd krigsförbrytare (minns faktiskt inte exakt vilka personer jag valde, en av dem var Bljana Plavsic tror jag...)
Då kom vi inte så långt att det riktigt hann med att spela någon roll, tyvärr. (En del av det roliga med scenariet är bara själva chock-effekten av att börja spela en rollperson och identifiera sig med den, för att sedan upptäcka att det är värsta, historiska rövhålet...)
Och första gången jag försökte mig på scenariot ledde det väl ingen vart heller, men då kanske mer pga att spelarna jag då spelade med inte gillade att inte få göra sina egna rollpersoner och tyckte karaktärsgestaltning var tråkigt...
Som SL är jag dock oproportionerligt förtjust i idén. Så mycket så, att jag har idéer om ett spel där ungefär halva behållningen är att fylla det mest en massa historiska SLPer. Vilket, om jag någonsin faktiskt färdigställer spelet, säkerligen visar sig vara en väldigt smal nisch...