Re: Babylon 5, min gode herre?
Nu menade jag inte att jag anser det, men det får nog ses som en generell uppfattning av de som står bakom serien.
Det är minbarerna som har de bästa skeppen, de bästa krigarna, den mest komplexa mytologin, de är mest medgörliga och tror gott om människor och massa andra saker som man lätt kan se som yttre tecken på en inre förfining.
Att sedan Centauri Prime beskrivs som en dekadent och sjuk värld i princip enbart befolkad med diktatorer, lönnmördare och maktgalningar gör inte att de i PK-ljuset som skiner i USA kan anses som schyssta killar. Dessutom har de ju förslavat de stackars narnerna.
Och narnerna, som det må vara synd om, då det varit centauris slavar under lång tid, vill lösa allt genom att banka hårt med trubbiga föremål på problemen. Och ingen ras som vill det kan väl ses som civiliserad.
Själv är jag böjd att hålla med dig när det gäller centauri, samtidigt som jag inte kan komma ifrån att Marcus Cole är en av de tuffaste karaktärerna i serien, och det är ju en skotte som gått i lära hos minbaris krigarkast. Och så har han ju den oklanderliga smaken att bli förälskad i Commander Ivanova ...
/images/icons/smile.gif
Centauri är en trevlig civilisation, och Londo Mollari är en av karaktärer i serien med just mest och intressantas karaktär, även bortsett från hans frisyr och hans taggiga tänder.
Själv gillar jag också Vorlonerna (där kan man tala om klädsmak! och så andas de metan istället för vanlig mesig luft) och Pak'ma'ra som käkar upp sina döda, både för att få i sig näringsämnena och för att de har en hel del religiösa ritualer som bygger på det. Det är raser att räkna med, men de bakom serien delar inte den uppfattningen med mig.