entomophobiac
Low Prep High Play
Eftersom jag ändå bara har femtielva projekt så påbörjade jag för några dagar sedan ett till. Projektnamnet är Ghost Space eller Ghost Space Theory (för att Theory är ett coolt ord...). Och ja, det är på engelska - så räds icke.
Hur som helst så baseras spelet till stor del på skräckspelsgenren, a la Doom 3 eller Resident Evil, samt filmer av Sci-Fi skräck typ, som Event Horizon.
Så vad handlar det om? Det är en mer eller mindre galaktisk setting där de reläer som möjliggjorde överljusresor och kommunikation genom hela galaxen plötsligt har slutat fungera. Därför blir hela mänskligheten väldigt isolerad i små klickar utspridda överallt.
I detta kan man egentligen spela vad som helst. Spelet i sig kommer presenteras som en fortlöpande novell som i takt med att novellens huvudpersoner råkar ut för olika saker också förklarar reglerna som finns i bakgrunden i dessa situationer. Det är alltså ett "Toolbox" spel, med massor av olika förslag och idéer, men egentligen inget direkt konkret som "måste" vara. Jämför med Call of Cthulhu eller All Flesh Must Be Eaten.
En grundtanke, hur som helst, är att det ska handla om skräck av den adrenalinstinna och överraskande typen. Förhoppningsvis är det verktyg som tänker användas för ändamålet gott nog.
Men bla bla. Vad tror ni om en sådan idé?
Hur som helst så baseras spelet till stor del på skräckspelsgenren, a la Doom 3 eller Resident Evil, samt filmer av Sci-Fi skräck typ, som Event Horizon.
Så vad handlar det om? Det är en mer eller mindre galaktisk setting där de reläer som möjliggjorde överljusresor och kommunikation genom hela galaxen plötsligt har slutat fungera. Därför blir hela mänskligheten väldigt isolerad i små klickar utspridda överallt.
I detta kan man egentligen spela vad som helst. Spelet i sig kommer presenteras som en fortlöpande novell som i takt med att novellens huvudpersoner råkar ut för olika saker också förklarar reglerna som finns i bakgrunden i dessa situationer. Det är alltså ett "Toolbox" spel, med massor av olika förslag och idéer, men egentligen inget direkt konkret som "måste" vara. Jämför med Call of Cthulhu eller All Flesh Must Be Eaten.
En grundtanke, hur som helst, är att det ska handla om skräck av den adrenalinstinna och överraskande typen. Förhoppningsvis är det verktyg som tänker användas för ändamålet gott nog.
Men bla bla. Vad tror ni om en sådan idé?