Nekromanti ghostscript

Bastjeman

Veteran
Tjenare jag har laddat ner ghostscript 8.00. Och jag undrar hur man gör pdf filer i programmet. Jag fattar inte hur man gör. Jag har skrivit en text i microsoft Word och jag vill få den till pdf. Så jag har laddt ner Ghostscript. Men hur gör jag nu?

Frixeray

Swordsman
Ursäkta mig...

...men sedan när blev detta ett supportforum för ghostscript?

borde inte tillverkaren ha någon egen guide till hur man gör?

(ifall det nu ska vara nödvändigt behöver du ett program som kan skapa PostScriptfiler (*.ps) först)

Vindhand

Myrmidon
Det är litet bökigt att installera och för att det skall fungera bra behöver du ett par andra program. Den bästa instruktionen jag hittat (som dessutom inkluderar länkar till alla filer man behöver ladda ned) finns här.

Det är flera komponenter som måste samarbeta:
1: Drivrutinerna och för "skrivaren" som ger fin Postscript-kod (dessa får du från adobe via länk i instruktionerna)
2: Ett program för att göra en låtsas-printer som istället kör ett program (kallad RedMon efter Redirection Monitor eller något sådant).
3: Ghostscript som kan tolka Postscript och spara som PDF
4: FreePDF, ett program som binder ihop allting genom att ta den Postscript som adobes drivrutiner skapar och köra den genom ghostscript för att bygga PDF av det hela.

...men följ instruktionerna på länken i inläggets början. De beskriver det hela bättre än jag kan.

Om man inte måste ha det så snyggt automatiserat som det blir med alla komponenter ovan så kan man nog klara sig med att installera drivrutinerna och kryssa i "skriv till fil" och manuellt öppna den vilen i GSview och klicka på "save as PDF". Litet mer jobb men å andra sidan mindre krånglig installation :gremsmile:

Kimon

Swordsman
Tjenare jag har laddat ner ghostscript 8.00

Provade 8.0 för ett tag sedan, men då var den alldeles för buggig... Prova 7.06 istället.