Nekromanti Gifter

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Någon som har en några bra riktlinjer för gifters snäpp-värden? Jag tänkte först ta färdighetsslaget minus kravet i snäpp men det känns inte riktigt bra.

Wheeler, som undrar om han måste vänta ytterligare ett år för att fylla ”gammal räv”.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Krasst förslag: Vem vill du ska drabbas av eländet? Vanligt folk? (UTH 7) Ge då giftet en giftstyrka på 9 snäpp; det är inte helt korrekt statistiskt, men vill du att folk med ett visst för det mesta ska drabbas, bör ju styrkan hos en dos vara 2-3 snäpp högre än så (annars kräver giftet flera doser för att vara effektivt). Vill du en vanlig människa ska vara i princip chanslös? Ge då en giftstyrka vars TK-medel är i närheten av maxvärdet för en vanlig människas UTH-TK (18); 15/5T ger ett medel på 17,5. Vill du ha ett variabelt gift, som en lönnmördare noga kan beräkna? Säg en styrka på 3 per dos, så kan det hela avvägas för om man ska förgifta en svag gammal furste eller prisboxar-minotauren Brutus Maximums (UTH 15 eller så).

Rent realistiskt har inte färdigheten för den som gör det allt för mycket med saken att göra. Ett förslag om du tycker den skall ha det: Den närmaste förebilden i Gondica är hantverksfärdigheter och sådana använder Q-slag för att avgöra kvaliteten. Om "kravet" är S12, låt folk slå rakt av; för varje uppbumpning över det i S, ge dem -1T på Q-slaget.

Använd sedan tabellen på s. 48 i följande variant:

QX Giftet funkar inte alls
Q4+ Minska giftets normal styrka/dos till hälften
Q8+ Minska giftets normala styrka/dos med 1/5 eller åtminstone 1 poäng.
Q12+ Giftet har normal styrka
Q16+ Giftet är osedvanligt rent; öka dess normala styrka/dos med 1/10 eller åtminstone 1 poäng.
Q24+ Giftet är mycket rent; öka dess normala styrka/dos med 1/5 eller åtminstone 1 poäng.
Q32+ Giftet är extremt rent; öka dess normala styrka/dos med 1/2 eller åtminstone 3 poäng.
Q40+ Giftet är så rent att man blir sjuk av att titta på det; dubbla dess normala styrka/dos eller öka det med åtminstone 6 poäng.

Kom ihåg alla möjliga moddar för Q-slag på sidan 38.

Sedan kan man, om man vill vara jobbig, modellera gifter med hjälp av Q-slag mot UTH, eventuellt med avdrag för otäckt starka gifter; det gjorde hr Rosenius till SnöKon-turneringen i vintras. Utklipp från äventyret (vi pratar om bistick - mer avslöjar jag inte):


QX Personen måste ligga kvar och vila i ytterligare ett dygn.
Q4+ Personen måste vila i ytterligare 10 timmar.
Q8+ Personen måste vila i ytterligare 8 timmar.
Q12+ Personen måste vila i ytterligare 4 timmar.
Q16+ Personen är stark nog att genast stiga upp ur sängen.

Annat tips: Om offret slår perfekt på sitt T-slag, låt honom ignorera även den begränsade effekten, eller låt honom åtminstone lida en än mer begränsad effekt (typ: - 1T avdrag på alla perceptionsegenskaper, SMI och FIN i 1T timmar på grund av att det blir skojiga streck efter saker som rör sig, i 1T timmar, för den som käkat axter (se s 93, igen).

Nightowl

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 
Top