Nekromanti Gigantiska svarta tåg

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Jag fick en idé precis...
Jag kastar ut den så får vi se om nån vill haka på.

Ursäkta formen, det kan bli rörigt men det är väldigt lösa tankar detta...


En rollspelsvärld

Möjligen inspirerat av filmerna Maximum Overdrive, Dredd och Soylent Green

Gigantiska skyskrapor som sträcker sig högre upp än vad någon kan se, man ser inte himlen

Människorna lever långt ner, livnär sig på rester som ramlar ner uppifrån

Människorna har byggt hus intill grunderna på de enorma skyskraporna, de har skapat sig ett liv nedanför vad man antar vara de som styr i världen, små egna städer i staden så att säga

Ingen minns vem som reste skraporna och ingen vet om det faktiskt finns människor längst upp

På landsbygden utanför städerna dundrar svarta tåg fram men ingen vet om någon styr eller vad de fraktar

Detta skulle kunna vara en väldigt dyster dystopi men det har gått så länge sedan skyskraporna restes eller tågtidtabellerna gjordes att ingen ser på de som något annat än låt oss säga ett berg eller en flod, alltså är det liksom business as usual för den vanliga människan

Landsbygden är en enorm kontrast till det andra, allt är vilt och frodigt där, men farligt

Rykten går om patruller "uppifrån" som ibland dyker upp och hämtar med sig folk uppåt
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Vad är ditt mål?

Vill du skriva ett spel? Vill du spela ett spel som handlar om Gigantiska svarta tåg? Vill du dela med dig av din ide om Gigantiska svarta tåg?

Jag gillar din setting, det blir fina bilder i huvudet på mig när jag läser vad du skrivit. Men vad vill du göra av den?

Alla kan sitta en heldag och bara kräkas ur sig ascoola ideer på rollspelskoncept. Det är inte iden som är det intressanta, egentligen, utan vad du vill göra av den.

Har du sett God45s tråd om Wushu-kampanjsvärldar, https://www.rollspel.nu/threads/58384 ? Krasst sett så har jag inte sett något Wushu-specifikt där alls än så länge. Det är "bara" en samling av just sådana där ascoola ideer på rollspelskoncept, men här kombinerade med en vilja att skriva ner och dela med sig.

Vill du spela så fort som möjligt, ta ditt favoritspel, eller Wushu som God45 föreslår, och kör igång. Låt inte ert spelande fastna på att ni inte har en 150sidors färdig spelvärldsbeskrivning.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Jag ville nog mest att det skulle bli fina bilder i huvudet på någon, och att någon eventuellt skulle dela min vision och kanske till och med bygga vidare på den på något sätt, lägga till detaljer eller så.

Sen får vi se vad jag gör med den, ett äventyr, en setting, ett rollspel.

Personligen tycker jag att dylika ideer är oerhört intressanta att läsa och jag önskar att fler ville skriva ner lösryckta funderingar som kan ge mig fina bilder i huvudet.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Gillar verkligen din idé. Får oxå sjyssta bilder i huvudet när jag läser detta. Har svårt att svälja att människor tar dessa tåg och skyskrapor för givet dock. Att nyfikenheten inte tar över. Jag kan inte föreställa mig eoner flyta förbi utan att dessa skyskrapor behöver underhåll eller att någon "anarkist" förstört järnvägar etc. Mitt förslag är att du jobbar vidare på just de bitarna som motverkar människornas nyfikenhet och förhindrar utforskning, om man vill behålla de mystiska byggnaderna och maskinerna hemliga. Verkligen roligt.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,194
Location
Omfalos
Det här får mig att tänka på "Hives" i Warhammer 40-k-världen, och spelet Nocromunda.

Fast du har lagt till tåg, då ...

Är det pansartåg?
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Lusten att utforska uppåt fanns nog nån gång för länge sedan men efter otaliga försök att få nån klarhet i frågan har lusten liksom sinat under eonerna...

Då och då dyker det kanske upp individer som inte riktigt köper förklaringen "de är bara där", eller "vi vet inte vem som finns där uppe" utan drivs av lusten uppåt, lite som den där måsen i den där berättelsen av Jonathan Livingston (hette han så?)

Fast jag ska definitivt tänka mer på detta, tack för inputen!
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Pansartåg eller icke vet jag ej...

Jag tänker mig tågen som anonyma mörka maskiner som mest dundrar (glider?) fram och ingen vet riktigt varför.

Om skyskraporna fungerar lite som berg fungerar för oss, alltså att de flesta tar de för givet men att det då och då dyker upp en tok som får för sig att bestiga det, så kan tågen fungera som floder.

Tågen jag tänker mig är inte så snabba utan de glider (dundrar?) lite majestätiskt fram utan tanke på deadline eller leveransdatum av eventuell last. De måste kanske också sakta ner i branter eller kurvor och i dessa branter eller kurvor samlas människor för att hoppa ombord på tågens tak som fripassagerare. Det kanske till och med har bildats hållplatser där folk köar för att ta sig någonstans. Lite som att ta en flotte nerför en flod...

När tågen närmar sig skyskraporna så stiger rälsen uppåt och förmodligen finns det en sluthållplats långt där uppe nånstans. Men man gör säkrast i att hoppa av innan dess.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
I världen finns det möjligtvis någon form av mutationer, kanske psi-krafter?

Det kan också handla om fysiska mutationer, såsom att vissa föds väldigt korta och breda, medan andra förds mer finlemmade och med svagt spetsiga öron.

Jag ser framför mig ett gigantiskt rör under vilket det bildats ett skräphögssamhälle. Någon basar över skräphögen och folk kan komma dit och handla. Man kan hitta allt ifrån byggmaterial till provisoriska vapen till föda.

Jag ser även råttor stora som katter, gråsuggor eller kackerlackor i enorma svärmar som tampas med människorna om rester.

Nu förstår jag att en del av min inspiration kommer av Kults Metropolis.

Jag blev också tvungen att börja bläddra i bokhyllan och fann novellerna "Vid Fallet" av Harry Harrison, samt "I Kön" av Keith Laumer, och båda dessa ligger nog också och pyr lite i bakgrunden.

Tänk er en lång ringlande kö av människor som inte riktigt vet varför de står i kön, och till slut leder den fram till en lucka där man stoppar in en blankett och får den stämplad av en slags maskin. Ingen vet riktigt vad blanketten betyder men att den ska stämplas, det kan ingen bestrida. Fast jag vet inte hur det skulle uppmuntra till rollspelande, det låter mer som novell (och det är det ju typ) eller en bild.

Om det nu skulle bli ett rollspel av det, vad kan man göra i äventyren?

- Konkurrera om tillgångar
- Strida mot plundrare som försker invadera er skräphög
- Plundra nån stackare som inte hunnit hägna in sin nyfunna skräphög
- Ge sig ut i vildmarken på ett av de stora tågen
- Försöka ta sig uppåt

Ja, jag vet inte, återigen lösryckta tankar och ofärdiga formuleringar.

Hoppas ni ursäktar mängden text men jag kände att det var helt rätt att skriva här. Jag försökte göra ett doc på datorn men det ville sig inte, jag behövde skriva det här.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Men dvärgarna köper du?

Nej, dvärgar och alver vete tusan om det passar in i miljön egentligen. Men det kändes lite spännande att ha olika spelbara raser med.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
BMOC said:
Men dvärgarna köper du?

Nej, dvärgar och alver vete tusan om det passar in i miljön egentligen. Men det kändes lite spännande att ha olika spelbara raser med.
BMOC said:
såsom att vissa föds väldigt korta och breda
Korta och kompakta. Något förkrympt men kanske mer kubisk och kantig.

Föds dom med skägg blir dom dvärgar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,554
Det börjar låta som en bra värld för en OSR D&D kampanj :gremlaugh:

Spelarna är äventyrare som slåss mot monster i vildmarken, i de farligare ruinerna och i de lägre nivåerna av skyskraporna. De är ute efter att skapa sina egna öden och inte bara acceptera allting som givet som resten av de får liknande massorna.

Du kan ha folk som dyrkar de gudaliknande sakerna högt uppe i topen av tornen och som får märkliga krafter = Clerics

Du kan ha andra som muterats av saker i runierna eller som har hittat en koppling till de uråldriga nanomaskinerna som finns överallt och därför har mäktiga krafter = Magic-users.

Fighters är fighters och passar in överallt. Här kan de dessutom ha lootade strål-katanas eller hagelgevär som magiska vapen istället för de vanliga fantasy motsvarigheterna.

Gillar du att ha med tjuvar är det tjejerna och killarna som bott närmst eller högst upp på tornens bas och har lärt sig hur man tar sig förbi säkerhetssystem och likannde.

Alver och dvärgar har du redan hittat förklaringar till :gremsmile:

Du kan också ha med tidigare äventyrare som härskare över de största bosättningarna och städerna i runierna. De använder sina förmågor och mäktiga artefakter lootade från torn och tåg till att styra och bygga upp samhällena.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,554
Skrev upp saker som man kan använda om man vill spela Gigantiska svarta tåg som en OSR D&D kampanj:

Karaktärs skapande:

Steg 1: Kön:
1d6
1-2: Man
3-4: Kvinna.
5: Hemafrodit.
6: Saknar kön.

Steg 2: stats.
3d6 x 6. 3 rerolls
Strength, Dexterity, Constitution, Inteligence, Wisdom and Charisma.

Steg 3: Social klass:
1D6
1. Dömda brottslingar eller förrymda slavar.
2. Oskickliga arbetare.
3. Skickliga arbetare, smeder, skomakare, bönder, etc.
4. Handelsmän, specialister, yrkessoldater.
5. Officerare, låg adel, dommare.
6. Hög adel och kungligheter.

Steg 4: Karaktärs klass.
1d6:
1-2. Fighter.
3. Cleric
4. Psion.
5. Tjuv.
6. Magiker

Steg 5: Hitpoints.
Som din klass + 10 hp vid level 1. Post-apocalypsen har härdat folk.

Steg 6: Alignment.
1d10
1. True neutral.
2. True neutral.
3. Lawful good.
4. Neutral good.
5. Chaotic good.
6. Lawfull neutral.
7. Chaotic neutral.
8. Lawfull evil.
9. Neutral evil.
10. Chaotic evil.

Steg 7: Ålder.
1d6
1. Vädigt ung.
2. Ung.
3. Vuxen.
4. Medelålder.
5. Gammal.
6. Uråldrig.

Steg 8: Religon.
1d6 1-3 ateist, 4-6 rulla för vilken gud.

1d6
1. Nya: Guden dedikerad till självförbättring och ambitioner.
2. Flickan: Tur och kärleks gudinan.
3. Vin: Alkohol och fest guden.
4. Damen: Rättvise och ordnings gudinan.
5. Den vakande: Vännskaps och heder guden.
6. Satan: Guden dedikerad till resor och svordomar.

Steg 9: Hur mycket pengar man börjar med.
3d6 x 10.


Ny klass Psion:

Krav: Int 10
Hit Dice: 1d8
Levlar: Som Magic-user
Attackerar: Som fighter
Saving throws: Som fighter
Vapen som kan användas: Alla.
Rustning som kan användas: Ingen.

Psions kan använda med födda psioniska krafter. Var dessa krafter kommer ifrån är okänt. Varje level upp till 10 får de en ny psionisk kraft. Att använda en psionisk kraft kostar 1d6 HP. En Psion får alltid max HP efter 8 timmars vila på grund av sin mutant fysik.

(Psi-krafter på engelska eftersom jag inte orkar skriva om dem till svenska)

1. Bioharm. The telekinetic focuses on a biological target and bursts blood vessels, crack bones and rips open flesh. Line of sight. Does 2d20 damage.
2. Flight. The telikinetic can move thru the air at twice her running speed.
3. Flame. The telikinetic can make objects or creatures burst into flame with a look. Line of sight. Does 3d6 damage.
4. Heal. Knits together flesh, mends broken bones. Heals 1d6 damage.
5. Pain. Activates a targets pain receptors. ALL of a targets pain receptors. Target incapacitated for 1d6 rounds.
6. Telikinesis. The telikinetic can move 100 kilos with her mind at twice her own running speed.
7. Mental interface. The telikinetic can controll machines and electronics with her mind. Range 15 kilometers.
8. Telepathy. The telikinetic can ”mind speak” with everyone in sight. Language is not a barrier.
9. Mindpuppet. Du tar över en annan människa för 1d6 rundor.
10. Shield. Du är osårbar så länge som du betalar för att använda den här kraften.


Vapen och vilken skada de gör:

Primitiva vapen som stenyxor och spjut gör 1d6 skada.

Vapen stulna från monsterna ute i vildmarken gör 1d6+1 skada.

Metalvapen gör 2d6 skada.

Gamla vapen från innan apokalypsen gör 2d6+1 skada.

Vapen från tornen gör 3d6 skada.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,554
Vi närmare eftertanke kanske man inte ska ha kvar Clericen och magikern... Man kanske ska ha magi och mystiska krafter mer unika till världen.

Fightern behöver fortfarande inte ändras och antingen gillar man tjuvar eller inte så Garrett får väll stanna.

Psion klassen tar redan och täcker lite av trollkarlens roll. Ger man Psionen möjlighet att välja sin första kraft kan man ha en helare direkt också. Men någon mer magisk klass hade varit trevlig.

Om jag får promota mina egna grejer skulle Själätaren, Olyckskorpen och Monster på insidan klasserna från den här tråden passa in: http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post832464

Vad tror ni?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,554
Slutstationen

Tåget rusade genom natten förbi rampen där en grupp bestående av runt tjugo resenärer väntade på att hoppa på. När de såg de båda männen uppe på farkostens svarta yta tog de ett par respektfulla steg bakåt och bestämde sig för att vänta på nästa tåg. Jacobs strål-katana fräste genom dimman och mörkret och studsade återigen av telepatens kraftsköld. Jacob i sin tur rullade bakåt innan det hämnande hugget från el-lansen kunde träffa.

Telepaten hade förföljt dem i tre veckor, enda sedan det bortre tornet. Han hade dödat Kara i sömnen och Henry från skuggorna när de passerade genom skrotstadens slummkvarter. Karls ide hade varit att hoppa på tåget i sista stunden för att komma undan lönmördaren. Detta lyckades inte skaka honom från deras spår men det lyckades stressa telepaten nog att anfalla dem öppet ovanpå tåget. Karl hade inte klarat sig länge. El-lansen hade träffat honom i ryggen när han inte var beredd och lönmördaren slungade honom sedan från tåget rakt ner i en av de rakbladsvassa glasklyftorna och till hans död. Jacob varnades av Karls skrik och drog sitt vapen. Han visade sig vara en mycket farligare fiende än sovande eller oförbereda offer.

El-lansen och strål-katanan låstes mot varandra mellan de båda männen. Telepatisk kraft försökte ta över kontrollen av Jacobs hjärna och kraften det tog att motstå det gav Jacob ett kraftigt näsblod. De hade slagits för länge uppe på det där tåget. Jacob hade ryggen mot det men han visste att de var på väg rakt mot ett av tornen. Ett panikslaget ansiktsuttryck började sprida sig över lönmördarens ansikte. Han hade inte blivit skadad men han lyckas inte landa en avgörande träff på Jacob heller. Han tvekar när de närmar sig sista rampen för att hoppa av tåget och sedan kastar han sig mot den. Jacob tar ett snabbt steg in och klyver sin motståndare på mitten. Blod sprutar från lönmördarens ben som landar på tåget medan hans tarmar läcker ut på avstignings rampen där hans överkropp faller ner.

Jacob vänder sig om och stirrar på tornet. Han valde att inte hoppa av tåget för att kunna få in det avgörande hugget. Han valde att se vad som finns i tornet över potentiel säkerhet så att han skulle kunna hämnas sina vänner. Det var ett pris värt att betala tänker Jacob medan tåget rusar in i tornet och in i ett mörker som får natten att verka ljus.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,554
Vapen med bilder:

Primitiva vapen:



Monster vapen:



Metalvapen:



Pre-apokalyptiska vapen:



Vapen från tornen:
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Herregud vad massa idéer!
Grym e du!

Det bör ju också finnas jättestora pipelines, både ovan och under jord. Bruna och rostiga. En av dem leder rakt ut över öppet vatten och rykten säger att det finns en ö där på andra sidan röret.
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Vart den här idén kommer ifrån minns jag inte riktigt, mer än att jag inte kommit på den själv. Kan det vara Half Life 2? Eller någon här på forumet för längesen?
Men jag tänker byggnader som rör på sig. Inte enligt ett schema. Utan kan ta allt från en dag, till 10 år innan just "ditt" segment i muren eller den byggnad kring din by lagt sig rör på sig.
Men helt enkelt, reser de sig ur marken med ett öronbedövande muller och förlyttar sig ett par meter i någon riktning.
Är det en mur, så gör den det här i segment, för att ständigt utöka sin inhägnad. Vad som finns på insidan vet man inte. Men lyckosökare samlar sig i små tillfälliga tältbyar intill muren i hopp om att den ska resa sig så man kan smita in under. Många krossas och dör, men vissa tar sig igenom... för att aldrig återvända. Men det ryktas om rikedom och ett bra liv på andra sidan.
Vissa flyr från muren, med vetskapen om att den till slut kommer ta upp världens hela yta i sin inhägnad, om det så tar flera hundra år, finns oron där.

Är det byggnader, kanske det fungerar på ungefär samma sätt. Naturen kring byggnaderna dör sakta, som om allt liv sugs ur, detta i kombination med att de som bor intill de gigantiska byggnaderna använder naturen omkring för att livnära sig. Plötsligt reser sig skyskrapan och tar "ett steg (vilket kanske är allt från 10-500 meter) i någon riktning och med den flyttar människorna (se som inte krossas, då riktningen byggnaden kommer flytta sig inte är någonting man kan förutspå.


Tågen då.
Dom är coola. Och ska dom finnas med tycker jag deras oberäkneliga framfart är viktig även här. Som någon nämnde, folk kanske bildar små bosättningar på lämpliga ställen där sett att tåget saktar in lite, för att ha en möjlighet att hoppa på i farten i hopp om att slutstationen ska bringa rikedom och lycka. Men även här, verkar inte tågen gå efter ett bestämt schema. Även om många använder dom för att färdas en sträcka för lång/farlig för att vandras till fots är det inte så lätt som att fråga en värdshusvärd när nästa beräknas passera för att matcha. Utan man kan få vänta ibland så lite som en dag, ibland så länge som en månad. Men någonting längs vägen, gör det värt väntan. Kanske dyker det aldrig upp under en människas livstid just där?

Ibland syns något stort svart svävande objekt. Dyrkat av vissa som gudar. En gigantisk zeppelinare svävar flera hundra meter högt i skyn. Ibland står den still på samma plats i skyn i veckor och lägger en liten bosättning i skugga. Vad vill den?
 
Top