Nekromanti Gildens gycklarkläder

_-olle-_

Veteran
Hej, jag har arbetat på flera texter jag tänker dela ut till mina spelare i en planerad kampanj. Förhoppningsvis så komer texterna att hjälpa spelarna förstå världen och ge dom lite stoff att relatera till. Här följer berättelsen om Gildens gycklarkläder. Jag har en förmåga att undermedvetet återanvända namn får alla möjliga källor, något som jag misstänker kan bli irriterande om jag någon gång råkar döpa mina skurkar efter karaktärer i He-Man serien, så om någon känner igen namnen Gilden, Farghafast, Imri och Irm så berätta gärna var dom komer ifrån :gremtongue:.

Min senaste erfarenhet av att få såna här handouts var när jag spelade konfluxen-sviten och det var så kul att jag bestämde mig för att lägga ner mer energi på det själv. Är det någon annan som har tips eller förslag på hur det bör göras?

Gildens Gycklarkläder
En av de många vanduriska folksagorna om magikern Farghafast och hans ständigt låga lynne berör även gycklaren Gilden. Berättelsen förtäljer om hur Farghafast, som i alla sagor om honom, befann sig i ett tillstånd av djup melankoli då han, eller snarare hans medhjälpare, utlyste en gycklartävling. Enligt de mönster som berättelserna om Farghafast alla håller sig till så är det Farghafasts två talande råttor, Irm och Imri, vilka efter det sedvanliga tjatandet och gnatandet lyckades få den kroniskt deprimerade ärkemagikern att ta sig för något.
Som alltid när sagornas Farghafast ger med sig efter sina råttors tjat så görs det ordentligt, om än under magikerns ständiga klagande. Innom kort skickades råttorna, nu i mer passande former, ut till världens alla hörn för att föra de främsta gycklarna till Farghafast magiska torn och väl där föstes de in i Farghafast största sal. Med Farghafast trött och uppkrupen i en tron, rummet upplyst av oräkneliga ljus och med de märkligt råttlika två männens uppmaningar så gav sig gycklarna in i spelet. Efter flera timmars kompakt tystnad från Farghafast och med de två råttlika männen mer och mer håglösa så kom slutligen turen till Gilden av Ilvet. Gilden hade sett alla gycklare vilka sökt Farghafast skratt under de gågna timmarna och han var inte dummare än att han insåg att dessa tidigare gycklare var åtminstone lika skickliga som honom då det kom till att jonglera, blåsa eld eller göra kullerbyttor. Med löftet om belöning i minnet insåg han att detta skulle kräva någonting alldeles extra. Vad det var som Gilden nu gjorde för att få Farghafast att skratta brukar oftast uppdiktas av berättaren och varierar från att rycka närmaste åhörande gubbe i skägget till att släppa imponerande vind. Hur det än var med den saken följde först en tystnad och sedan ett svagt ljud vilket snabbt växte i styrka, snart blev det uppenbart för alla gycklare och de, nu leende, råttlika männen att det var den gamle Farghafast skratt som ekade mellan väggarna.
Den belöning Farghafast i sin nyvunna glädje slängde ihop ryktas vara Gildens Gycklarkläder. Det tycks som om den gamle Farghafast misstänkte att unge gycklaren Gilden skulle kunna komma i onåd om hans humor tillämpades på distanslösa härskare så flera kraftiga skyddsbesvärjelser vävdes in i detta par exceptionella gycklarkläder.

p.s. vem vet, kanske mina små spelare komer över dräkten... får se vem som sväljer skammen och kränger den på sig :gremsmirk:.

Jonas Ferry

Swordsman
Riktigt bra idé med en gycklardräkt med skyddsbesvärjelser! Antingen kan rollpersonerna få eskortera någon väldigt irriterande person som har dräkten på sig, eller komma fram till slutbossen och upptäcka att han har den eller komma över den själva.

Hur är det tänkt att hand-out:en ska fungera? Kommer du skriva ut den på papper och ge till spelarna, och kommer det isåfall vara en SLP som ger den till rollpersonerna i spelet? Du kanske snyter ur dig sådana berättelser på löpande band, men om du inte gör det tycker jag att den skulle vara jättebra att låta en SLP berätta den för rollpersonerna. Efter det skulle de säkert fundera både en och två gånger varje gång de ser en oskyldig gycklare knata förbi, och det tycker jag låter skoj.

morkbollen_UBBT

Warrior
Hmm...later bra tycker jag och till namnen tycker jag mig kanna igen farghafast fran nan D&D modul, men det ar inte exakt samma sa jag tror det kommer fungera bra(och vem bryr sig om du snott lite av namn?).

Skon text och jag tycker ocksa att du ska skicka ut manga historier, det ger en bra kansla for varlden:)

DODswe4

Hero
Redan sagt i början är hand outs bra.

Historien var underhållande att läsa. Man kan bygga många äventyr runt dräkten, var finns den nu? Vem hittar den först? lite sånna saker. Samt är den lätt att ta på sig, den kanske ser så kul ut att alla som ser den faller i skratt? kan man då ta på sig den själv?

_-olle-_

Veteran
När jag skrev texten så var det för att ha matreal till mina NPCs men vid närmare eftertanke så skulle det antagligen ge mer om en spelare fick den som underlag så att han kunde dra fram berättelsen vid någon bra tillfälle!
Som jag mins det så var de mest positiva aspekten med hand outs att dom faktiskt var ganska anpassade till våra karaktärer och deras kunskaper. Jag ska försöka återskapa känslan av att man inesitter en del information om världen som dom andra inte nödvändigtvis har och därmed stimulera kreativitet och skapa förankring i världen. Hoppas också att vissa delar av dom utdelade texterna komer att kunna vara till stor hjälp, kanske inte direkt när man får dem men möjligtvis senare.

-------------------------------------------- *adrian sluta läs nu nu :gremwink:* ------------------------------------------

Som jag tänkte det så komer en spelare att få den här texten som hand out medan dom andra i sina texter kommer att få referenser till Farghafast eller kanske en annan berättelse om honom (dom ska vara ganska poppulära, och numerära, i min värld). Naturligtvis ska jag tänka på det du sa om helt vanliga gycklare men spelarna kommer även att stöta på en något förvirrad man som kommigt över dräkten. Dräkten kommer antagligen att ge någon form av displacement-skydd, dvs att bäraren kastas/teleporteras undan anfallarens attacker, vilket komer att te sig ganska kaotiskt och frustrerande om man ger sig på bäraren. Jag vill inte att alla hand outs ska knytas upp i speciella händelser eller dras i hop till något samanhängande nät men just den här sagan kommer vara värd att ha i bakhuvuder :gremwink:.

_-olle-_

Veteran
Det där med att ta på sig dräkten själv kanske blir aktuellt, får se vem av mina gallanta äventyrare som faller för frestelsen att fullständigt förnedra sig själv :gremsmile:.

gitarrpoet

Veteran
Hands out

Ge dem ett fler tal s.k "hands out", och kanske olika för olika spelare. om det nu inte blir för svårt. Men då skulle dem verkligen få den känslan, om det funkar i praktiken är upp till dig om du vill testa. :gremcool:

morkbollen_UBBT

Warrior
Re: Hands out

Va fan far jag inte lasa? :gremfrown:

Jag har so sagt kort med handouts till olika spelare, beroende pa deras kunskaper(sa dom for nan gangskull kan fa anvandning av dom) och det fungerar perfekt. Allt far en fin och gossig kansla nar andra spelare delger informationen. Antar att som spelare kanner man sig mer del av varlden nar folk runt omkring en faktiskt har lite kunskap.

En annan sak, fast kanske ar lite vagat, ar ju att lata spelarna prata pa, har dom fel sa kan SL antingen andra varlden eller sa har dom helt enkelt bara fel(vilket i sig ar ocksa ganska kul). Att hora krigaren prata fritt om sin vapenakademi eller fordelarna med ett bredsvard eller magikern forklara varldens uppbyggnad ger valdigt mycket, prova!