Nekromanti Giljotin eller rullande skär?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har fått nog av att sitta och klippa med en vanlig kökssax när jag klipper ut spelkorten till mina spelprojekt (Senast en Tarot-kortlek, som ni som hänger på G+ säkert hört.)

Någon pysslig människa, scrap bookare, eller kanske tom spelmakare som kan råda mig om en passande skärmaskin?

Jag kommer att vilja skära/klippa i både vanligt skrivarpapper. Men också lite tjockare någon gång i framtiden, kanske fotopapper eller så.

Clas Ohlson har några olika modeller.

http://www.clasohlson.se/Product/Categor...52834;164109571

Skall man sikta på en med fallande skär, eller rullkniv?

Någon som har testat att skära laminerade papper?

Saknar man fasthållningen av pappret som lösningarna med rullkniv har om man använder giljotin-lösningen med fallande skär?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Alla vettiga skärmaskiner med fallande skär har en klämlist som trycks ner mot det som ska skäras när du börjar föra ner skärbladet.

Med fallande skär brukar du kunna skära tjockare buntar samtidigt än med rullgrunkorna.

wilper

Ok. Då skall jag hålla utkik efter det så jag får en vettig maskin.

Tack!

wilper

Var på Kjell & Co och Clas Ohlson igår, ingen av deras giljotin-skärmaskiner hade klämlist.

Sneglade lite hos den lokala kontorsmaterielförsäljaren, deras skärmaskiner börjar kring 1000 pix+MOMS och sedan uppåt.

Undrar hur många kort jag kommer att skära, och vad den ammorterade kostnaden per kort blir.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jag har en sån där med fallande skär från Clas Ohlson och kn väl säga att jag oftast måste ta fram saxen ändå. Den suger beholder-pung.
Men tror nog att det är en med fallande skär du bör skaffa men en mycket bättre/dyrare

Incendiu

Veteran
Jag skulle vilja rekomendera något liknande den här
skärmaskin

Fast jag skulle föredra en som tar lite större ark. Men denna typen har fungerat för mig i alla lägen...Just denna modellen har jag inte provat men den har sett ut åt det här hållet varit större och samma funktioner.

Unfair

Hero
Jag har använt både och. Det är inga problem att skära laminerat eller tjockare papper med rullkniv. Jag använder nästan bara rollkniv nu för tiden, den andra är skit (vet inte/kommer inte ihåg hur den var som ny). Rullskär kan ta flera ark på en gång, men om du tar mer än typ 10 så blir det jobbigt för den. Väldigt snabbt och smidigt, och bra mycket bättre än sax när man ska skära ut kort eller liknande till spel.

Arfert

Facit
Fallande skär med klämlist is tha shit bland proffs. Men en lite större maskin då, som tar en 15+ ark samtidigt av vanligt papper.

Unfair

Hero
Arfert said:
Fallande skär med klämlist is tha shit bland proffs. Men en lite större maskin då, som tar en 15+ ark samtidigt av vanligt papper.
Håller med här. Jag skulle aldrig vilja ta 15+ papper med rullskär, då är en bra fallskär det ända rätta. Men för 1-3 papper åt gången så fungerar båda typ lika bra.

Caligo

Swashbuckler
Jag har ju använt riktiga skärmaskiner som skär 500 ark åt gången på 1 sekund och sedan önskar man sig en sådan hemma...

Har aldrig hittat en kontorsskärmaskin som duger men i reklambranschen så används nästan uteslutande skärmatta, stållinjal och skalpell (eller mattkniv). Funkar bra för mig.

Arfert

Facit
Caligo said:
Har aldrig hittat en kontorsskärmaskin som duger men i reklambranschen så används nästan uteslutande skärmatta, stållinjal och skalpell (eller mattkniv). Funkar bra för mig.
Alla reklambyråer som jag jobbat på har haft en rejäl skärmaskin. Linjal och skalpell används för situationer där man typ skär ett ark i taget.

Caligo

Swashbuckler
Arfert said:
Caligo said:
Alla reklambyråer som jag jobbat på har haft en rejäl skärmaskin. Linjal och skalpell används för situationer där man typ skär ett ark i taget.
Jaja.. jag vet att du jobbat på reklambyråer i 27 år :gremsmile:

Vad jag menar är att på på de reklambyråer/reklamavdelningar (10st?) jag jobbat på så skär man ofta ett eller ett par ark åt gången och att det då funkar bra med skärmatta och skalpell.

Sapient

Swashbuckler
Caligo said:
Jag har ju använt riktiga skärmaskiner som skär 500 ark åt gången på 1 sekund och sedan önskar man sig en sådan hemma...
För att inte tala om en falsningsmaskin. Alla gånger man vikt papper för hand och fått sneda eller "bubbliga" veck... (För man "skulle ju bara ha några stycken, inte värt att lägga ut...")

Caligo said:
Om skärmaskinen (med fallande bila) är tillräckligt stabil i konstruktionen fungerar den bra så länge bilan är skarp. Man ska aldrig prega in så många ark som det bara går, men lagom buntar i lagom takt.

Men hur ofta är inte bilan lite lös? Eller slö? Eller har hack? (Försöker folk klippa ståltråd med dem eller?)

De här skärhistorierna i plast som Claes Ohlsson mfl. säljer är ju som plast-saxarna på dagis. De påminner om något som kan klippa, men klarar inte av det i praktiken...

Rullande blad brukar vara lättare att hålla vass egg på, är mitt intryck. Men det kan vara missvisande - det är nog mer för att ingen jäkel brukar bry sig om eller veta hur man ska bära sig åt för att slipa eggen på fallande bilor.

wilper

Incendiu said:
Jag skulle vilja rekomendera något liknande den här
skärmaskin

Fast jag skulle föredra en som tar lite större ark. Men denna typen har fungerat för mig i alla lägen...Just denna modellen har jag inte provat men den har sett ut åt det här hållet varit större och samma funktioner.
Fast just den där hade inte någon klämlist som fixerar pappersbunten medan man skär, det är något som jag vill ha. Ingen av de billiga varianterna verkar ha det.

Doomhamster

Swordsman
Och jag som trodde att den här tråden skulle handla om nåt helt annat... måste lära mig att kolla vilket forum saker ligger i.

Unfair

Hero
Sedan så får man inte glömma att om du skriver ut på en vanlig skrivare (ja laserskrivare för 2000-3000 räknas också) så kommer det inte vara en perfekt placering utav bilden på pappret, bilden kommer att förskjutas med en marginal på ett par millimeter åt olika håll från exemplar till exemplar. Detta innebär att du inte vill skära mer än ett-tre papper åt gången även fast du kan om du vill ha det riktigt snyggt.

solvebring

Superhero
Det är bara att sjunga med. Rullande skärmaskiner är inget vidare. Sambon skaffade en till sitt scrappande och den tenderar att skära lite sladdrigt och hackar gärna lite vid motstånd.

Kör på en fallande. Sådana har jag själv bra erfarenheter av sedan skoltidens glada dagar. =) Förövrigt tycker man att det borde finnas en fallande med klämmor som inte är alltför dyr... Schumt.

wilper

Mmm, jag vet. Det är mest att mina händer var jättetrötta efter att jag klippte ut alla korten till översättningarna av Montsegur 1244 och Love in the Time of Seid på en kväll.

Nu har jag ytterligare en massa kort att klippa ut (för The Daughters of Verona och Witch Quest). Det GÅR ju att dela upp arbetet över flera kvällar. Men om det nu finns en teknisk mojäng som löser mitt problem är jag ju intresserad. :)