Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
Du står på Gare du Sud och ser dig om bakom axeln. Ingen där. Tack och lov, för du har blivit jagad i Paris sedan du kom hit. Av några mystiska egyptier som vill åt en gammal bok du hämtat på ett bibliotek. Men nu ska du väl ha lyckats skaka dig av dem! Ingen vet om att du tänker ta nattåget till Marseille för att sedan åka med båt mot Alexandria. Dina mystiska förföljare kommer snopna få leta efter dig i paris, ovetandes om dina resplaner!
Då! Som från ingenstans dyker de upp, två män med ett ondskefullt utseende. Utan att någon märker det smyger dem sig ombord på tåget. Jäklar! Vad gör du nu? Du som precis har blivit av med din revolver och allt. Stanna kvar på tåget obeväpnad med två män med förmodligen inget mindre än mord i sinnet eller kasta sig av innan tåget hinner gå?
Vad gör du?
Åtminstone trodde jag att mina spelare skulle hitta på något finurligt sätt att undkomma de två mystiska förföljarna, men icke. Lugnt och ledigt gör de sig hemmastadda i sin sovkupé, önskar varandra godnatt och blir väckta mitt i natten av att någon försöker dyrka sig in i kupén. Konsekvensen av detta leder till att jag blir ordentligt besviken på mina spelare- kan ni möjligtvis se saken ur ett annat perspektiv och hjälpa mig att se var det brast?
Så här var situationen:
Spelarna blir uppmärksammade på att två skurkar går på samma tåg som rollpersonerna. Tåget står just då stilla, men ska strax avgå. Spelarna tar inga initiativ. På natten överraskar skurkarna rollpersonerna och strid utbryter på tåget. Rollpersonerna är obeväpnade, skurkarna har kniv och pistol. Rollpersonerna har en bok som skurkarna vill ha.
Mitt i striden vill spelare 1 kunna kasta en bok i ansiktet på skurken samtidigt som han slår till skurken med knytnäve.
"Visst" säger jag, "...det räknas som en vanlig fist, slå en d100 för att se om du träffar!"
Nu blir spelare 1 irriterad och säger att "Det verkar som att du skiter i att jag försöker dra fördel av den här situationen! Om jag kastar en bok i ansiktet på skurken borde jag ju få bonus!"
Till saken hör att rollpersonen var obeväpnad och hade 25% på "Fist"- något som han betraktar som ett dåligt värde.
Nu till pudelns kärna. Alltså jag tycker att om man ignorerar "...två skurkar som närmar sig rollpersonerna som är obeväpnade", då kan man inte vara så lättskrämd. På något sätt måste spelarna ha räknat med att klara av två skurkar, trots avsaknaden av tex vapen. Jag blev ändå både förvånad och lite imponerad av att spelarna tog det hela med sån ro. Sedan när det hettar till- då känns det lite petigt tycker jag, att hålla på och gnälla över bonusar hit och dit. Jag menar, om man med flit väljer en situation som på förhand verkar hotfull, då får man ta att det kanske inte går så bra som man har tänkt. Man får ta konsekvenserna av sitt handlande, helt enkelt. Ett bärande element i fisktanksspel?!
Ok, visst kan jag vara frikostig och ge en spelare bonus på en attack, det gör väl egentligen inget. Men problemet är att när jag försöker beskriva en dramatisk scen utan en given lösning: " ...ni sitter på ett tåg som strax ska avgå, då ni plötsligt lägger märke till två skummisar som smyger sig ombord! Vad gör ni?" så slutar det med en tafflig actionscen där rollpersonerna avgår med segern. Vilket kanske är skönt för spelarna, men faktiskt blir rätt tråkigt i längden. Till slut finns det liksom inget i spelvärlden som kan hota spelarna.
Men om jag ska vara självkritisk kan jag ju å andra sidan konstatera att jag kanske överdriver händelsen med de två skummisarna som kryper ombord på tåget. Spelarna kanske inte uppfattade skurkarna som ett hot, tillräckligt stort för att tvinga rollpersonerna till en åtgärd. Men varför inte? Vad ligger bakom att en del (jag) tycker att det är läbbigt med två skummisar som dyker upp på mitt tåg precis innan tåget ska avgå och inte mina spelare?
Och då inser jag något- jag som spelare gillar att bli rädd! Jag gillar att min rollperson befinner sig i underläge. I den ovannämnda situationen skulle jag nog försökt att smyga av tåget utan att någon märkte det, eller så skulle jag under svettiga omständigheter försökt hålla mig gömd, undan mina skummisar.
Vilket slutligen för mig till min fråga:
Tror ni att det kan vara en tillgång i ett skräckrollspel om spelarna redan från början, är inställda på att deras rollpersoner i sammanhanget har mycket att frukta?
Alltså, gillar du att bli rädd?
/Basenanji, som gärna läser vad ni hade gjort i min situation.
Då! Som från ingenstans dyker de upp, två män med ett ondskefullt utseende. Utan att någon märker det smyger dem sig ombord på tåget. Jäklar! Vad gör du nu? Du som precis har blivit av med din revolver och allt. Stanna kvar på tåget obeväpnad med två män med förmodligen inget mindre än mord i sinnet eller kasta sig av innan tåget hinner gå?
Vad gör du?
Åtminstone trodde jag att mina spelare skulle hitta på något finurligt sätt att undkomma de två mystiska förföljarna, men icke. Lugnt och ledigt gör de sig hemmastadda i sin sovkupé, önskar varandra godnatt och blir väckta mitt i natten av att någon försöker dyrka sig in i kupén. Konsekvensen av detta leder till att jag blir ordentligt besviken på mina spelare- kan ni möjligtvis se saken ur ett annat perspektiv och hjälpa mig att se var det brast?
Så här var situationen:
Spelarna blir uppmärksammade på att två skurkar går på samma tåg som rollpersonerna. Tåget står just då stilla, men ska strax avgå. Spelarna tar inga initiativ. På natten överraskar skurkarna rollpersonerna och strid utbryter på tåget. Rollpersonerna är obeväpnade, skurkarna har kniv och pistol. Rollpersonerna har en bok som skurkarna vill ha.
Mitt i striden vill spelare 1 kunna kasta en bok i ansiktet på skurken samtidigt som han slår till skurken med knytnäve.
"Visst" säger jag, "...det räknas som en vanlig fist, slå en d100 för att se om du träffar!"
Nu blir spelare 1 irriterad och säger att "Det verkar som att du skiter i att jag försöker dra fördel av den här situationen! Om jag kastar en bok i ansiktet på skurken borde jag ju få bonus!"
Till saken hör att rollpersonen var obeväpnad och hade 25% på "Fist"- något som han betraktar som ett dåligt värde.
Nu till pudelns kärna. Alltså jag tycker att om man ignorerar "...två skurkar som närmar sig rollpersonerna som är obeväpnade", då kan man inte vara så lättskrämd. På något sätt måste spelarna ha räknat med att klara av två skurkar, trots avsaknaden av tex vapen. Jag blev ändå både förvånad och lite imponerad av att spelarna tog det hela med sån ro. Sedan när det hettar till- då känns det lite petigt tycker jag, att hålla på och gnälla över bonusar hit och dit. Jag menar, om man med flit väljer en situation som på förhand verkar hotfull, då får man ta att det kanske inte går så bra som man har tänkt. Man får ta konsekvenserna av sitt handlande, helt enkelt. Ett bärande element i fisktanksspel?!
Ok, visst kan jag vara frikostig och ge en spelare bonus på en attack, det gör väl egentligen inget. Men problemet är att när jag försöker beskriva en dramatisk scen utan en given lösning: " ...ni sitter på ett tåg som strax ska avgå, då ni plötsligt lägger märke till två skummisar som smyger sig ombord! Vad gör ni?" så slutar det med en tafflig actionscen där rollpersonerna avgår med segern. Vilket kanske är skönt för spelarna, men faktiskt blir rätt tråkigt i längden. Till slut finns det liksom inget i spelvärlden som kan hota spelarna.
Men om jag ska vara självkritisk kan jag ju å andra sidan konstatera att jag kanske överdriver händelsen med de två skummisarna som kryper ombord på tåget. Spelarna kanske inte uppfattade skurkarna som ett hot, tillräckligt stort för att tvinga rollpersonerna till en åtgärd. Men varför inte? Vad ligger bakom att en del (jag) tycker att det är läbbigt med två skummisar som dyker upp på mitt tåg precis innan tåget ska avgå och inte mina spelare?
Och då inser jag något- jag som spelare gillar att bli rädd! Jag gillar att min rollperson befinner sig i underläge. I den ovannämnda situationen skulle jag nog försökt att smyga av tåget utan att någon märkte det, eller så skulle jag under svettiga omständigheter försökt hålla mig gömd, undan mina skummisar.
Vilket slutligen för mig till min fråga:
Tror ni att det kan vara en tillgång i ett skräckrollspel om spelarna redan från början, är inställda på att deras rollpersoner i sammanhanget har mycket att frukta?
Alltså, gillar du att bli rädd?
/Basenanji, som gärna läser vad ni hade gjort i min situation.