Så länge de företag som faktiskt skickar recensionsexemplat åt Fenix gör som de historiskt sett brukar göra (trots förfrågningar från redaktionen, möjlighet att skicka i sista sekund och ändå få grejerna recenserade, att skicka trasiga exemplar eller exemplar i PDF-format) så ja, då kommer det fortsätta på det viset.
Jag råkar ha ganska god koll på hur och när recensionsexemplaren dyker upp och kan garantera att det inte handlar om någon slags snedvriden favoritism, utan om att de företag som skickar prylar får sina grejer recenserade, om det finns plats och om det finns någon som vill recensera.
Cubicle 7 och Pelgrane är de företag som med störst regelbundenhet skickar material till tidningen. Enigma, som distribuerar många olika typer av spel, skickar inte lika ofta och ofta bara ett par veckor innan deadline för tidningen. Det finns många mindre företag som skickar PDF-material, och det blir mer och mer vanligt. Så länge det är en form av utgivning som är "normal" för resten av upplagan så tar Fenix emot dem. Ibland tar redaktionen emot PDF-material trots att rollspelet enbart ges ut i tryckt format också, bland annat var det några av Margaret Weiss grejer som sköttes på det viset eftersom redaktionen hellre ville se materialet i tidningen än att låta bli.
Precis som Arfert och Dante redan påpekat så är det heller inte helt sällsynt att recensenterna själva kommer med förslag på produkter som de köpt och vill recensera i tidningen och de produkterna har i samtliga fall där jag gjort så fått vara med om de har varit av intresse. Det är bland annat därför det är så många indierollspel som recenserats. Det är sällsynt att småförläggare utanför Sverige har råd/ möjlighet att skicka material eller ens känner till tidningen.
Pelgrane skickade i princip hela sin katalog till Fenix inför förra numret. Cubicle 7 har en rasande fart på sin utgivning. Tidigare har Mongoose skickat mycket material och då har det varit de som toppat antal recensioner. Ibland har det inte kommit något material alls förrän kanske någon vecka innan tidningen skall ges ut. Inget av ovanstående beror på några sinistra konspirationer eller på att Fenix är "köpt" av något företag, tvärtom så kämpar redaktionen för att få in ett så bra och så varierat material de bara kan och anledningen till att jag vet det är för att jag ofta har den här diskussionen med Tove och Anders. Gör inte misstaget att tro att Fenix är en kommersiell tidning bara för att den säljs i Pressbyrån. Tove och Anders tjänar inte så ruskigt mycket på att ge ut tidningen och det de får in, det stoppar de tillbaka i tidningen i form av nya nummer, utökade nummer, extrabilagor och så mycket roliga prylar de bara kan för de som köper och läser den.
Som avslutande ord - om du inte tycker om hur Fenix sköter sina recensioner så hjälp dem att bli bättre. Jag är övertygad om att vare sig Tove eller Anders skulle ha något emot en person som hjälpte dem hitta nya förlag, författare eller utgåvor av rollspel och som dessutom såg till att de levererades i tid tills dess att tidningen trycktes. Men jag tror heller inte att de har råd att anlita någon på heltid att göra det, så i sådana fall får du ställa upp gratis.