Nekromanti Gjorde ett skogsrå

Hej på er! då min spelgrupp snart kommer komma i kontakt med ett skogsrå så skrev jag ner information till den i samma stil som finns om hyggelmonstret i Eon 4. Kommentera gärna och kom med åsikter. Kan dock inte lägga upp varken Word, pdf eller jpeg så fick bli inklistrat här. vet någon varför så får ni gärna informera mig om vad som kan vara fel.
Skogsrå
Skogsrået är en ondskefull varelse som hemsöker Mundanas skogar. I sin sanna form ser den ut som en söndermurknad trädstam omslingrad av tentakelliknande rankor. Den har ett flertal knotiga och vassa utväxter likt avbrutna grenar och ett tentakelliknande rotsystem. Den är även intäkt i lavar och mossa för att få ett mer trädlikt utseende. Den är dock en levande och intelligenta varelse.

Skogsråt blir mellan 3-5 meter högt och livnär sig på att suga ut livskraften ur levande varelser, helst besjälade. För att lyckas med detta så utsöndrar skogsrået ett hallucinogent feromon som gör att offret inte ser Skogsråets sanna form utan en vacker varelse som offret är attraherad av. Hallucinationen lockar sedan offret mot skogsrået som använder sina tentakler för att fånga och döda offret.

Primära färdigheter (5T6) Feromon, Manipulera, Locka till sig

Sekundära färdigheter (4T6) Påverka vegetation

Feromoner: Skogsrået kan skicka ut hallucinogena feromoner som gör att alla varelser inom 20 meter måste slå ett slag motståndsslag med Psyke för att inte påverkas. Är man medveten om att det är en fälla måste man slå ett svårt slag mot självkontroll för att motstå varelsens lockelser.
Inget blod: Skogsrået har inget blod och får därför ingen blodförlust.
Evigt liv: om man dödar ett skogsrå utan att man bränner ner det så skapas ett frö som med tiden växer och tar över det gamla skogsråets kropp.
NärstridTräffTypSkadaEgens
Tentakel4T6Kross4T6+1Böjlig
Greppa & slita4T6Kross5T6Järngrepp
FörsvarTärningar
Kontring4T6
Skydd HuggKrossStick
Barkhud: huvud & kropp101512
Förflyttning:1T6SkadaUtTabell
Intryck:3T61-4+1-
Kropp:7T6+105-9+2-
Livskraft:8T6+1010-14+31T10
Reaktion:3T615-19+41T10
Självkontroll:4T620-24+61T10+1
Vaksamhet:5T625-29+81T10+1
Grundrustning:630-34+101T10+2
Grundskada:4T635-40+121T10+2
Återhämtning10(+5)(+2)+1
Skadetabell

Träfftabell: Träffområde
1 Huvud
2-6 Kropp
7 Ranka 1
8 Ranka 2
9 Ranka 3
10 Ranka 4

Huvud & Kropp
1-7 Skogsrået igonrerar skadan, inget händer
8-9 Skogsråets skydd på träffområdet går sönder och sänks med 5 i Hugg Kross och Stick.
10 Skadan är så alvarlig att Skogsrået avlider

Rankor
1-2 Skogsrået slår ut med sina rankor och anfallaren måste klara ett svårt slag mot Undvika/blockera för att inte få 4T6 kross skada i slumpvis kroppsdel.
3 En av skogsrået andra Rankor slår undan benen på anfallaren (Faller).
4 vapnet som anfallren använder greppas av rankan och slits ur händerna på anfallaren och slängs två avstånd bort
5 En ranka slits upp och grön svidande sav träffas anfallaren som får +2 i utmattning
6-7 Anfallaren får in en rejäl träff och rankan hotas att bli obrukbar AR/BR 8 (+4 utmattning)
8-9 Rankan blir alvarligt skadad och är stor risk att den blir obrukbar AR/ BR 12 (+6 Utmattning)
10 Rankan blir så skadad att den inte längre är brukbar (+8 utmattning)

Siljestam

Veteran
Gillar att det finns kroppsdelar för monstret! Tycker att detta fattas för grundbokens monster, speciellt med tanke på amputationsrisk etc.

Enshadi

Warrior
Jättebra skrivet och kul med ytterligare monster att använda sig av. Tycker dock du är lite elak mot skogsråt att kalla det för en ondskefull varelse :) Jag ser dem hellre som skogsandar med blandade motiv. Vissa förleder och förgör medan vissa mer vaktar skogarna och är bara farliga för de som missbrukar skogens resurser, typ kolmilare och skogshuggare.

God45

#PrayersForBahakan
Enshadi;n47980 said:
Jättebra skrivet och kul med ytterligare monster att använda sig av. Tycker dock du är lite elak mot skogsråt att kalla det för en ondskefull varelse :) Jag ser dem hellre som skogsandar med blandade motiv. Vissa förleder och förgör medan vissa mer vaktar skogarna och är bara farliga för de som missbrukar skogens resurser, typ kolmilare och skogshuggare.
Så du vill inte ha ett coolt monster (badass monster Göte! Riktigt coolt!) utan du vill ha någon fruktansvärd Captain planet aesop? För vad vi vill ha i ett fantasy rollspel är fler sådana. Hur missbrukar en kolmilare eller skogshuggare i ett förindustriellt samhälle naturens resurser och hur vet de eller någon annan att de gör det?

Anledningen att jag kallar den ondskefull är att större delar av texten är hämtad från Monster i Mundana där första meningen är att det är en ondskefull varelse. Säger monster i Mundana att Skogsrået är ondskefullt så säger jag det med.

Kaigon

Helmgast
Coolt!

Eventuellt kanske du vill göra den lite hårdare eftersom den troligen är i numerärt underläge mot rollpersonerna.
Exempelvis göra den immun mot just numerärt överläge eftersom den har massa rankor och aldrig riktigt blir omringar, samt kanske även öka träffchans, öka skada och/eller ta bort plus på tabellslagen (eftersom 10+ kan döda den direkt).

Toman

Warrior
Gillar initiativet, älskar läsa såna här inlägg och hoppas på fler!
Skulle tycka det vore riktigt kul om det gjordes ännu mer utav det. Tex. en precis en sån här post där andra får komma med input/revisioner och när flera är nöjda så kickar man upp resultatet med någon slags status (typ forumofficiell). Kan tom göras tävlingar om man nu är lagd åt det hållet.
Samma vore kul med olika settings och canons, tex magins påverkan på samhället, tidsepoker, teknologinivå etc etc. Nu kom jag lite of topic.

Toman;n48542 said:
Gillar initiativet, älskar läsa såna här inlägg och hoppas på fler!
Skulle tycka det vore riktigt kul om det gjordes ännu mer utav det. Tex. en precis en sån här post där andra får komma med input/revisioner och när flera är nöjda så kickar man upp resultatet med någon slags status (typ forumofficiell). Kan tom göras tävlingar om man nu är lagd åt det hållet.
Samma vore kul med olika settings och canons, tex magins påverkan på samhället, tidsepoker, teknologinivå etc etc. Nu kom jag lite of topic.
Gillar idéen och jag kommer modda om flertalet monster under tidens gång till min spelgrupp och kommer då lägga upp dem här så ni kan tycka till o fixa till.

Enshadi

Warrior
God45 - Tänkte mer en Poison Ivy-antagonism. För människor uppfattas skogsråt ondskefullt såklart men motivet behöver inte vara ont. Skogsråt värderar helt enkelt skogen högre än människoliv. Jag tänkte skogsråt mkt väl kunde ha motiv att angripa människor utifall att ex kolmilare och skogshuggare ger sig in i dens skog och angriper dens träd och grenar.

obak

Hero
God45;n47985 said:
Så du vill inte ha ett coolt monster (badass monster Göte! Riktigt coolt!) utan du vill ha någon fruktansvärd Captain planet aesop? För vad vi vill ha i ett fantasy rollspel är fler sådana. Hur missbrukar en kolmilare eller skogshuggare i ett förindustriellt samhälle naturens resurser och hur vet de eller någon annan att de gör det?
Vi behöver fler civilisationspositiva varelser! Var är Betong-elementaren? Urban golem, kloaktroll, skyskrapedrakar.

Ymir

Liten kantbaron
obak;n48637 said:
Vi behöver fler civilisationspositiva varelser! Var är Betong-elementaren? Urban golem, kloaktroll, skyskrapedrakar.
De flydde till D&D...

men visst, i nån mån saknar jag faktiskt detta lite i Eon. Jag har tex skrivit en typ av demon som gillar att sitta och uggla i mörka hörn på bibliotek. Där flummar du ba' runt helt lugnt och slår dina episka 6T6 för Bibliotekskunskap, och sen helt plötsligt bara Wham! Bham! Nedbrytning intensitet 40; slå!

Spelpaketet innehåller även bland annat en referens till en slags små entiteter som gillar att gömma sig i folks packning.

obak;n48637 said:
Jag har fått bilden att Demoner tar den rollen då de livnär sig på besälade varelser så finns de inte så mycket för dem att göra i vildmarken. Vilket då borde innebära att de finns i städer och byar.