Nekromanti Gjutet!

Pendragon

Swashbuckler
Mina spelare har fått för sig att tillverka en golem med metallkropp (brons antagligen) och vill gjuta en sådan.

Nu undrar jag hur pass väl man kan tänkas kunna gjuta statyer i människostorlek under DoD4-psuedomedeltid.

Hur väl utvecklad var konsten under den "riktiga medeltiden"?

Är jag helt ute och cyklar om jag har för mig att kolossen på (öh... var det Kreta eller Rhodos?) var gjord av brons?.

Zizop

Swordsman
Enligt myten så skall kolossen på Rhodos varit gjuten i brons. Men jag misstänker att innanmätet var av annat material för att uppnå överkomlig kostnad och stabilitet.

Däremot så tror jag inte att kolossen stod bredbent över hamninloppet som det ser ut på vissa teckningar och tavlor eftersom den tidens fartyg hade ganska höga master och flera roddardäck.

Pendragon

Swashbuckler
Men skulle det vara möjligt med "medeltidsteknologi" att gjuta en staty i människostorlek eller något större (2-2,5m) av solitt brons?

Och lite kuriosa frågor:
Vad kan ett sånt åbäke tänkas väga?

Nån som har en aning om var man kan ta reda på vad metaller kostar (t ex kilopris) i DoD3 eller 4?

Legioth

Swordsman
Vikten

"Vad kan ett sånt åbäke tänkas väga?"

Brons väger ca 9 ggr så mycket som motsvarande volym människa (vatten). En 2-2,5 m lång normalbyggd människa torde väga runt 120 kg, vilket skulle ge en vikt i brons på ca 1000 kg.

"Men skulle det vara möjligt med "medeltidsteknologi" att gjuta en staty i människostorlek eller något större (2-2,5m) av solitt brons?"

Nu vet jag inte så mycket om den medeltida gjutningstekniken, men jag tror nog att det skulle vara möjligt att gjuta ett sådant föremål. Med tanke på att t.ex. alla kyrkklockor antagligen var gjutna, och då den tiden var de största kyrklockorna är ju inte så riktigt små så borde det vara möjligt, men billig skulle det inte vara...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Formler ...

Använd följande formel för att räkna ut hur mycket en normalproportionerlig människoliknande varelse väger:

cm<sup>3</sup> x (1,4008559 x 10<sup>–5</sup>)

cm = varelsens längd i cm
resultatet är varelsens vikt i kg

Om du vill veta hur mycket varelsen skulle väga om den bestod av något annat än kött och ben multiplicerar du vikten med något av följande:

Brons – 11,70212766
Ek – 1
Guld – 25,63829787
Järn – 9,468085106
Granit – 3,617021277
Is – 1,217021277
Lera – 2,978723404
Balsaträ – 0,170212766

Ungefär.

Zizop

Swordsman
Förutom de övriga trevliga svaren så kanske info om brons kan vara nyttig?
Brons är en legering av koppar, ca 90 % och tenn, ca 10 %.

Gjutmetoder och annat för intresse finns här:
Länk om bronsåldern
Forntida metoder
Nutida metoder
Annat om forntida metoder

Bronsgjutning gjordes redan under bronsålder och det enda hindret för att gjuta brons är om man kan hetta upp bronset till smältpunkt, orkar vänta tills det svalnat och om formen håller för temperaturen. Jag vill minnas att i ett program om gjutningen av bronsklockor så tog det en herrans lång tid innan man kunde plocka ur figuren ur formen - någon dag eller så.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Formler ...

Excellente!

Nu ska jag bara lista ut vad kilopriset på de olika metallerna är... Nån som har något förslag hur man ska gå till väga?

Staffan

Myrmidon
Re: Formler ...

Personligen tror jag nog du har lite onödigt många värdesiffror där... du lär sällan ha mer än tre värdesiffror på längden, vilket gör mer än 3-4 siffror i de övriga faktorerna överflödiga (de gör inte beräkningen exaktare, eftersom du redan har en annan osäkerhetsfaktor som är så pass stor).

Men men, tack för siffrorna ändå! Du har inte formeln uppdelad i två delar a la: cm<SUP>3</SUP>*k*d, där d är materialets densitet i lämplig enhet (t ex kg/dm<SUP>3</SUP> och k är en allmän faktor för den mänskliga formen?

Cervan

Veteran
Kilopris...

Ja du, om man ska gå efter D&D -91 så är det ju inte svårare än att titta i trean av grundböckerna. Där står att 200 km väger ca 1kg. Kilopriset bör vara mycket marginellt från just 200km/kg eftersom själva arbetet att göra mynt inte tär på krafterna särskilt samt att man ju på den tiden gärna vägde mynten istället vid betalning om de t ex var av en annan valuta. Säg att du tar 195km/kg så tror jag att du har en tillräckligt bra uppskattning där.

Dante

Staff member
Decimaler är lajbans! ...

En dm<sup>3</sup> människa väger ungefär 0,752880442 kg.

Sen får du räkna baklänges på egen hand.

Castro

Veteran
Som så mycket tydligt påpekats tidigare så var det under medeltid fullständigt möjligt att gjuta brons (och andra metaller) i kyrkklockor och liknande.

Frågan är väl snarast hur pass avancerade gjutformar man ska ha, vilken form o.s.v. En kyrkklockas form t.ex. är ju inte särskilt avancerad medans en gjutform föreställande enmänniskokropp med hyffsad detaljrikedom, även om kanske inte en Golem just kräver den allra högsta, kan väl tänkas vara det stora problemet i sammanahanget.

Om det ens var möjligt att göra något sådant under medeltiden är svårt att svara på, men samtidigt så är ju knappast DOD medeltid. Det är väl helt sonika upp til dig om du tycker det är möjligt att tillverka en sådan gjutform. Men vill dina spelare ha hyffsad detaljrikedom (typ fingrar och liknande) bör dom nog få punga ut en ordentlig slant hos en gjutmästare eller liknande.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Kilopris...

Njae... jag tror inte det... myntens namn och vikter får man nog ta med en nypa salt, tycker det verkar vara lite märkligt om guld skulle vara värt exakt 10ggr mer än silver som i sin tur är värt exakt 10ggr så mycket som koppar....

Nej du, i min kampanj är guldmynten uppblandade med mässing eller betydligt mindre än de andra mynten.(eller värda flera "guldmynt").

Nån som har en aning om var man kan se vad de relativa metallpriserna ligger på idag?Jag skulle bli ytterst förvånad om de inte fanns på nätet...

Krille

Super Moderator

"Nån som har en aning om var man kan se vad de relativa metallpriserna ligger på idag?Jag skulle bli ytterst förvånad om de inte fanns på nätet..."

DN Börs till exempel. Fast vad enheten är är synnerligen luddigt.

Dante

Staff member
Gjuta statyer - en baggis! ...

Om du använder dig av gjutmetoden »förlorad gjutform« kan du ha otroligt mycket detaljer. Så här går det till:

Du skapar en fullskalemodell i vax av det du vill gjuta.

Du penslar modellen med lerslam som sedan får stelna något.

Du bakar in hela modellen i lera (men lämnar ett antal kanaler där det smälta bronset hälls ner och där den luft som finns i gjutformen kan slippa ut) som sedan får stelna.

Du härdar lerformen i en ugn, vilket även gör att vaxmodellen smälter och lämnar ett perfekt hålrum inuti gjutformen.

Du fyller gjutformen med smält brons som sedan får svalna några dagar.

Du krossar lerformen och vips, så har du en bronsstaty!

Cervan

Veteran

Undrar jag om du inte komplicerar det hela lite i onödan. Trots allt bör du ha något värde från D&D:s era att utgå ifrån, exakt vad du skulle kunna få ut av dagens värden på metaller undgår mig, förutom rent intresse, för du dyker ju alltid på problemet med valuta där, vilken skulle du gå efter?
Jag tror inte heller att mynten som beskrivs i böckerna består av rena metaller. Förmodligen är det just därför som tio sm kan vara värt ett guldmynt men ändock väga lika mycket som tio dito. Just på grund av uppblandning med andra legeringar, och sedan att ta med en nypa salt: visst! alla gånger, men du får även själv hålla med om att de skulle verka ologiskt om de hade tex satt att ett sm var värt 7km och 13sm var värt ett gm, eller hur? Att det sedan skiljer från mynt till mynt lär vara marginellt och nåt exakt decimalvärde kommer du nog söka förgäves efter.
En alternativ metod du skulle kunna använda är att räkna på något smitt föremåls standard värde och sedan dra av 20% för att få värdet på samma föremål gjort i brons. Men då måste du i alla fall tampas med beräknandet av arbetets värde på föremålet ifråga. Hoppas du kommer på något sätt som passar dig i alla fall!