Linser vs glasögon [rejält OT]
Här skulle verkligen OF (off forum) platsa, men eftersom jag ogillar det uttrycket så kommer jag inte att använda den.. Jag skulle även kunna skicka privat men andra kanske vill veta och kan använda det i rollspelsyfte, vad vet jag? Rollspelare kan använda sig av det mesta..
"
Du skulle alltså rekomendera linser?"
Ja, ja och ja.. Alla gånger! Första gången jag testade linser, det gör förresten rejält ont i ögonen av linsvätskan första gången, så såg jag en skylt hos optikern där det stod "Du glömmer aldrig din första dag med linser".. Helt sant! Jag gick omkring euforiskt på stan med linserna.. Jag var såå glad, för att det kändes som en befrielse att inte hindras av dessa glasögon..
Linser var även viktigt för mig eftersom jag spelar fotboll.. Jag blev markant bättre då jag plötsligt kunde läsa spelet på ett helt annat sätt (jag kunde se ansikterna på motståndarna).. Dessutom så är jag rätt vild privat.. Jag har pajat 3 glasögon nu senaste året, mest eftersom jag glömmer att jag har på mig glasögon istället för linser och är då mindre försiktig.. Linser har jag (nästan) alltid när jag inte är hemma..
Fördelarna med linser är många.. Aldrig mer att glasögonen immar igen när man kommer från en kall hållplats in i en varm buss om vintern.. Aldrig behöva putsa glasögonen (lika ofta).. Alltid kunna vara fri att springa, nicka, volta, brottas, what ever utan att glasögonen flyger åt h-e.. Kunna somna till teven.. *drar en drömsk suck med ett leende på läpparna*
Nackdelen med linserna är att de är dyrare än glasögon.. Du måste också ta av dig dem och rengöra dem innan du går och lägger dig för annars skadas linserna och i värsta fall ögonen.. Jag kör med månadslinser och även om jag måste betala själv så kommer jag inte ihåg priset.. Mina föräldrar har erbjudit sig att betala men jag vill göra't själv.. Jag är ju för fan 22 år!
Det har iaf. sjunkit under 1000-lappen har jag för mig.. Kolla med din optiker.. Priserna varierar rätt kraftigt mellan olika optiker.. Man får halvårspack som kan räcka i +1T4 månader extra om man varvar med glasögon samt sköter om sina linser
väl..
Om du tänker köra med linser resten av ditt liv (som jag nog kommer göra) så gör då en kalkyl över hur mycket det egentligen kommer att kosta.. Du kommer se att du sparar pengar (ränta ej inräknat) på att göra en laseroperation eller en slipning av ögonen.. Dock har jag inte gjort en tillräcklig efterforskning för att veta mer om dessa tekniker.. När jag kollade för några år sedan kostade det 10 000 per öga för en laseroperation..
~Givetvis kommer [color:\\"green\\"]Han[/color] göra en efterforskning, precis som en rollspelare
ska göra