Nekromanti Glasögon och linser

Erufailon

Swordsman
är det bara jag som är långsynt, eller vad det nu heter?
har inte glasögon... skulle kanske behövas, skaffade inte det förra gången jag var hos optikern, ööh för några år sen. kanske inte är långsynt längre jipi, ska nog gå och kolla hos optikern, har lite ont att läsa i böcker men det går liksom...
det är nästan ingen som har synfel i våran grupp... vi kanske är den felande länken? :gremlaugh:

Feuflux

omjonasson.se
Jupp, jag har glasögon. Ser dock rätt schysst med höger öga så jag kanske skulle ta och gå över till monokel.... :gremwink:

Hur är det med spelgäng då?
[color:\\"blue\\"]Kusingänget : [/color] mig + 1st glasögon + 1st linser + 1st bra syn
[color:\\"blue\\"]Skolgänget : [/color] mig + 1st glasögon + 3st bra syn

Sen nämnde nån nåt om att snart kommer en tråd om vikt åxå så jag kan dra lite mer info när jag ändå är igång:
Längd: 182 cm
Vikt: 73 kg
:gremsmile:

w176

Förlorad dotter
Kulturfråga?

Kan det inte också vara en kulturfråga? Jag har fått intryck av att många vanliga människor med lättare syn fel har ofta "Nej, inte har jag glasögon (ialla inte om det verkligen är absolut nödvändigt)" inställning, eller beror detta på att jag umgås för mycket med icke rollspelande 16 tjejer?

/Elin

Sodivra

Champion
Jag undrar jag..

På tal om längd.. Jag undrar hur många riktigt långa som det finns på forumet.. Och korta.. Och hur många smala och tjocka.. Och hur många som är döva.. Och så vidare.

Själv är jag lång. :gremsmile:

Björn Hellqvist

Swordsman
Re: Extremt närsynt plus brytningsfel

Nu har jag "bara" -5,00 resp -4,75 -1,25, men jag har slipat glas med styrkan -18,00 till en kund. Avståndsskärpan ligger på 5,5 cm!

Björn Hellqvist

Swordsman
Re: Kulturfråga?

Ingen helt tokig observation, faktiskt. Jag har märkt att en del människor inte bär glasögon p.g.a. fåfänga. Fåfängast är nog tjejer i tonåren... Andra är helt enkelt inte medvetna om att de ser så pass dåligt som de gör - i vissa fall under minimikravet för bilkörning (synskärpa 0,5).

Det finns en teori att de som är närsynta hellre ägnar sig åt aktiviteter på nära håll, som t.ex. läsning, medan andra teorier hävdar att bokläsare lättare utvecklar närsynthet. Personligen så tror jag på att det finns flera förklaringar, där förvärvad närsynthet, naturens nycker och ärftlighet spelar roll i varierande grad och från person till person.

zuntona

Swordsman
Re: Jag undrar jag..

Intressant tankar. Jag väger 76 kg och är 176 cm lång.

zuntona

Swordsman

Så ni kallar mig fåfäng för att jag inte använder mina glasögon?

Rickard

Urverk speldesign

Jag vägrade ha glasögon i två år och det resulterade i att jag fick sämre syn.. Nu ser jag bara skarpt på 2 dm håll (ungefär).. Har två i spelgruppen varav en ser lika kasst som jag och som inte har glasögon..

Själv har jag både glasögon och linser, men känner mig betydligt friare med linser (jippie för linser!!)..

~Funderar på synoperation för i längden så kommer [color:\\"green\\"]Han[/color] att tjäna på det

Balderk

Swashbuckler
Re: Jag undrar jag..

Själv är jag väl rätt normalstor (kanske lite kort, men då växer jag fortfarande!)
Längd: 177cm (nån millimeter mer)
Vikt: 70 kilo
BMI(bäst att inkludera det när man ändå är på gång :gremwink: ): 22-23 nånting

/Jonas, har inge skägg heller, dock glasögon :gremsmile:

Balderk

Swashbuckler

Du skulle alltså rekomendera linser? Jag är i tagen på att skaffa nytt (min syn har förvärats trots att jag bär glasögon, de säger att det beror på att jag växer... :gremwink: )... Har funderat lite på linser, men man måste väl ha glasögon då också eller?... blir nog dyrt (nej, jag betaler inte själv, men min pappa är snål :gremwink:... förra gången höll han på att tjata om hur snygga ett par bågar var, och de var ju på rea också!)... dessutom är linser rätt dyrt också eller?

/Jonas

Eksem

Champion
Re: Närsynthet+brytningsfel dock ej skägg lr övervikt

Hade du haft skägg hade jag varit imponerad.

Rickard

Urverk speldesign
Linser vs glasögon [rejält OT]

Här skulle verkligen OF (off forum) platsa, men eftersom jag ogillar det uttrycket så kommer jag inte att använda den.. Jag skulle även kunna skicka privat men andra kanske vill veta och kan använda det i rollspelsyfte, vad vet jag? Rollspelare kan använda sig av det mesta.. :gremsmile:

"Du skulle alltså rekomendera linser?"
Ja, ja och ja.. Alla gånger! Första gången jag testade linser, det gör förresten rejält ont i ögonen av linsvätskan första gången, så såg jag en skylt hos optikern där det stod "Du glömmer aldrig din första dag med linser".. Helt sant! Jag gick omkring euforiskt på stan med linserna.. Jag var såå glad, för att det kändes som en befrielse att inte hindras av dessa glasögon..

Linser var även viktigt för mig eftersom jag spelar fotboll.. Jag blev markant bättre då jag plötsligt kunde läsa spelet på ett helt annat sätt (jag kunde se ansikterna på motståndarna).. Dessutom så är jag rätt vild privat.. Jag har pajat 3 glasögon nu senaste året, mest eftersom jag glömmer att jag har på mig glasögon istället för linser och är då mindre försiktig.. Linser har jag (nästan) alltid när jag inte är hemma..

Fördelarna med linser är många.. Aldrig mer att glasögonen immar igen när man kommer från en kall hållplats in i en varm buss om vintern.. Aldrig behöva putsa glasögonen (lika ofta).. Alltid kunna vara fri att springa, nicka, volta, brottas, what ever utan att glasögonen flyger åt h-e.. Kunna somna till teven.. *drar en drömsk suck med ett leende på läpparna*

Nackdelen med linserna är att de är dyrare än glasögon.. Du måste också ta av dig dem och rengöra dem innan du går och lägger dig för annars skadas linserna och i värsta fall ögonen.. Jag kör med månadslinser och även om jag måste betala själv så kommer jag inte ihåg priset.. Mina föräldrar har erbjudit sig att betala men jag vill göra't själv.. Jag är ju för fan 22 år! :gremsmile: Det har iaf. sjunkit under 1000-lappen har jag för mig.. Kolla med din optiker.. Priserna varierar rätt kraftigt mellan olika optiker.. Man får halvårspack som kan räcka i +1T4 månader extra om man varvar med glasögon samt sköter om sina linser väl..

Om du tänker köra med linser resten av ditt liv (som jag nog kommer göra) så gör då en kalkyl över hur mycket det egentligen kommer att kosta.. Du kommer se att du sparar pengar (ränta ej inräknat) på att göra en laseroperation eller en slipning av ögonen.. Dock har jag inte gjort en tillräcklig efterforskning för att veta mer om dessa tekniker.. När jag kollade för några år sedan kostade det 10 000 per öga för en laseroperation..

~Givetvis kommer [color:\\"green\\"]Han[/color] göra en efterforskning, precis som en rollspelare ska göra

Björn Hellqvist

Swordsman
Operationer, linser, osv.

Laseroperationer har blivit rätt så populära, men en hake är att man inte vet exakt hur ögonen påverkas över längre tid (man har mindre än tio års klinisk erfarenhet). Själv skulle jag inte operera mig förrän man har åtminstone 20 års statistik att falla tillbaka på.

Kontaktlinser behöver inte bli så dyra. Man kan t.ex. börja med engångslinser och använda dem vid festligare tillfällen. Trivs man med dem kan man gå över till månadslinser. Det är alltid bra att ha ett fungerande par glasögon, då man inte ska använda linserna om man är förkyld. Att köpa linser över Internet, eller använda linserna längre än rekommenderat, och dessutom strunta i att kolla upp sina ögon regelbundet kan resultera i svåra komplikationer.

zuntona

Swordsman
Re: Det...

Hehehe. *ler*
Jag dum och fåfäng. Och nörd. Hehehe. *ler*
Jag gillar det. Men jag har ingen övervikt dock ung men med dålig matvanor. Älska all skräpmat.

Ghorgareth

Warrior
Glas med lins

Vi ligger på en 50 50 nivå hoss oss. Av 4 så har två felfri syn, en linser och en glasögon. Jag tillhör själv de första två.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Operationer, linser, osv. (OT)

I och för sig är hela den här diskussionen rejält off topic, men nu blir den nog ännu värre...

Du inser väl att din signatur Det finns inget man inte kan rätta till med ett kilo dynamit ger ett lite egndomligt intryck tillsammans med ditt sakliga optikertonfall?

"Om man är slarvig med linserna och inte kollar upp sina ögon regelbundet kan man få problem. Men det är ingenting vi optiker inte kan korrigera med ett kilo dynamit"

-JPS- som nästan känner sig motiverad att skriva ett skräckäventyr om optiker, laseroperationer och linsvätska