Nekromanti Glipor i rustningar.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Mitt spejande örnöga måste ha undgått stora detaljer om glipor i rustningar... troligen.

Det enda jag vet är att man kan sikta på en glipa (+Ob3T6) och därmed slippa reducera skadan med pansarvärdet med tanke på att den aldrig tar i pansaret.

Men var finns dessa glipor? Mellan varje delområde? I vilka slags rustningar? Kan man träffa en glipa om man till exempel bara slår liksom - utan att måtta - med lite tur?



[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Gliporna borde rimligen förekomma främst där man behöver ventilation/full rörlighet. Exempel är armhålorna, armvecken, knävecken, grenen. Problemet förekommer främst hos plåtrustningar; med ringbrynja har man lättare att täcka kroppsytan. På historiska rustningar brukade man täppa till blottorna genom att sy fast ringbrynjebitar på den fodrade jacka man bar under all plåten.

http://www.algonet.se/~enda
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag håller med dig att reglerna är mycket skumma angående glipor.. Själv tycker jag att Chronopia modulen Vapen och Rustningar innehåller mycket bättre regler.
Funderar på att flytta över dem till EON...

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag skulle nog göra motsatsen istället =)

WHaLe - Som tycker om komplicerade regler (om de är realistiska) =)
 
Top