Nekromanti Gnäll över mobiltelefoniföretagens prispolitik

Dewil

Skrivbordsgeneral
(Scen: I mobiltelefonbutiken. Potentiell kund in, tilltalar expedit.)
- Hej! Jag är en välartad medborgare, med ordnad ekonomi och stabila förhållanden. Jag vill skaffa ett mobiltelefonabonnemang hos er.
- Det går bra det. Vi måste först kränka din integritet genom att göra en kreditupplysning på dig.
- Jag accepterar det, varsågod.
- Vi ser att du är en välartad medborgare med ordnad ekonomi och stabila förhållanden. Därför erbjuder vi dig att teckna vårt billigaste abonnemang. Det kostar flera hundra kronor i månaden, täckningen är skitdålig utanför Sergels Torg, våra samtalspriser är höga och prissättningen obegriplig.
- Dra åt helvete.
(Går ut.)

(Scen: I kvarterskiosken. Potentiell kund in, tilltalar expedit.)
- Hej, jag är en skummis som förmodligen inte gjort ett nyttigt handtag i hela mitt liv. Jag ser ut som att min ekonomi i huvudsak härrör från knarklangning, personrån och försäljning av stöldgods. Jag vill köpa ett kontantkort för mobiltelefon.
- Det går bra det. Ditt telefonnummer står under det där skrapfältet. Du behöver bara sätta in kortet för att kunna börja ringa och täckningen är Sveriges bästa. Kortet kostar 89 kronor, men om du registrerar ditt kort får du tillbaka 100 kronor i ringpott, och sedan kostar alla samtal 99 öre per minut. Du måste ringa för minst 49 kronor i månaden, men det är ju bara 95 sekunder om dagen, så det ska inte vara några problem.
- Då tar jag det.
(Lägger fram 89 kronor, får kortet, går ut.)

Dewil

Foggmock

Myrmidon
Typ, alla. ;)

Jag hade ett skitbra abbonemang som kostade 80:- per månad, 50 av dem fick jag ringa för och 20 spänn var avgift för telesvar. Det jag inte ringde blev en pott och eftersom det var Comviq fick jag också bonus på mottagna samtal.

Vad jag inte informerades om var att detta abbonemanget efter ett år (det var nån födelsedagsspecial hos Siba) blev ett helt vanligt toksugigt svindyrt abbonemang.

Nu finns det ju uppenbarligen folk som ringer så mycket att abbonemang lönar sig, men de måste vara ytterst få. Resten är nog tyvärr lurade konsumenter.

Foggmock - Kontantkort, jatack!

Feuflux

omjonasson.se
Heh, Tre ringde mig förra veckan och tyckte jag skulle skaffa abbonemang hos dom. 199 spänn i månaden + samtalskostnad + ett jag fick en mobil eller hur det nu var. Innan han drog det där för mig frågade han hur myckte jag ringer för i månaden... Jag och mitt kontantkort ligger mellan 100 och 200 kronor i årskostnad! Dvs mindre än en fast månadsavgift här. Han lät verkligen chockad när jag drog till med "typ 20 spänn" (jag ville inte säga nåt alltför lågt och tappa all hans respekt för mig...)! :gremlaugh:

Men liksom hallå... alla jag pratar med ofta har ju icq. :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
För min del så får de gjärna kriga & hålal på bäst fasen de vill... :gremtongue:
Har haft samam mobilnummer sedan -98.. Har telia refill, vilket har/funkar välldans bra.. Det räcker att tanka det 1/ggr/år så bränner det inte inne.. Mycket smidigt tycker jag ! :gremgrin:

/ Johan K, som för övrigt är sådär lyckligt över att ha lirat rollspel idag !!!

thark

Hero
Du måste ringa för minst 49 kronor i månaden, men det är ju bara 95 sekunder om dagen, så det ska inte vara några problem.

49:- i månaden? Vad är det för något skumt kontantkort du använder?

Jag tror mitt upphör om det går mer än ett år sen man fyllde på det senast eller så, men lite talar inte ens jag i telefon. (Även om en hundring räcker gott och väl ett halvår, om inte mer.)

EchonCique

Hero
Bra inlägg!

Välkommen till sossarnas Sverige...
Öh. Du menar heja dem då de avreglerade telefonimarknaden? Du tror väl inte på fullaste allvar att det är Riksdagen som bestämmer prissättningen för mobiltarifferna?

Däremot lät det som 3 och de är ju ökända för sina dyra priser. Marginalen för Vodafone är också skyhög. Jag blev nästan mörkrädd då jag fick inblick i deras marginaler.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad jag, mer exakt, är sur över

Jag är sur över att det är kontantkorten som är de billigaste abonnemangen. Kontantkortet i exemplet är Halebop, som hör till de allra billigaste alternativen även för en storringare.

Man kunde ju tro att löpande abonnemang skulle vara billigast, eftersom dessa bara kan tecknas av personer med ordnad ekonomi. När mobiltelefoniföretaget vet att personen i fråga är redlig och kan betala alla sina räkningar i tid borde detta ge lägre taxor - men icke! När som helst kan vem som helst gå in i kvarterskiosken och köpa ett kontantkort med mycket bättre villkor.

Man kan jämföra med kreditmarknaden. Kreditinstitut som GE Capital ger snabba krediter till kreti och pleti, men avgifterna och räntorna är höga. Går man i stället in på storbanken utsätts man för en grundlig granskning, men när ens redlighet är bevisad så får man en mycket förmånlig kredit.

Själv har jag ett löpande abonnemang utan fasta avgifter, men med rätt höga samtalstaxor, och funderar på att byta. F.n. har jag en total månadskostnad på 250-350 kr. Med ett abonnemang kan jag komma ned till drygt 200 kr, men med Halebop skulle jag komma ned till 150 kr.

Det lutar emellertid åt att jag behåller mitt mobiltelefonabonnemang och i stället skaffar fast telefoni från Comhem. Ingen anslutningsavgift, 60 kronor i månaden, samma samtalspriser som Telia. (Telia, Glocalnet, Tele2 m.fl. tar 675 spänn för anslutning och 115-130 kr i månaden.) Enda "nackdelen" är att det inte funkar att ringa när det är strömavbrott, men det kan man leva med.

Dewil

hraufnir

Swordsman
Re: Vad jag, mer exakt, är sur över

Men ta för sjutton halebop. I alla fall om du någonsin kliver utanför sergels torg. Jag har halebop här uppe i norr. Det är otroligt enkelt och bra. Speciellt nu när jag börjar övertala mina nära och kära att använda det så jag ringer SKETABILLIGT till dem med =)

hraufnir

Swordsman
Det är Halebops kontantkort.
För dessa minst 49:- i månaden får du dock sms för .49kr, du ringer till alla nät dygnet runt för 0.99kr/minut med 0.66kr öppningsavgift. Du får även ringa till alla som har halebop för enbart öppningsavgiften, oavsett hur långa samtal.

Sen har halebop en kundkontakt (nej, inte kundtjänst...) som är otrolig. Varannan månad får man ett specialerbjudande av ngt slag. Det värsta jag varit med om är "Tanka ditt mobilkort med 500kr mellan XX.XX och YY.YY (två datum) så bjuder vi på ytterligare 500kr." Detta var veckan efter jag fått hem ett brev som sade "post bara detta vykort så bjuder vi på 150:- att ringa för..." Detta var tidigare med deras gamla priser som var högre, men jag som brukar ha 150:- i månaden i mobilkostnad klarade mig i typ 10 månader på de där slantarna... det var riktigt skönt att få det sådär bara en dag.

Sen har ju Halebop telias nät, så det är överlägsen täckning.
Fördelen med det är ju att om man nu byter från Telia kontantkort (om man är registrerad) får man inte bara behålla nummret utan man får även behålla slantarna man hade på kortet.

Mask_UBBT

Hero
Vänta nu...

Du glömmer en ganska viktig grej. I och med att du tecknar abonemang så vinner du inom ett område; Du slipper springa iväg till den där kiosken en gång var tredje vecka. I princip är det det man betalar extra för. Ja, 50 kr extra för detta ÄR mycket, det är därför de flesta inte har abonemang om de inte blivit lurade att köpa en "mobil för en krona" eller något sådant dumt.

Nå, betänk nu vad du slipper för de där 50 kronorna, egentligen. Du slipper att, vinglandes ut ur krogen, upptäcka klockan tre på natten att ditt kontatkort är tomt och att du därför varken kan få tag på polaren som sprungit bort, en taxi eller ens någon som kan säga vilken buss som tar dig hem. Du slipper få viktiga samtal avbrutna av att du tvingas springa iväg till nämaste kiosk vid de olämpligaste tillfällen som finns. Et cetera, et cetera...

Men du vill alltså ha ett bekvämare system som kräver mer arbete och support av dina operatörer OCH så vill du dessutom att det är billigare bara för att du har bra kreditvärde?

Och vad är det här om att "om deras redighet är bevisad så borde det ge lägre taxor"? Nej, det gör att de accepterar att investera i dig överhuvudtaget, eftersom du har större möjlighet att betala den taxa de anser att de behöver för den service du vill ha. Att de inte klarar av det är en annan grej, men kopplingen "Mer säkerhet = lägre pris" är väl knappast något vidare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nej, nej, nej

"Du tror väl inte på fullaste allvar att det är Riksdagen som bestämmer prissättningen för mobiltarifferna?"

Inte riksdagen utan SAP i en global konspiration med Heinz ketchup, svensk friidrott och Federationen för enbenta hula-hula dansare. De ligger även bakom attacken mot WTC den 11:e september och den sänka bokmomsen (vars verkliga konsekvenser vi ännu inte börjat ana).

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Vänta nu...

Ja, varför tror du att jag behåller det abonnemang jag har? För att jag slipper tanka kortet och för att kostnaderna är extremt förutsägbara (inga fasta avgifter - enkla rörliga avgifter).

Vad beträffar kreditvärdighetsdiskussionen så kan man fundera på om det är bra eller dåligt att det finns en helt kommersiell bransch där trashankarna erbjuds bättre villkor än de välbesuttna. Oväntat är det i alla fall.

Dewil

PAX

Jordisk Äventyrare

Vad beträffar kreditvärdighetsdiskussionen så kan man fundera på om det är bra eller dåligt att det finns en helt kommersiell bransch där trashankarna erbjuds bättre villkor än de välbesuttna. Oväntat är det i alla fall.
Även de välbesuttna kan ju lösa kontantkortsabonnemang så vad är problemet?

Mask_UBBT

Hero

Pah. Om något är väl de välbesuttna de som håller alla ess ändå. Jag menar, det är knappast som man måste kvala in i "Hej, jag har lite pengar, alltså måste jag vara trashank"-facket för att få köpa kontantkort. "De välbesuttna" har dock, till skillnad från andra, möjligheten att välja att betala lite extra för den tidigare nämnda bekvämligheten.

Exakt vad är det du vill ha ändrat?