Re: Three Feet High and Rising
Ett annat problem med den regeln är att man nog inte »får« göra så med bloodied
Äh, det står uttryckligen i Players Handbook att
Specific beats General. Ingen befintlig förmåga trixar visserligen med bloodied som status, men det är nog bara en tidsfråga innan Wizards kommer på vilket stort design space som sådana lösningar erbjuder.
Att bara göra en gnoll som kan utnyttja Harrier är en lösning i linje med mina två motargument; alltså att monsterna inte nödvändigtvis behöver gruppera sig på det vis som vore mest optimalt för dem.
Men jag tycker det är ett stort problem att vargar tjänar mer på att jaga tillsammans med hyenor än med andra vargar, så jag är inte nöjd med din lösning.
Eller: Din lösning är helt okej. Man kan motivera att vargar inte jagar ihop med hyenor för att de helt enkelt inte gillar varandra (eller för att de lever på olika områden), men jag har ingenting att göra, och utmaningen stimulerar mitt spelmässiga sinne, så jag fortsätter gärna efterlysa mer sofistikerade lösningar.
---
Det bästa jag kommit på hittills är detta:
Harrier
After shifting, any adjacent ally can move into the hyenas previous space as a free action.
---
Det låter kanske inte så märkvärdigt? Så här har mina tankegångar gått:
Jag beslutade mig tidigt för att harrier skulle behöva ersättas med någon sorts förflyttningsförmåga. Combat Advantage är nämligen något som alldeles för o-gnolliga varelser tjänar på (såsom vargar och hobgoblins), medan förflyttningsförmågor kan hjälpa Pack Attack samtidigt som det är en vanlig, generell förmåga.
Först tänkte jag på något i stil med att hyenan och dess offer kunde byta plats, men att flytta en motståndare är förmodligen sånt som combat advantage-varelser tjänar mer på än pack attack-varelser. Jag insåg att vad jag behövde var en förmåga som fungerade när motståndaren stod i ett hörn. Alltså något som gav skada utan att se till att motståndaren kunde bli flankad.
Då tänkte jag att lösningen kunde vara att bara ge hyenan möjligheten att få förflytta sina allierade
framåt - in mot offret, men återigen begick jag ett par missar:
Vid ett tillfälle tänkte jag exempelvis att hyenan som en minor action skulle kunna få shifta en annan varelse 1 ruta, men då blev det direkt löjligt, eftersom allierade då kunde åka "hyena-expressen" och flyga fram och tillbaka över slagfältet bara genom att låta hyenorna gläfsa lite.
Att endast tillåta hyenan hjälpa angränsande allierade verkade klokt, eftersom sådana förmågor främst hjälper varelser som jagar i stora antal - och jag ville verkligen att hyenan skulle ha en förmåga som bäst kom till sin rätt i flockanfall, snarare än att ett par hyenor skulle bli utomordentliga husdjur åt en Mind Flayer eller dylikt.
Så då tänkte jag: Okej, på vilket sätt kan tre hyenor som står kring en varelse som backat in i ett hörn hjälpa varandra? De kan förstås erbjuda skadebonusar, men det är ju dels redan vad Pack Attack gör, och dels hjälper det ju inte gnoller specifikt. En bättre lösning vore att möjliggöra
fler anfall.
Det var så jag kom fram till lösningen ovan. Hyenan kan hugga, och sedan shifta undan varpå en allierad kan ta dess plats. Resultatet blir fler anfall, mer gläfs och skada, och det tycker jag passar utmärkt in i andemeningen av Harrier. Dessutom gynnar det Pack Attack mer än vad det gynnar backstabbare av olika slag.
Well, först tänkte jag att hyenan och en allierad kunde byta plats, men den förmågan har redan Goblin Blackblade. Dels ville jag undvika den kopplingen, och dels ville jag ha en mer offensiv förmåga.
Skillnaden mellan det jag slutligen kom fram till och Goblin Blackblades Sneaky är att Sneaky främst används som en hit & run-taktik, där goblinen backar bakåt in i en allierad som då kliver fram i blackbladens ställe, varpå den skyddar blackbladen. Den förmågan har ganska dålig synergi med Pack Attack, eftersom man ju flyttar sig ifrån fienden när man shiftar in i en bakomståendes allierad. Min förmåga kan inte användas på det viset, men möjliggör istället mer offensiva strategier; där man shiftar sig runt fienden för att låta bakomståendes allierade få kliva fram, varpå Pack Attack enklare aktiveras. Alltså precis vad en gnoll vill ha, men inte något som har bättre synergi med helt andra varelser; såsom hobgoblins, vargar eller foulspawn.
Mission accomplished, anser jag. Jag har visserligen inte ägnat så himla mycket tankemöda åt det, men det har varit roligt att klura på problemet och med detta bli lite mer bekant med systemet. Jag tycker framförallt att jag lärt mig mer om hur mycket små, subtila skillnader i en regel ändå kan ha stor betydelse (well, åtminstone för en spelnörd som jag).
Nå? Kan någon av er komma på en bättre lösning? Eller bara angripa problemet från en helt annan vinkel? Jag hoppas att jag inte är den enda spelmekaniknörden här.