Nekromanti GNS - triangeln I vilket "hörn" står du?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
GNS står för Gaming, Narrativt och Simulativt. En teori som är hyfsat vedertagen så vitt jag fattat det är att ett spel befinner sig någonstans mellan dessa tre begrepp.

_Gaming_ Spelglädje med fokus på spelandet. Står för mind vs mind. Här utövar spelarna strategier mot varandra och spelledaren och försöker spela ut varandra med hjälp av startegiska regler. Någon får gärna ge exempel för jag har inte spelat något.

_Simulativt_ Verklighetsförankrat. Dessa spel försöker simulera verkligheten. Jag tror att Neotech kan vara ett bra exempel. Eon också skulle jag tro. Hur många kulor förlorade du denna stridsrond? Exempel: Om vapenhanden är skadad hur bra kan du använda en kniv (-5) och hur bra är du på att klättra (-3 eller -6 beroende på vilken hand du använder mest). Det här är oftast många regler med en hel del undantag som hjälper att beskriva världen så realistiskt som möjligt.

_Narrativt_ Verklighetsflykt. Det realisitiska är underordnat. Det är även speligheten. Systemen är ofta enkla och gestaldandet av ens roll är i fokus. Ofta kan man ha ett samberättande där alla deltar i uppbyggandet av storyn (med eller utan regler ). Här kan en sexskottare räcka mååånga ronder bara för att det ger en bättre scenutveckling.

Nu får proffsen här gärna rätta mig eller komplettera. Min fråga är dock var du står i ditt spelande eller spelskapande. oftast står spelen inte i ett speciellt hörn men de drar ofta åt något håll och därav passar vissa spel vissa spelgrupper.

Som spelskapare har jag dragit den erfarenheten (tack Marco, man SKA speltesta innan man går vidare) att jag _trodde_ gaming var något jag gillade (det simulativa kastade jag ut i och med förförra versionen och alldels för mycket regler) men jag märker att känslomänniska som jag är så är det det narrativa jag vill ha så nu skriver jag en version för det och då har jag nog gått mot alla tre hörn. Men samtidigt behåller jag ett halvt ben i gaming i form av satsningsmekanik men med ett förenklat sätt att förhålla sig till satsningen där berättandet samverkar med satsning. Det är ingen idé att ge exempel än men kanske snart.

Så var står du och står du olika gällande spelmakande och spelande. Har du ett ben i varje hörn och därför gjort ganska skilda system för dina olika spel (eller valt att spela skilda spel). Vad består tjusningen i det du gillar?

Till sist tror jag Marcos ord som han sa är väldigt väl sagda. han sa att jag förmodligen hade ett system som fungerade. Nu gällde det att använda hjärtat för att se om man gillade det. Det är lägge för en stoppunkt och testa det här. Jag gjorde det. Jag gillade inte. Jag upptäckte att systemet för för mycket G än N och styrde det mot N hörnet. Det var väldigt bra.

Lägger du en grund som skevar ack så lite kommer du aldrig få på taket. Spelskapandet är dynamiskt. Allt måste testas hela tiden under resans gång. Har jag upptäckt.

Christoffer

It's all pig.
Ok, du bad om rättning, så här kommer den. Sorry.

GNS står för Gamism, Narrativism och Simulationism. Eller, som det allt mer talas om, Step on Up, Story Now och Right to Dream.

GNS handlar inte om att ett spel befinner sig inom triangeln. Det handlar istället om när du satt ner och spelade din förra kampanj, VARFÖR gjorde du det? Vad fick du ut av det? Det är helt enkelt bara en fråga om varför träffas du och dina polare och spelar rollspel? Varför har ni så jävla skoj med det? Teorin säger att ni kommer inte ha skoj om ni försöker dra åt olika håll, ni måste vara inriktade på samma sak annars kommer det uppstå problem med ert spelande. Det handlar alltså inte om en teori om rollspel som objekt, utan om rollspelande som aktivitet.

Gamism/Step on Up behöver inte ha att göra med taktiska val, det kan lika gärna vara tex kreativa val. Huvudsaken är att det är du som spelare som är den som blir utmanad. Det behöver sen inte alls handla om att man spelar mot varandra. Det kan, men det behöver inte vara det.

Narrativism/Story Now har vi skrivit rätt mycket om, så jag ber dig istället kolla in alla trådar jag och Måns skrivit om Story Now. Det handlar inte om verklighetsflykt utan om att skapa en känslomässigt engagerande historia genom att tillsammans skapa ett tema vid spelbordet. De kan vara otroligt realistiska. Vissa har regelsystem som är väldigt komplexa. Det behöver inte finnas ett uns av samberättande i den mening att alla spelleder och får hitta på saker som blir sanna i berättelsen.

Simulationism/Right to Dream handlar om att vi spelar för att få drömma oss in i en annan värld, det kan vara en verklighet och det kan vara en helt påhittat värld och vad vi vill drömma oss in i är en genre. Poängen är att världen eller genren har en intern logik som om den bryts kommer bryta vår dröm. Spelar vi i Kalle Ankas värld är de fullt logiskt att springa ut från bergsklippor utan att ramla innan vi märker det. Men om vi gör samma sak i James Bonds värld skulle det bryta vår dröm. Så det kan vara precis det du beskriver, "vår verklighet" men det kanske också handla om Kalle Ankas värld eller Ghost Busters... etc. På samma sätt kan det också handla om en viss berättelse, vi vill berätta en typisk saga eller ett typiskt avsnitt utav vår favoritanimeserie. Poängen är att vår dröm är i fokus, den ska inte brytas utav saker som inte är vettiga enligt vad vår dröm är centrerad kring.

Kring vilket hörn jag står i? Jag spelar och uppskattar väldigt mycket utav det som sägs stödja Story Now. Det är vad jag personligen söker efter och går igång på. Men, jag har också insett att på samma sätt, genom att fokusera på en agenda och ett spel som stödjer dessa, så kan man ha massa skoj men på olika sätt. Att spela Beast Hunters är sjukt skoj, men inte samma sak som att spela Burning Wheel. Skojet kommer från olika platser. Jag drömmer om att få spela Traveller enligt grundboxens regler och se hur en subsektor får växa fram enligt den logik som spelet själv bär med sig, men det är inte samma sak som att kämpa för liv och lem för att skydda det som betyder något i Apocalypse World. Det är olika sker, olika skoj.

Ron Edwards har dragit en rätt rolig liknelse. Det handlar om tre personer som älskar gris, alla älskar de gris så sjukt jävla mycket. De ÄR grisälskarna. Men, när de ska träffas för att gemensamt hylla grisen, snacka om den och vältra sig i sitt älskande till grisen, så blir det problem. För en av dem, är kock. Han älskar att tillaga gris. Det är hans grej. En av dem har grisar som husdjur, han äääälskar sina grisar, har sängar åt dem inomhus, låter dem böka runt i trädgården osv. En tredje älskar också grisar, som fan, men han samlar på dem, små porslinsgrisar som typ cyklar, spelat tennis och så. Så, hur ska de här tre personerna kunna ha skoj? Allt är gris men på olika sätt och det kanske inte är helt lätt att kombinera dessa tre aspekter av kärlek till grisen på samma gång, utan man kanske får fokusera på en del i taget...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har antingen missuppfattat det här från andra trådar eller så var de relativt gamla (2006/2007). Tack för rättelserna. Men ämnet som sådant är väl intressant ändå?

hakanlo

Hero
Det här var väldigt informativt för en som inte är så himla inne på dessa teorier!

Fråga: varifrån kommer detta? Är det bara något som vuxit fram i forum lite varstans, eller finns det någon artikel eller annat som hittat på dessa termer och satt dem i relation till varandra?

Sedan tycker jag att Niklas73's tillämpning av GNS på sitt spel, med liknelsen var i triangeln spelet är var klart beskrivande också.

Mogger

Hipsteranka
Niklas73 said:
I den här rent grymt bra tråden om vad som gör strid kul har jag för mig att Krille lägger upp GNS triangel teorin.
https://www.rollspel.nu/threads/382221.html
Nej, Krille har inte lagt fram GNS-terorin :gremsmile: Det är Ron Edwards som har gjort och jag har gett er länkarna. Jag råder er att inte läsa trådar som är äldre än 2010 på wrnu som har med Narrativism/Story Now att göra, om ni inte vill bli förvirrade.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Är väl för det mesta borti story now träsket men har en längtan till Right to Dream, tror jag. Men mestadels är jag nog mest hemma i soffan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Först: Intressant och bra sammanfattning.

Om jag utgår från det GNS du målar upp så har jag tidigare varit oerhört benhård simulationist, med fokus på "total inlevelse i rollpersonen" och så.

Efter en kort utflykt i narrativistiska kretsar med mitt Evolutionens Barn har jag nu börjat röra mig allt närmare gamismen. Jag gillar att utmanas som spelare, oavsett om det gäller ren taktik (D&D) eller kreativ problemlösning (Gumshoe, Null State). Det är det spektrat jag rör mig mest inom nu, mellan sim och gam. Narr är för mig ganska avtändande, vilket går igen i hur jag t.ex kollar på tv-serier; det som engagerar mig i Lost är att försöka hålla reda på mysterierna och konspirationerna, inte de övergripande temana eller vilka val olika huvudpersoner gör...

Ögat

Hero
om GNS (OT)

Mest av nyfikenhet undrar jag om det finns några erkända teoretiska modeller som konkurrerar med GNS, eller om Edwards idéer är helt hegemoniska?

Jag vill minnas att det förut talades om fler variabler än dessa tre, men det skulle inte förvåna mig om dessa i sin tur härstammade från Edwards och/eller D&D.

Kan man tänka sig andra aspekter av rollspel, och finns det någon som idag tänker sig andra aspekter?

Ond bråd död

Swashbuckler
right to dream. Story now är ok, men Gamism kan inte bära upp allt själv. Däremot har jag gärna lite spelighet på sidan om.

Pom

Swashbuckler
Aldrig har jag sett folk helt ense om dessa begrepp och jag tänker inte börja nu. Jag tänker alltså svara på din fråga utifrån dina definitioner:

_Gaming_ Spelglädje med fokus på spelandet. Står för mind vs mind. Här utövar spelarna strategier mot varandra och spelledaren och försöker spela ut varandra med hjälp av startegiska regler. Någon får gärna ge exempel för jag har inte spelat något.
Konflikter skall lösas med regler, men strategin får aldrig gå ut över trovärdighet mot rollen man spelar. Så: nja.

_Simulativt_ Verklighetsförankrat. Dessa spel försöker simulera verkligheten. Jag tror att Neotech kan vara ett bra exempel. Eon också skulle jag tro. Hur många kulor förlorade du denna stridsrond? Exempel: Om vapenhanden är skadad hur bra kan du använda en kniv (-5) och hur bra är du på att klättra (-3 eller -6 beroende på vilken hand du använder mest). Det här är oftast många regler med en hel del undantag som hjälper att beskriva världen så realistiskt som möjligt.
Jäpp. Alltså att simulera spelvärlden. "Realistiskt" är svårt för mig att använda när det gäller magitunga fantasyvärldar, men jag förstår vad du menar.

_Narrativt_ Verklighetsflykt. Det realisitiska är underordnat. Det är även speligheten. Systemen är ofta enkla och gestaldandet av ens roll är i fokus. Ofta kan man ha ett samberättande där alla deltar i uppbyggandet av storyn (med eller utan regler ). Här kan en sexskottare räcka mååånga ronder bara för att det ger en bättre scenutveckling.
Nix. För mig är berättelsen det som händer när spelarna med reglernas hjälp interagerar med en levande spelvärld.

Jarl

Hero
Ymir said:
Jag råder er att inte läsa trådar som är äldre än 2010 på wrnu som har med Narrativism/Story Now att göra, om ni inte vill bli förvirrade.
Varför?
För att då florerade massa varianter av GNS, påhittade av forumiter. De innehöll flera konstigheter, som att det skulle vara en triangel, som att det handlade om kategorisering av faktiska spel (produkter) etc. Poppe beskriver föredömligt vad teorin faktiskt handlar om.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack! Jag fattar att folk är oense men kul att höra din åsikt utifrån min "felaktiga" tolkning av GNS. Kanske får kalla den SNS då, spelighet, narrativt och simulativt. :gremsmile:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Jarl said:
Ymir said:
Jag råder er att inte läsa trådar som är äldre än 2010 på wrnu som har med Narrativism/Story Now att göra, om ni inte vill bli förvirrade.
Varför?
För att då florerade massa varianter av GNS, påhittade av forumiter. De innehöll flera konstigheter, som att det skulle vara en triangel, som att det handlade om kategorisering av faktiska spel (produkter) etc. Poppe beskriver föredömligt vad teorin faktiskt handlar om.
Sant, med modifikation. Folk som Jonas Ferry, Bastion och JonasM har beskrivit The Big Model och GNS här förut, redan kring 05-06, konsekvent och korrekt och fullt förståeligt. Förutom Måns kommentar om att man inte ska läsa gamla trådar är den här tråden en spegel av många som kommit tidigare, vad gäller begreppsförvirring, nyfikna frågor, skepsis och klargörande av grundidéerna. Det är bara de inblandade som bytts ut.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Måns said:
Var inte blygsam. Jag tittar in här högst sporadiskt numer, men är rätt säker på att jag sett både dig och Poppe säga exakt samma saker om Story Now både för ett och två år sedan. :gremwink: Det är tyvärr ett problem att det inte finns någon samlad kollektiv kunskap här, och därmed inget framåtrörelse. Det går i cirklar.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Ymir said:
Varför?
Det här är en bra fråga tycker jag. Jag skulle definitivt råda alla som är intresserade att gå tillbaka och läsa tidigare diskussioner om GNS här, flera av vilka är sansade och har intressanta ifrågasättanden baserat på förståelse av teorierna, jag tänker främst på Fiktionslek.