Nekromanti Goblin/vättar - Sattyg och slugheter

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tucker's kobolder är ett fenomen som dök upp för ett tag sedan som visade på att monster inte måste vara stora, men jättebra stats för att vara läskiga; det räcker med att de är smarta.

Nu tänker jag mig förvisso inte kobolder utan vättar, men kan ni komma med lite förslag på ruggiga grejer som vättar kan utsätta rollpersoner för under äventyr? Både i dungeons, ute i vildmarken och uppe i bergen.

Rena fällor och försåtsmineringar finns det ju redan gått om, så det jag är mer intresserad av är saker de skulle kunna improvisera ihop.

Som exempel:

Äventyrarna är på väg genom vildmarken och är än så länge alldeles för starka för att vättarna ska känna för ett regelrätt anfall, så istället väntar de tills det är natt och äventyrarna slagit läger. Då smyger de iväg och kidnappar en björnunge eller en vildsvinskulting som de binder ihop benen på och tillsvidare håller för munnen på. Sen smyger de fram nära lägret och slänger in den bundna ungen mitt i lägret. Ungen börjar skrika vansinnigt vilket kommer ställa till tumult och störa allas nattsömn, men vad värre är: en riktigt arg och nyvaken mamma är nu på väg för att ta reda på vilka puckon det är som tagit hennes unge.

Efter en fajt mot en ilsken björn kommer nog äventyrarna vara lite vekare och lättare att ha att göra med.

Fler tips och förslag?

Cybot

Mest spelbar
Starta en skogsbrand när vinden ligger mot äventyrarnas nattläger. Om det råkar befinna sig en hjord av farliga djur emellan branden och äventyrarna, så mycket bättre!

Tomatalven

Hero
När rp är i ett dungeonrum ställer de en dörr på glänt när rp inte märker det och lägger en hink med olja ovanpå. Nästa person som går ut genomdörrrn får en oljedusch medan vättarna kastar brinnande träbitar mot henom.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Get with the program dammit! Det är ju bara förkampanjen för att pröva på systemet, samt sätta upp vättarna som en major bad guy i den riktiga kampanjen!

Möller

Hubert Hortlax
Vättarna hyr in legoknektar från den lokala människobyn, det är ju allmänt känt att äventyrare kånkar runt på både det ena och det andra.

Vättarna blockerar utgången till grottan. Detta är mer en psykologisk effekt än något annat, det finns få saker som gör spelare så oroliga som att en dörr går igen bakom rollpersonerna - även om det visar sig vara möjligt att få upp den igen.

Vättarna klär ur sig, använder ljud och lukter för att förvirra sina fiender. Min D&D-lore är taskig, men visst skulle gnissel och rostspår sätta griller i huvudet på dina spelare? Eller ett förslutet rum, helt tomt på damm ...

Cybot

Mest spelbar
Sen så finns det ju alltid hemmafördelar.

Om vättarna märker att äventyrarbandet spårar dem så finns det ju alla möjliga ställen man kan leda ett äventyrargäng.
Björnhålor, kolonier av aggressiva myror med ytterst smärtsamma bett (typ bullet ants på steroider), det där vattendraget där jättebävrar har byggd en något instabil damm (hugg av ett par stockar och Tada), Bottenlösa Träsket, raviner och pass med lösa stenbumlingar, den gamla bron som kan bära en vättes vikt (men knappast en fullvuxen människa i rustning, speciellt inte om man filar lite på repen) osv osv.

Anchorman

Swashbuckler
Har du sett Trolltyg i tomteskogen? Jag tänker mig att vättarna kan göra sånt som tomtarna gör när de ska försvara sig mot de elaka trollen

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tricket gissar jag är att leka med spelarna psykologiskt, så här är några verktyg från min snälla verktygslåda:

1. Låt vättarna förfölja spelarna och stjäla saker från en rollperson (om någon verkar vara ute efter ett speciellt föremål så är den det första målet). Plantera dessa på någon annan rollperson. Gör det konsekvent. Om de hittar föremålet första rollpersonen är ute efter, stjäl det.

2. En liknande grej är att få en rollperson att förnedra sig själv framför de andra (någon av vättarna häller något som bränner i personens kläder när denna sover, sedan så är det bara att vänta).

3. Låt vättarna klä ut sig till något helt annat och uppträda på en kulle eller dylikt i närheten (varulvar som "ylar" och dansar runt är en möjlighet).

4. Flera grupper av vättar. Grupp ett drar uppmärksamheten till sig (se trick 3) och om rollpersonerna chargar så drar de sig undan och grupp två kommer och bränner ner lägret och stjäl allt som inte är fastspikat.

5. Vättarna fångar ett monster, förser det med svaga potions som funkar men som de har förgiftat och bussar sedan monstret på rollpersonerna.

6. Rollpersonerna behöver korsa ett vattendrag. Någon har varit snäll nog att bygga en lin-färja, men den är bara stor nog för ett par personer. Halvvägs över så skär någon av linan. Nerströms väntar ett bakhål.

7. Vättar är korta, rollpersoner långa. Det betyder att de kan gillra fällor som är i huvudhöjd hos människor och slåss i den miljön.

chrull

Stockholm Kartell
Tony.M.Meijer said:
5. Vättarna fångar ett monster, förser det med svaga potions som funkar men som de har förgiftat och bussar sedan monstret på rollpersonerna.
Menar du alltså att de fångar in något monster, trycker dess väskor/päls/lya full med GIFTIGA potions, och sen lockar äventyrarna till att dels slå ihjäl monstret och dels då loota de förgiftade potions som de senare kommer dricka och dö av?

Det är så jävla elakt att det är skrämmande.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
弾幕 said:
Tony.M.Meijer said:
Menar du alltså att de fångar in något monster, trycker dess väskor/päls/lya full med GIFTIGA potions, och sen lockar äventyrarna till att dels slå ihjäl monstret och dels då loota de förgiftade potions som de senare kommer dricka och dö av?

Det är så jävla elakt att det är skrämmande.
Din analys stämmer, men så elakt är det inte. Det är, som sagt, från min snälla verktygslåda, det finns en elak sådan också. :gremwink:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bring on the nasty stuff please! I ett PM om du inte vill avslöja det på öppet forum :gremsmile:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Rymdhamster said:
Bring on the nasty stuff please! I ett PM om du inte vill avslöja det på öppet forum :gremsmile:
Alltså, det handlar vad du är ute efter, vill du sätta krokben för spelarna på elakast vis eller vill du leka med deras psyken?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Allt! Beroende på vad spelarna gör. Fast det här med att leka med deras psyken är en svårare grej. Gruppen jag antagligen kommer köra det här med förhåller sig oftast rätt objektiva till allt som händer.

Dvs om en upptäcker att en ägodel saknas så kommer han mest att tycka "dumma SL som stal min sak". Om den sedan hittas i en annan spelares packning kommer upphittaren lämna tillbaka föremålet och båda kommer tycka "dumma SL som flyttar runt våra saker" =)

Tänk dig två scenarion:

Där har vi en grupp människor som försöker döda oss. Hur ser vi till att döda dem först?

Där har vi en grupp människor som försöker stjäla våra saker. Hur får vi dem att låta bli det.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Rymdhamster said:
Dvs om en upptäcker att en ägodel saknas så kommer han mest att tycka "dumma SL som stal min sak". Om den sedan hittas i en annan spelares packning kommer upphittaren lämna tillbaka föremålet och båda kommer tycka "dumma SL som flyttar runt våra saker" =)
Den onda sl:en tar såklart och ber spelaren som "stjäl" grejen att skriva någon på en lapp och lämna över den om sl kliar sig på näsan. :gremtongue:

Men, om vi nu ska vara onda på riktigt så:

1. Vättarna kidnappar en dvärg och medelst ögonbindel torterar de dvärgen. De pratar med rollpersonernas röster (antingen via buktaleri eller svag magi) runt denna och släpper sedan dvärgen lös nära en by som ligger i rollpersonernas väg.

2. Vättarna vill väcka sin gud (exempelvis en drake). Det kräver en massa saker för att senare i en ritual väcka draken/guden. Det enklaste sättet är såklart att mörda ett följe, placera detta följe i vägen för rollpersonerna med en bok där dessa saker och ritual "dödar" draken.

3. Lämna säljbart loot till rollpersonerna som har farsoter (säg dyra kläder som har inlindats kring farsots-offer).

4. Lura rollpersonerna att om de för in armen i ett håll så kommer de att få tuffa magiska förmågor. Brännmärk dem därefter med märket för tjuv, förädare eller förrymd slav.

5. Låt vättarna genomföra sniping attacks på spelarna konstant. Mörda deras djur, håll dem vakna om natten, slit helt enkelt ut dem över en lång tid. När de tröttnat kommer de rimligtvis att börja förfölja vättarna för att proaktivt lösa problemet. Led ut dem i ett träsk fyllt med vätte-fällor.

6. Vättarna börjar dumpa döda smådjur nära rollpersonernas lägerplats. De ser också till så att smådjuren blir värre och värre lemlästade. De ristar därefter in på träd eller mark: "hjälp mig". Vättarna eskalerar till att lämna ett mördat barn i rollpersonernas väg och ser till så att någon av rollpersonerna har blod på sig när denna vaknar (lättare gjort än vad man tror, det enda som behövs är en klätterkunnig vätte, en tråd och en behållare att hålla blodet i, klättra därefter upp över målet och låt blodet rinna ner längs tråden och på rollpersonen).

7. Stjäl magikerns magibok och låt vätte-klanens shaman skriva om den, lämna därefter tillbaka den.

Det är väl de jag har som kan användas av vättar.

Troberg

Sinister eater
Jag utplånade nästan en spelgrupp med en enda vätte/goblin. Spelarna hade i sedvanlig äventyrarstil utplånat ett helt vättesamhälle, utan urskiljning. En överlevde, för att han kunde en handfull illusionsspells som gjorde att han kunde fly.

Sedan så förföljde han gruppen, stal prylar från en spelare och lade i en annan spelares packning. Spänningen steg i gruppen. Då stal han en kniv från en spelare och dödade (om jag minns rätt) en annan spelares husdjur, ett husdjur som den första spelaren redan visat att han ogillade, med kniven. Kniven lämnades såklart på platsen.

Kaos utbröt, och jag var tvungen att som spelledare ge dem någon oplanerad ledtråd för att inte döda hela kampanjen.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hade glömt ett trick man kan göra.

Låt spelarna spela vättar i en kort kampanj, komma på strategier för att hantera invaderande hjältar und so weiter.

Därefter, låt spelarna spela sina normala karaktärer och få uppdraget att hantera deras gamla karaktärers (nummera extra fortifierade) krypta.