Gobliner i Mhurr skogen (rutland)

NordicMouse

Veteran
Joined
23 Jul 2024
Messages
189
Location
Sweden
Mhurr Skogen är en gammal skog med långa träd som med sina stora breda trädkronor täcker upp all plats de kan få. Nere på marken i en liten håla finns det en liten grupp med goblins, de har överlevt vintern med nöd och näppe. Förra hösten försvann det flera gobliner, deras äventyrande verkar ha gått fel då de inte kommit tillbaka. Det hänger på er att nu skydda byn från monster, hitta mat, och förbättra byn.

Ni är gobliner, de som överlevt vintern. Unga, nyfikna och fulla av idéer om vad man kan göra under dagarna.
Den äldste goblinen som såg till att ni överlevde, Tant Guther, finns kvar inne i hålan och lyssnar gärna på era problem och plåstrar om er ifall ni faller lite hårt.

-*-
Spelet är menat att vara larvigt, tokigt och fullt av uddigheter. Ni är gobliner men inte gobliner som förgriper sig på folk, detta spel är som sagt menat att vara udda, tokigt och larvigt. Obs: Det här är mitt första forums rollspel, så det kan bli lite skakigt.
Jag kommer dela upp äventyren i kapitel så att det blir enklare för mig som ny Forums DM, vilket ger mig lite utrymme att planera mellan kapitlen.
Varje dag får ni göra ett val från en lista, det kan även uppkomma problem som ni behöver lösa.

Hur spelar man?
Ni väljer klass, väljer en sak att göra från listan som jag ger er, om inget val görs så vilar eran goblin automatiskt. Ni får tolka klasserna och hur ni spelar dem.
Observera dock, att som nya gobliner är allt nytt och stora magiska formler är inte något ni har grepp om just nu, likaså är eran utrustning inte av högsta kvalitet.
Det är fritt fram att hoppa in när som helst. Börja gärna med en presentation av er Goblins namn, klass och ev liten beskrivning.

Klasser att välja:
  • Andepratare
Andar kan finnas i både gobliner och andra varelser, det är svårt att förstå sig på icke gobliners andar.
Men andeledare är bra på att samla på sig information från sin omgivning, döda andar från fallna kroppar och skrämmer ofta iväg motståndare om de stirrar elakt på dem, men inte alltid. Andeledare är de som kan få visioner, de som oftast vandrar lite vilse ibland.
  • Örtplockare
Du har lärt dig av tant Guther hur man använder örter och växter för att ta hand om dina vänner.
Vissa rötter kan också användas till att göra potenta drycker som stärker en på olika vis, eller fermentera bär till festdrycker. Eller dissekera smådjur för att kunna skapa giftiga pilar. En örtplockare är bra för både kropp och knopp!
  • Magihexare
Du kan hantera magi, det går bra så länge du fokuserar. En tankspridd magihexare kan vara farlig, vad som helst kan hända om fokuset skiftar från att väva fram magi till en formel … till att hålla koll på vad sina kamrater gör.
En Magihexare är bra på att se osynliga faror, de som gömmer sig i magi väven.
  • Kvickfot
Att vara en kvickfot är att vara någon som är ovanligt bra på att vara tyst, någon som smyger sig fram i skogen. Flinka fingrar sätter upp fällor, använder böjda metallbitar mot låsta lådor.
I strid är de inte alltid i närheten av faran, om det inte finns en chans till att smyga in en attack osedd såklart.
  • Krigare
En krigare är den som står med stark rygg, någon med fokus på att träna sin kropp till att bli starkare och starkare med varje sving av sitt vapen!
Det kan vara ett spetsigt vapen, trubbigt eller ha ett vasst blad. Ibland kan det även behövas en sköld, speciellt om ens motståndare tycker om att kasta saker på en.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,182
Roderick Kingsley är en Kvickfot som vill lära sig mer om världen han lever i. Kort och klädd i gula kläder med en huva. Han lärde sig smyga runt för att han älskar att kasta saker på folk från träd och andra höga platser. Livrädd för spindlar.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,269
Location
Örebro
Iste är en andepratare som vill dela med sig av andarnas visdom, käbbel och skvaller för att hjälpa sin stam efter bästa förmåga. Han klär sig i lätta kläder och har på vardera hand en varsin docka. Dockan på högra handen är Tuss, en docka skapade av pälsen från kaninen som var den första varelsen han dräpte och fick andlig kontakt med. På den andra handen bär han en docka skapad av ben och päls från Gorm, en räv som han fällde senare i sitt liv. Ofta ses Iste ha råd med sina två dockor vars andar verkar ligga i fejd mer ofta än sällan.

Iste är livrädd för vargar och harar. En rädsla som växt sig starkare genom de visioner (skitsnack) Tuss och Gorm delat om dessa varelser.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Kvask är en magihexare som ristar kraftrunor med sin lilla kniv och väver magi med sina fingrar som om han virkade fram den till verkligheten. Han är överygad om att allting andra kan göra kan han göra nästan lika bra med magi!

Kvask gillar också sniglar med örtcreme.


Här iförd det traditionella lösskägget av fårull.
 
Last edited:

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
90
Tissla är örtplockare. Tissla har på sig en alldeles för stor mössa som bara hålls uppe av öronen och över axeln bär hon en rörig väska full av saker hon samlat ihop. Hon tuggar ofta tankspritt på saker från väskan. Tissla upplever också ofta världen från ett väldigt annorlunda perspektiv.
 

NordicMouse

Veteran
Joined
23 Jul 2024
Messages
189
Location
Sweden
Kapitel 1. Den förlorade skalle klubban.
Ni vaknar alla upp till en lite molnig dag, vad som går att se genom de tjocka trädkronorna i alla fall. Morgonens bestyr går som vanligt, ni äter lite av det som finns kvar efter vintern men det börjar bli mindre och mindre kvar att äta.

Med munnar fulla med mat, hör ni Tant Guther skrika inifrån hålan, hon stapplar ut på sin käpp.
“Det är förfärligt! Något har hänt med Skalle Klubban, denna gamla och legendariska klubba som följt med klanen i flera årtionden är borta! ”
Tant Guther är bedrövad, hon hade precis rensat den från spindelväven och polerat den igår kväll. Varje liten vrå undersöks, men till ingen nytta. Skalle Klubban är borta.

Vad gör ni?
  1. Lyssnar på Tant Guther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
  2. Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  3. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  4. Fokuserar på att skapa sig utrustning med vad som hittats(chans till prylar, ingen erfarenhet).
  5. Arbetar med att förstärka byns försvar tex: rensar marken, gräver fallgropar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Under förevändningen att han tänker leta efter mat ger sig Kvask istället ut och utforskar Mhurrskogen.

Oj! Är du också här Ugglo? Jag var påväg till hallonsnåren, men jag måste ha gått fel. Oooo, undrar vad det där är där borta!

2. Utforskar Mhurrskogen!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,269
Location
Örebro
Efter intensiva diskussioner med Tuss och Gorm, samt en försäkran om att hare och varg ligger i dvala så här års bestämmer sig Iste för att utforska Mhurr skogen (2). Vem vet kanske finns det nya vänner att finna i skogen.

Iste drar på sig en kappa av löv, för att bege sig ut i skogen med Gorm och Tuss. På vägen ut ses Iste iscensätta en ny konflikt mellan Tuss och Gorm om huruvida grodor är vänner eller föda.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,832
Location
Ereb Altor
Stump tränger sig först i kön och med sin fina klubba i handen ropar han högt att han ska utforska Mhurrskogen och "finna Skalle-Klubban!". Men sedan måste han knyta skosnörena så att Kvask, Uggo och Iste hinner traska förbi. Men då är han utom synhåll för byn.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,832
Location
Ereb Altor
Efter intensiva diskussioner med Tuss och Gorm, samt en försäkran om att hare och varg ligger i dvala så här års bestämmer sig Iste för att utforska Mhurr skogen (2). Vem vet kanske finns det nya vänner att finna i skogen.

Iste drar på sig en kappa av löv, för att bege sig ut i skogen med Gorm och Tuss. På vägen ut ses Iste iscensätta en ny konflikt mellan Tuss och Gorm om huruvida grodor är vänner eller föda.
"Iste...? Ärre inte sånt mänshor drikker?"
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,269
Location
Örebro
"Iste...? Ärre inte sånt mänshor drikker?"
Stirrar med tom blick mot Stump och kikar på den lapp han fick av sin mamma som liten krabbat. Lappen som var upphovet till hans namn. En gul lapp, typ en liten påse med stora vita bokstäver i röd ram. Det ordet vet Iste inte så mycket om men han vet att hans mamma tog inspiration från bokstäverna under "Ice tea", det var nära på att bli Mangoo.

images.jpeg
 
Top