Vad hände med Kväkerta?
Efter att ha besegrat äventyrare, männskor och alver som vandrat runt i Kackelträsk, ger sig vännerna in i Kackelträsk tillsammans med Kväkerta. Efter att äventyrarna blivit besegrade, är det enkelt för vännerna att hjälpa Kväkerta hem. “De däringa äventyrarna har nästan gjort sig av med alla mina dränkta, och mina underbara skuggor är helt försvunna!” Hon tackar er alla med varsin helande dryck. “Ni verkar vara bra på att hantera faror, se till att ni inte förlorar huvudet bara.”
Kapitel 3. Bhauls monster.
Tistel, som stoppade skallen i blodpölen, såg hur skallen sjönk ner i blodpölen tills den försvann. Under natten hade Tistel en underlig dröm om en stor strid mellan människoliknande personer med horn på huvudet, precis som skallen och skuggformade varelser. När Tistel vaknar upp har hen en tatuering på överarmen som föreställer eld och andra underliga krumilurer (tänk er 90 talets tribal).
Kvasks skägg verkar ha blivit lite tjockare, fylligare, men inte längre. Verkar som om häxvävar magin är lite starkare.
Stump vaknar upp morgonen efter striden, kompisen svamp är nära till hands och sträcker sig så mycket en liten svamp kan. Stump går ut från hålan, det känns något så mycket bättre att vara omgiven av naturen idag, stärkande, skyddande. Det går en rysning genom Stump, som om skogen varnar att något är fel.
Iste och
Uggo känner också en oro från andarna i skogen, likt något som springer ifrån en vulkans heta magma.
Slemmo kliver ut, sträcker på sig medan musen Radamantius (som numera är stor som ett marsvin) springer runt och revirmarkerar. Han stannar till, luktar i luften och börjar morra västerut. Alla vännerna varnas och kommer ut, precis som de alla ser hur fåglar flyger iväg, en grupp hjortar springer över gläntan i skräck. Något stort har skrämt djuren i Mhurr skogen.
Roderick, RoLo, Tissla och
Fladderfax verkar känna av hur vännerna är spända, vad kommer att hända nu?
Vad gör ni:
- Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
- Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
- Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
- Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
- Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
Kom ihåg: Ni har alla varsin läkande dryck från Kväkerta.
Iste - Andepratare nivå 5 /AndeVandrare. 3 ande dockor. Pastellfärgad sköld, Kryddpåse, skära. Axelväska, rökpapper (joints), 2 guldmynt. Magiska blommor.
Kvask - Magixäxare nivå 3, Häxvävare nivå 2 (förföljd av demon tant).
Barkbits hatt . Spindel kompis aka familiar. Dvärga stav. 0 guldmynt, förhäxad pussgurka, flöjt. Fiskedrag.
Roderick - Kvickfot nivå 3, Krigare 2. +1 Gramcalibursting (dolk/svärd). Hjälm, 2 guldmynt, tom sammetspåse: 0 rökbollar, guldring. Dvärg rustning, sköld.
RoLo - Krigare nivå 5. Två små skadade har pälsar. Vänster handske (lättare att slåss). Spjut, Sköld. Bröstplåt. Yxan Gorgerdank
Slemmo - Örtplockare nivå 4. BestTämjare nivå 1. Udda ring. Koppar mynt. 1 burk Snor snigelslem.Varelse aska, Kappa, Musen Radamantius, spybollar o fjädrar. Läderrustning
Stump - Krigare nivå 4. Skogsvigd nivå 1. Pytte liten sadel. Höger handske (lättare att slåss). Klubba,Krasch kruka (hjälm). Skärp m silverspänne. Greatsword
Tissla - Örtplockare nivå 5. Svampar. Vass benkniv, hjälm. Klonken ryggsäck, pipa och hatt.
Tistel - Kvickfot nivå 4. Häxvävare nivå 1. 1 par armskenor av ben. Vass benkniv, hjälm, öronskyddare (ring brynje bikini). Låda med porslins ögon, buckligt lock/sköld.
Uggo - Andepratare nivå 5. Glittrande bajs sten. Marulks spjut. Befjädrad hjälm, halsband, plingeboll. häftig läder rustning med ben dekor. Underligt musik horn. Anti lera stövlar.
Fladderfax - Kvickfot nivå 3.