Gobliner i Mhurr skogen (rutland)

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
181
RoLo njuter av slemmos utsökta mat. Sedan sitter hen och bekräftar Iste i hans berättande och försöker hänga med.
Det är skönt att vara bland vänner, känna samhörighet och RoLo får tillbaka känslan av att vara i nuet, hemma.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,061
RoLo njuter av slemmos utsökta mat. Sedan sitter hen och bekräftar Iste i hans berättande och försöker hänga med.
Det är skönt att vara bland vänner, känna samhörighet och RoLo får tillbaka känslan av att vara i nuet, hemma.
"Här RoLo, jag höll undan lite stuvade paddvårtor till dig. Vet att det är din favvo!"
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
784
Location
Uppsala
Innan Tistel går till festen så går han fram till en blodpöl ( är nog mest en blod och lerpöl vid det här laget) och säger:" tack för hjälpen skalle, nu får du åka hem" (Tistel har fått för sig att det är vad som kommer hända) och doppar skallen i blodet. ( Dvs ta ett kliv mot en nivå i Häxvävare)
 

NordicMouse

Warrior
Joined
23 Jul 2024
Messages
249
Location
Sweden
Vad hände med Kväkerta?
Efter att ha besegrat äventyrare, männskor och alver som vandrat runt i Kackelträsk, ger sig vännerna in i Kackelträsk tillsammans med Kväkerta. Efter att äventyrarna blivit besegrade, är det enkelt för vännerna att hjälpa Kväkerta hem. “De däringa äventyrarna har nästan gjort sig av med alla mina dränkta, och mina underbara skuggor är helt försvunna!” Hon tackar er alla med varsin helande dryck. “Ni verkar vara bra på att hantera faror, se till att ni inte förlorar huvudet bara.”

Kapitel 3. Bhauls monster.

Tistel
, som stoppade skallen i blodpölen, såg hur skallen sjönk ner i blodpölen tills den försvann. Under natten hade Tistel en underlig dröm om en stor strid mellan människoliknande personer med horn på huvudet, precis som skallen och skuggformade varelser. När Tistel vaknar upp har hen en tatuering på överarmen som föreställer eld och andra underliga krumilurer (tänk er 90 talets tribal). Kvasks skägg verkar ha blivit lite tjockare, fylligare, men inte längre. Verkar som om häxvävar magin är lite starkare.

Stump vaknar upp morgonen efter striden, kompisen svamp är nära till hands och sträcker sig så mycket en liten svamp kan. Stump går ut från hålan, det känns något så mycket bättre att vara omgiven av naturen idag, stärkande, skyddande. Det går en rysning genom Stump, som om skogen varnar att något är fel. Iste och Uggo känner också en oro från andarna i skogen, likt något som springer ifrån en vulkans heta magma.

Slemmo kliver ut, sträcker på sig medan musen Radamantius (som numera är stor som ett marsvin) springer runt och revirmarkerar. Han stannar till, luktar i luften och börjar morra västerut. Alla vännerna varnas och kommer ut, precis som de alla ser hur fåglar flyger iväg, en grupp hjortar springer över gläntan i skräck. Något stort har skrämt djuren i Mhurr skogen. Roderick, RoLo, Tissla och Fladderfax verkar känna av hur vännerna är spända, vad kommer att hända nu?

Vad gör ni:
  1. Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
  2. Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  3. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  4. Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
  5. Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
Kom ihåg: Ni har alla varsin läkande dryck från Kväkerta.

Iste - Andepratare nivå 5 /AndeVandrare. 3 ande dockor. Pastellfärgad sköld, Kryddpåse, skära. Axelväska, rökpapper (joints), 2 guldmynt. Magiska blommor.

Kvask - Magixäxare nivå 3, Häxvävare nivå 2 (förföljd av demon tant).
Barkbits hatt . Spindel kompis aka familiar. Dvärga stav. 0 guldmynt, förhäxad pussgurka, flöjt. Fiskedrag.

Roderick - Kvickfot nivå 3, Krigare 2. +1 Gramcalibursting (dolk/svärd). Hjälm, 2 guldmynt, tom sammetspåse: 0 rökbollar, guldring. Dvärg rustning, sköld.

RoLo - Krigare nivå 5. Två små skadade har pälsar. Vänster handske (lättare att slåss). Spjut, Sköld. Bröstplåt. Yxan Gorgerdank

Slemmo - Örtplockare nivå 4. BestTämjare nivå 1. Udda ring. Koppar mynt. 1 burk Snor snigelslem.Varelse aska, Kappa, Musen Radamantius, spybollar o fjädrar. Läderrustning

Stump - Krigare nivå 4. Skogsvigd nivå 1. Pytte liten sadel. Höger handske (lättare att slåss). Klubba,Krasch kruka (hjälm). Skärp m silverspänne. Greatsword

Tissla - Örtplockare nivå 5. Svampar. Vass benkniv, hjälm. Klonken ryggsäck, pipa och hatt.

Tistel - Kvickfot nivå 4. Häxvävare nivå 1. 1 par armskenor av ben. Vass benkniv, hjälm, öronskyddare (ring brynje bikini). Låda med porslins ögon, buckligt lock/sköld.

Uggo - Andepratare nivå 5. Glittrande bajs sten. Marulks spjut. Befjädrad hjälm, halsband, plingeboll. häftig läder rustning med ben dekor. Underligt musik horn. Anti lera stövlar.

Fladderfax - Kvickfot nivå 3.

stora gobbo karta.png
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,526
4

Kingsley sätter sig ned och skriver. För länge har goblinerna existerat i skuggan av de andra raserna, men nu, nu har saker börjat vända. Det här kan vara början på något stort. Början på att bli en civilisation. Början på att bli jämlika med människorna, alverna och dvärgarna istället för att de ser ner på oss hela tiden.

Kingsley skapar… En goblin ideologi.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,061
Slemmo ser med stolthet på stridsmusen Radamantius. Redan stor som ett marsvin? Hur stor kan den bli? Bara fantasin sätter gränser. Tänk om den blir stor som en hund så att man kan sadla och rida den?

Slemmo märker hotet som kommer men vet också att goblinerna är chanslösa utan en fullvuxen stridsmus. Slemmo beger sig därför ut i skogen för att leta grorot, räserpuppa, växbönor och annat som maxar växande.

Lite pyssvamp, träskfluga och gulmossa kan nog också åka med så att slemmo kan slänga ihop en lunch eller matsäck åt kompisarna.

Dvs 3 samlar mat
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
784
Location
Uppsala
Tistel är lite fundersam över sin dröm och över den nya tatueringen han vaknat med. Kanske det där stora stället med bokar kanske vet? Tistel vill gå till Harriets bibliotek (5)
 

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
181
4. RoLo kommer inte ihåg om hen har en hjälm eller inte, så RoLo skapar en hjälm.
Sen rensar RoLo upp bland de döda, släpar dem till en hög och lägger deras tillhörigheter och rustningar i förrådet.
 

NordicMouse

Warrior
Joined
23 Jul 2024
Messages
249
Location
Sweden
4. RoLo kommer inte ihåg om hen har en hjälm eller inte, så RoLo skapar en hjälm.
Sen rensar RoLo upp bland de döda, släpar dem till en hög och lägger deras tillhörigheter och rustningar i förrådet.
Det går nog att sy om den dära Viktor Barrskogs hjälm, så den passar. Men jag tror du har en eftersom du bytte bort sombreron?
 

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
181
Det går nog att sy om den dära Viktor Barrskogs hjälm, så den passar. Men jag tror du har en eftersom du bytte bort sombreron?
Toppen, då behåller RoLo den hen har!
Så städar RoLo upp istället.
Tack
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Efter allt ståhej längtar Kvask tillbaka till floden igen. Men först behöver han mer lina, så tillsammans med Tuss ägnar han dagen åt att väva flera längder spindelvävslina som han linder runt sin stav så han har gott om reserver nära tillhands.

Och om han hinner väva in lite hårförlängningar i skägget samtidigt så gör han det!
 

NordicMouse

Warrior
Joined
23 Jul 2024
Messages
249
Location
Sweden
Kingsley (god45) sätter sig ned med lite kol och blanka sidor från Tant Guthers böcker. Det är inte nog med sidor för att riktigt få ned allt som Kingsley vill ha sagt med sin ideologi, men det är en god början. Frågan är nu, vart får man tag på mer papper?

Slemmo (leon) plockar på sig massor med grorot, växbönor och pyssvamp. Men hittar ingen räserpuppa, verkar vara fel årstid för det. Radamantius gräver fram lite gulmossa och lyckas hitta tryffel! Iste (sömniga isaac) går runt med Slemmo och plockar på sig goa svampar, bär och lyckas fånga in en hare som sprang nästan rakt in i famnen på honom!

Kvask (rymdhamster) spinner i fina spindetrådar i skägget efter han har hjälpt Tussen att spinna lite linor. Det luktar bränt efter ett tag och de fina spindel trådarna i skägget försvinner! “Långt magiker skägg har du inte förtjänat, gå och hitta boken om SpökKriget åt mig, så kan jag ge dig lite mer längd på skägget.”

Tistel (arrikir) går söderut, håller åt väster för att inte behöva gå in i träsket. De öppna grässlätterna känns stora jämfört med Tistel. Här ute finns det vilda hästar, de håller sig långt borta från Tistel när han går över slätten bort till en stor byggnad. Trappan upp är stor, påminner lite om KrumKnuts torn, men trappstegen är vita och fina. Dörren glider upp precis innan Tistel kommer fram, vilket känns bra då dörren är stor och bred. Innanför dörren finns en reception, bakom receptionen ser Tistel en mängd med bokhyllor som verkar gå ända upp till taket! “Hej, välkommen. Har du lånekort?” frågar en röst och Tistel ser en sådan där get männska, en satyr. Tistel klättrar upp på en pall och har nu ett lånekort som han kan låna böcker med!

RoLo (majk) ser till att ta allt som fanns på äventyrarna. Den stora farliga riddarens rustning luktar riktigt illa pga träsket, men kanske går att sälja till Krumper borta i tältet?
Örjans bröstplåt är bucklig och repig, den däringa elaka hammaren kan inte ens Stump lyfta, inte än i alla fall. Så den kanske får vara dörrstopp ett tag? Viktor hade två yxor, en av dem har RoLo redan tagit hand om, så det finns en greaaxe till någon annan att använda om de vill, tillsammans med en bränd läderrustning efter Uggo kallade ned åska. Den underliga döda odöingen hade inte mycket på sig som var helt efter striden, men RoLo hittar en underlig kniv med mörkt handtag. Den ser riktigt häftig ut, men det kryper lite i kroppen när RoLo håller i den.

Tillsammans med alla de besegrade äventyrarna i hålan, har vännerna: 15guldmynt.

Vad gör ni:

  1. Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
  2. Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  3. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  4. Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
  5. Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
“Långt magiker skägg har du inte förtjänat, gå och hitta boken om SpökKriget åt mig, så kan jag ge dig lite mer längd på skägget.”
Meh, det kunde du väl ha klämt ur dig på en gång! Vi behöver jobba lite på ömsesidig kommunikation här, hör jag. Var hade du den senast? Lånade du ut den till nån?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,399
Location
Örebro
lyckas fånga in en hare som sprang nästan rakt in i famnen på honom!
Jag har fångat en ärkefiende!

4. Efter att fångat en sådan där farlig hare använder Iste sina nya kunskaper för att skapa harfällor! Om harar angriper byn är vi helt klart körda. Det har Tuss sagt! Och Tuss skulle aldrig luras, även om Gorm hävdar att Tuss är opålitlig i det här fallet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Uggo vill undersöka den där olycksbådande kniven, för olycksbådande knivar av rätt sort måste man ju ha som en Andepratare. Skogsugglan och andarna kan säkert hjälpa till (kanske även Tant Guther om det är saker på kniven att läsa eller nått). Annars så kanske man får ge sig till Kväkerta i hennes träsk. Hon hade ju rätt om hornet.
 
Top