Re: Frågan är...
"Nu har jag inte läst någon av hans noveller, men jag anar att författaren kommer mer till sin rätt i dessa. Rätta mig gärna om jag har fel."
Vad gäller hans novellsamlingar Dödsbädden och Den förskräckliga apan så var det många år sedan jag läste dem men jag vet att jag tyckte att det var stor variation på novellerna dvs vissa var riktigt bra vissa medel och vissa rikigt dåliga.
Sedan har vi Sommardåd och Vinterverk där de båda berättelserna i sommardåd är mycket bra, dock inte skräck direkt, Båda har blivit filmade, den är Nyckeln till Frihet med bl.a. Morgan Freeman, en mycket bra film om du inte sett den. Den andra berättelsen handlar om en kille som upptäcker att en gamal gubbe i granskapet egentligen är en föredetta Nazit och krigsförbrytare, kommer dock inte ihåg vad filmen heter.
Vinterverk inleds med med berättelsen om några pojkar som gers ut för att se på ett lik, även denna berättelse är filmad och filmen heter Stand by me, medverkar gör bl.a. River Phonix(stavning?). Både Novell och film är mycket bra, dock inte skräck. Den andra och sista berättelsen i Vinterverk minns jag inte så mycket av mer än att jag inte tyckte den var så bra då jag precis läst den.
Sist har vi "novell"samlingen Mardrömmar som innehåller fyra berättelser Langoljärerna; Hemligt fönster, hemlig trädgård; Bibliotekspolisen samt Solhunden. Vill minnas att jag när jag läste boken tyckte att de två första berättelserna var dåliga medans jag gillade de två sista, Bibliotekspolisen och Solhunden.