Nekromanti God45 hatar magi

God45

#PrayersForBahakan
Okej... Så Pathfinder förrådde mig. GM:at för en grupp i 6-7 månader eller så och... det bara gick inte längre. Level 11 rullade runt och folk hade för mycket skit, jag hade två spelare som kunde systemet sådär som hängt med innan men som började tappa mer och mer, flera som inte förstod vad fan som hände längre och en enda spelare som hängde med. Reglerna var för komplexa och det hjälpte inte precis att spelarna som spelade spell casters var de som hade minst koll på systemet.

Men skam den som ger sig. Visst, Pathfinder är mer avancerat än flera universitetskurser jag läst men det är ju bara att byta system! Vi bestämde oss för Lamentations of the flame princess och nästa session bygger vi om karaktärerna och fortsätter!

Men magi... Jag avskyr att ge folk långa magi listor... Så det här är vad jag tänkte mig. Jag ger spelarna fritt val att välja en magi per spell level till sina karaktären. En enda per spell level, de kan inte lära sig fler för den spel leveln och får en ny magi först när de når nästa spellevel. Men de kan kasta den magin oändligt många gånger.

Så någon väljer Fireball för spell level 3 och kan nu spamma fireball varje runda (jag vet att fireball inte är i Lotfp men ni fattar) men det är den enda level 3 magin hon kan lära sig.

Vad tror ni? Hur hårt har jag förstört spelet?

Jag förstår och håller med dig. Detta är anledningen till att jag i min nästa kampanj kommer i alla fall ändra clerics, deras "kanalladivinespellsförsinlevel" gör att jag aldrig spelar dem själv och finner dem helt ointressanta och dryga.

Jag gillar kanske en-spell/level idén, jag är osäker utan att testa det. Däremot oändligt med casts känns som att det kan bli lite tråkigt kanske?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag håller med.

Mina erfarenheter av DnD utsträcker sig till en 3.0 kampanj jag körde. Fram till runt level 7 flöt det på bra, men sedan gjorde närvaron av en Cleric och en Wizard (senare Fighter/Druid) att prep-tiden stack iväg. För varenda äventyr man planerade måste tänktas igenom i mista detalj för att inte en enda besvärjelse skulle krascha alltihopa alternativt för att kunna belöna smart användande av besvärjesler. Det blev bara för mycket till slut.

Här är ett magisystem jag gillar, från KAP: Magi kan göra det spelledera bestämmer att det kan göra. Slut. Det finns inga save, inga spell-lists, ingenting, bara spellederas fantasi och godtycke.

God45

#PrayersForBahakan
Du har helt rätt om clerics. Jag gillar att spela clerics men jag väljer typ 5 spells och kör bara med dem. Hela listan är en enorm pain in the ass.

Jag tänker mig oändliga cast grejen som en ersättning för att jag bara ger dem en spell per spell. Lite också för att det kommer skära ner på att hålla koll på spell slots.

God45

#PrayersForBahakan
Du har bra poänger. Jag hade nog gillat lite regler men typ systemen från Conan spelet eller Risus fantasy companion där magi är ritualer och offer och grejer som tar timmar hade varit grymt. Men i och med att vi är mitt i kampanjen och samma karaktärer ska fortsätta spelas blir det konstigt om magikerna förlorar alla strids magi...

Leon

Leo carcion
Älskar magisystemet i Conan d20. Sorceryreglerna i Carcosa, kanske :gremelak:

Max Raven

T12-kultist
Jag gillar flexibel magi, som i Gemini, Mage o s v - men det finns en viss risk att det blir ganska mäktigt.

För att fortsätta på ditt spår - avgränsa stridsmagi på det sättet du gjort medan det är långa ritualer för resten av de formler som finns, vilka är de som magikerna lärt sig (utan något behov att vila/välja magi för dagen)?

slanfan

Hero
Jag tror inte att du förstör spelet, men du förändrar det enormt.
En spelare som var PF wizard lvl 13 med oklart antal spells kommer förmodligen känna sig ganska nerfad när den plötsligt bara har 7 spells att jobba med.
Men fördelarna kanske uppväger nackdelarna?

God45

#PrayersForBahakan
Etepete said:
Älskar magisystemet i Conan d20. Sorceryreglerna i Carcosa, kanske :gremelak:
Oh, man Carcosa sorcery är så jävla bra :gremcool: Men i och med att det är en dimensionshoppande kampanj är en av ställena de kan åka till senare redan Carcossa så den sortens magi kommer vara utöver annan magi.

God45

#PrayersForBahakan
För att fortsätta på ditt spår - avgränsa stridsmagi på det sättet du gjort medan det är långa ritualer för resten av de formler som finns, vilka är de som magikerna lärt sig (utan något behov att vila/välja magi för dagen)?
Det här är lite intressant men de kommer fortfarande behöva bläddra i böckerna och grejer...

God45

#PrayersForBahakan
slanfan said:
Jag tror inte att du förstör spelet, men du förändrar det enormt.
En spelare som var PF wizard lvl 13 med oklart antal spells kommer förmodligen känna sig ganska nerfad när den plötsligt bara har 7 spells att jobba med.
Men fördelarna kanske uppväger nackdelarna?
Ja men alla kommer bli nerfade i och med flytten till Lamentations of the flame princess. De har helt enkelt för mycket grejer just nu så det är därför vi ändrar. Fghtersen kommer tex nu bara ha en attack och en skadebonus och inget annat. Så jag är inne på en enda spell för att göra saker lättare. Oändliga antal gånger man kan kasta en magi bör göra att de inte blir för svaga (om de inte väljer helt fel magier.)

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
Det här är lite intressant men de kommer fortfarande behöva bläddra i böckerna och grejer...
Ah. trodde problemet var paralysering från antalet val de hade. Har de inte sina kända formler nedskrivna på separata papper/i separat anteckningsbok? Dags för husregeln att de bara har de formler som står i deras formelböcker (anteckningsböcker)? :gremwink:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Nä, du kan ju inte göra vad som helst mitt i kampanjen, det menade jag inte. Jag ville bara stödja dig lite i dit beslut att röja i besvärjesejungeln.

Möjligen kan du ju, som någon annan sa, kombibera det med en mindre antal ritulaer (se gärna på WFRP 2, som har bra regler för sånt). LotFP ska väl vara mörkt och märkligt, så gör mäktiga ritualer med höga kostnader.

anth

Vetefan
Jag skulle valt någon av dessa lösningar:

1. Göra om LotFP-Magic User så den fungerar som en PF-Sorcerer.

2. Göra om LotFP-Magic User så den fungerar som en DnD3-Psion (d.v.s. använda spell points, då kan du antagligen koppla på d20-Conans corruption som passar bra i LotFP).

3. Göra om magi så det krävs en spell check (finns i ett par OSR-spel, jag har för mig att de är Spellcraft & Swordplay, 5 Ancient Kingdoms, The Big Brown Book).

Mundo

Myrmidon
Tycker att de bästa magi-reglerna är de som finns i Svavelvinter faktiskt, men det är ju inte så applicerbart på DnD precis.

God45

#PrayersForBahakan
Mundo said:
Tycker att de bästa magi-reglerna är de som finns i Svavelvinter faktiskt, men det är ju inte så applicerbart på DnD precis.
Svavelvinter magin är grym! Bara första steget av necromancy ger en nog med leksaker för en hel kampanj.

Eksem

Champion
Tycker det låter helt b0rken, alltså alldeles för kraftfullt om Magic Usern är över, säg, level 3 eller så.

Jag tycker dock att trade-offen "mindre urval, fler användningstillfällen" är en bra utgångspunkt. Kanske ett extremt rudimentärt magipoängsystem som ger ett antal ggr du kan kasta spells per dag. Säg... level + INT-bonus spells om dagen som man får kasta, oavsett vilken spell man kastar (och att man får ta en ny spell varje gång man går upp i level).

Bassejr

Hero
"Hur gör man det här? Jag fattar inte vad reglerna menar"
"Äh, strunt i det. vad är det du vill göra?"
"Åkalla rankor för att hålla fast trollet"
"Ah, den spellen är lite lik den där andra druid spellen, och din magi är ju ganska naturbaserad, så vi säger att det är en lv5 spell med rankor med 50HP och 25 ref-save för att ta sig loss. kör."

Om magi är för komplicerat, hur mycket har du övervägt att husregla? Jag menar, det värsta som händer är att spelarna blir övermäktiga, men du kan ju systemet väl, så du kan nog ballansera det, och i värsta fall ger du dem negativa följder av allt för mäktiga spella, á la "Kosmiskt bakslag" från svavelvinter (Du byter kön, retar upp gudarna, du förlorar en arm och alla andra i hela världen tror att du alltid varit sådan."

Jag kanske bara är sån när jag spelleder, att om reglerna är för komplicerade, muppar jag upp och förstör dem lite så att de går bättre att förstå sig på.

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
"Hur gör man det här? Jag fattar inte vad reglerna menar"
"Äh, strunt i det. vad är det du vill göra?"
"Åkalla rankor för att hålla fast trollet"
"Ah, den spellen är lite lik den där andra druid spellen, och din magi är ju ganska naturbaserad, så vi säger att det är en lv5 spell med rankor med 50HP och 25 ref-save för att ta sig loss. kör."

Om magi är för komplicerat, hur mycket har du övervägt att husregla? Jag menar, det värsta som händer är att spelarna blir övermäktiga, men du kan ju systemet väl, så du kan nog ballansera det, och i värsta fall ger du dem negativa följder av allt för mäktiga spella, á la "Kosmiskt bakslag" från svavelvinter (Du byter kön, retar upp gudarna, du förlorar en arm och alla andra i hela världen tror att du alltid varit sådan."

Jag kanske bara är sån när jag spelleder, att om reglerna är för komplicerade, muppar jag upp och förstör dem lite så att de går bättre att förstå sig på.
Jag tror inte du förstår problemet. Varje spell caster har tillgång till hundratals olika magier. Hundratals, det är ingen överdrift. Sedan påverkar olika delar av systemet varandra på sätt som inte alltid är självklara. Om en magiker kastar en magi på någon så deras con höjs med 2 påverkar det deras hitpoints och fort save eller inte?

Att "muppa" till systemet fungerar inte med Pathfinder. Det fungerar inte alls. Man kan göra noga avvägda förändringar baserade på erfarenhet och matte men att bara "Äh, den här spellen borde funka så här" är inte ett vettigt sätt att göra det på.

På lägre och till och med mellan nivåer kunde jag systemet i huvudet bra nog för att bara kunna säga "Din DC är detta för den här magin och det är en fort save eller så händer X" men det fungerar inte längre och enda vettiga sättet är att antingen lär sig alla spelarna systemet bra nog (vilket tar 15 till 20 timmar av dedikerade studier) eller så byter vi system. Så vi bytar system.

Minns du när de vill göra Magic the gathering grejer i Pathfinder och jag skrev att man inte bara kan ändra saker för då exploderar systemet och blir mer brutet än det redan är. Det är 100% sant. Så att bara gå "Äh! Detta." är det värsta rådet du kan ge. Det går inte att överblicka konsekvenserna on the fly alls och det blir löjligt och spektakulärt orättvist för stackarna utan magi.

det värsta som händer är att spelarna blir övermäktiga
Jag vill skratta nu men det är bara för att inte gråta. Vet du vad en hög nivå Pathfinder karaktär kan göra? Efter level 11 är magiker vandrande gudar. Jag kommer inte göra något som ens riskerar att göra det värre.

Basenanji

Postd20modernist
EDIT: Äh, nu ser jag att du skrev svar till Bassejr. Jag spoilermärker mitt svar som är rätt likt ditt, God45. Sorry.

Min huvudregel när det gäller D20 är att det är lika ömtåligt som sådana där Jengatorn.

Problemet är bara att om man börjar ändra i reglerna, tja då sabbar man massa andra saker längre fram. Om det tex inte går att få alla spells man har rätt till, då växer värdet av tjuvar som kan bryta sig genom låsta dörrar, motståndare som enkelt hade besegrats med AoE-spells blir mäktigare, NPCs-spellcasters blir mesigare och som spelare blir det mindre utmanande att välja en klass eftersom man komme resonera som att spellcastern ändå är sämre än de andra. Exemeplvis, men det finns fler problematiska konsekvenser.

Och när det gäller magi mer specifikt tycker jag att man inte ska spela spellcaster om man inte har intresset att finläsa reglerna. Samma gäller för DM – så fort det finns med en spellcaster som NPC så måste man läsa, läsa och läsa en gång till. Och därefter dessutom tänka i villken ordning spellcastern ska lägga spells, hur hen förflyttar sig mm mm. Annars blir bara spellcastern en dålig motståndare med lite hit points.

Så summa summarum:

1) Det är resurstätt på högre levlar. Embrace yourself och förbered så mycket det går så att varje person vet exakt vad den ska göra när det är hennes tur. Jag skulle rekommendera nybörjare att börja spela på level 1 bara för att enklare kunna hantera systemet.

2) Tweaka inte systemet för då går något annat sönder. Om spellcasters inte kan kasta alla spells får det andra svåröverskådliga konsekvenser.

3) Läs på och plugga. Hjälp varandra att memorera reglerna. Skriv ut kort med besvärjelser och lägg dessa i den ordning du har tänkt kasta dem.

eller

4) Spela på lägre levlar (enbart)

5) Byt regelsystem

:gremwink: