Jag tror inte du läst igenom tråden alls. Till att börja med har jag ändrat till ett system utan sorcerer och även den är alldeles för komplex i och med att systemet är för komplext för vissa av mina spelare.obak said:Det roliga med att spela magiker är ju att inte vara en annan sorts svärd utan även att kunna bryta mot natirlagarna och bli osynlig, flyga eller förvandla sig till gas.
Får man bara en besvärjelse så lär magikerna dessutom sakna skydd om valet står mellan mage armour/shield/stone skin eller att kunna skada sin fiende.
Låt dem hellre spela sorcerers, dessa har en begränsad lista men fortfarande fler än ynka en per level så de slipper bli en one trick pony. Vill du så ge dem en wand of magic missile på lvl 1 så slipper de tänka så mycket.
Det är verkligen en utmaning att spelar magiker i ett spel som Drakar och Demoner (versionerna innan - 91); du har fyra besvärjelser på 25-60%, kan bara kasta låga effektgrader och ofta kan de göra sexiga saker som att FÖRSEGLA. Eller du kanska kan få något att FLYGA, men inget som väger mer än några kg. Hur kul som helst att få en sådan gubbe att dra sitt strå till stackan. Betydligt roligare än att bara "jag kastar Fireball, 11d6 i skada, runda efter runda"?God45 said:Jag håller inte med om one-trick pony grejen. Snarare tror jag att begränsat antal magier kommer leda till mer kreativt användande av dem. När började trollkarlar kunna teleportera och bli gas och flyga föresten? De flesta trollkarlar i fantasy har väll ett par förmågor som de är kreativa med.