God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,539
Monster och Magi är Sveriges nyaste retroklon som precis kom ut med en pay what you want version av grundreglerna på Drivethrurpg. M&M, som är skrivet av Simon Lindfors, är den mest trogna av de svenska retroklonerna. Fantasy! gör sin egen grej med reglerna och Svärd och Svartkonst är betydligt mer gonzo till exempel. M&M är däremot precis vad du väntar dig med inga överraskningar. Det är en blandning av Mentzer och AD&D fast på ordentlig svenska och med en ordentlig pedagogisk ådra. Jag gillar det skarpt. Vad jag gillar ännu mer är att M&M:s huvudfokus verkar vara att skriva bra äventyr och lägga upp på sin hemsida gratis! Där finns också väldigt bra skrivna översättningar av klassiska äventyr till D&D så sol Ravenloft! Check it out!: https://monsterochmagi.se/aventyr/
Men jag bryr mig mest om de nya äventyren! Allihop utspelar sig i kampanjvärlden Galanthus värld som är M&M:s egna setting. Det finns 6 stycken av dem och i den här tråden tänkte jag recensera dem.
Äventyr: Expedition till Gnomernas gruva
Till: M&M
Av: Simon Lindfors
År: 2017
Så det här är ett introäventyr till OSR som faktiskt är en introduktion och inte väntar sig att läsaren egentligen är en aningen rostig gammal räv eller åtminstone har läst 1000 blogposter. Här finns fiender som varnar eller hämtar hjälp från andra rum i dungeonen, här finns sektionen där man letar rykten i staden för extra fördelar, här finns gåtor och använding av språk och här finns en läxa i att använda motbakhåll eller bli mördad av vättar. Det är väldigt bra och det är väldigt pedagogiskt.
Handlingen är enkel och standar men det är många detaljer som läggs till som är lätta för spelledaren att göra levande vid bordet. Den här killen ser ut så här, den här grejen är lastad så här och så vidare. Det spiller emellanåt över i lite onödiga bakgrunder men det är lätt värt priset och blir aldrig överdrivet.
Äventyret använder boxtext, alltså små färdiga stycken text man ska läsa upp när äventyrarna kommer in i ett rum. Texten förutsätter inte, som dålig boxtext gör, att spelarna gör saker. Det är verkligen bara beskrivningar. Det känns som om något tagit en grej från 80-talet men gjort den bra. Äventyret lutar sig sedan väldigt lite på spelmekaniska termer utan beskriver mer direkt vad som behöver rullas eller göras. Den kombon gör att det här är väldigt lätt att spelleda. Rutorna för HP man kan kryssa av rakt i boken när fiender blir skadade är inspirerad design och jag är imponerad.
Äventyret är en bra blandning av grottkrälande, desperat våld och potentiell diplomati. Jag gillar det skarpt! Ja, det är väldigt enkelt och tydligt gjort för nybörjare men trots det vill jag faktiskt spelleda det.
5 av 5. Det bästa intro scenariot för en ny spelledare till någon D&D version jag läst.
Men jag bryr mig mest om de nya äventyren! Allihop utspelar sig i kampanjvärlden Galanthus värld som är M&M:s egna setting. Det finns 6 stycken av dem och i den här tråden tänkte jag recensera dem.
Äventyr: Expedition till Gnomernas gruva
Till: M&M
Av: Simon Lindfors
År: 2017
Så det här är ett introäventyr till OSR som faktiskt är en introduktion och inte väntar sig att läsaren egentligen är en aningen rostig gammal räv eller åtminstone har läst 1000 blogposter. Här finns fiender som varnar eller hämtar hjälp från andra rum i dungeonen, här finns sektionen där man letar rykten i staden för extra fördelar, här finns gåtor och använding av språk och här finns en läxa i att använda motbakhåll eller bli mördad av vättar. Det är väldigt bra och det är väldigt pedagogiskt.
Handlingen är enkel och standar men det är många detaljer som läggs till som är lätta för spelledaren att göra levande vid bordet. Den här killen ser ut så här, den här grejen är lastad så här och så vidare. Det spiller emellanåt över i lite onödiga bakgrunder men det är lätt värt priset och blir aldrig överdrivet.
Äventyret använder boxtext, alltså små färdiga stycken text man ska läsa upp när äventyrarna kommer in i ett rum. Texten förutsätter inte, som dålig boxtext gör, att spelarna gör saker. Det är verkligen bara beskrivningar. Det känns som om något tagit en grej från 80-talet men gjort den bra. Äventyret lutar sig sedan väldigt lite på spelmekaniska termer utan beskriver mer direkt vad som behöver rullas eller göras. Den kombon gör att det här är väldigt lätt att spelleda. Rutorna för HP man kan kryssa av rakt i boken när fiender blir skadade är inspirerad design och jag är imponerad.
Äventyret är en bra blandning av grottkrälande, desperat våld och potentiell diplomati. Jag gillar det skarpt! Ja, det är väldigt enkelt och tydligt gjort för nybörjare men trots det vill jag faktiskt spelleda det.
5 av 5. Det bästa intro scenariot för en ny spelledare till någon D&D version jag läst.