God45;n322160 said:Den gamla tråden förefaller inte dyka upp som uppdaterad. Så jag startar en ny så att folk kan se recensionerna.
Här är den gammla tråden: https://www.rollspel.nu/threads/639...det andra jag skickat in till Mutant År Noll.
Haha oj, skall bli spännande att se hur hårt sågad man blir nuGod45;n325640 said:Det har kommit nya saker på scenariobiblioteket idag! Recensioner kommer snart
Jag försöker aldrig såga någon, bara förmedla vad jag tycker om scenariot...Henke;n325646 said:Haha oj, skall bli se hur hårt sågad man blir nu
It*s a trap!god45;n325647 said:vilket av dem är ditt scenario?
Nej, jag skämtade lite och dessutom så är det rena nöjet att läsa dina sågningar också. Jämförelsen du gjorde för ett tag sen med att "smaka som insidan på en mun" är fortfarande bland det absolut roligaste jag läst i recensionsväg.God45;n325647 said:Jag försöker aldrig såga någon, bara förmedla vad jag tycker om scenariot...
Vilket av dem är ditt scenario?
Fan, man hann inte ens till Apoteket och Max innan den här fina recensionen dök upp. Allt rörande maran, hennes gift som bara drabbar kvinnor och att hon kan återuppstå tre gånger får du ta upp med Blixt & Co som skrev MB2. Det är nämligen därifrån all info kring marans egenskaper kommer ifrån. När du sågar äventyr, se då inte till att du sågar av dig fingrarna i processen. Äventyret är dessutom från 2008. Ren kuriosa, jag vet. Men tack för din insats ändå.God45;n325673 said:Äventyret: Döden vid Bromme stenar
Av: Stefan Wallin
År: 2019
Till: Drakar och Demoner
Jag tycker inte om det här scenariot. Det använder en sexistisk backstory för sitt monster, det använder sexistiska formuleringar och det känns inte på något sätt som om scenariot tar avstånd från de sexistiska värderingarna som uttrycks i scenariot. Det är svårt att göra ett bra scenario om ett monster med en så potentiellt sexistisk bakgrund som en mara, men här känns det som att scenariot gjort det mycket värre än grund myten. Scenariot kommer hela tiden tillbaka till skillnaden mellan män och kvinnor och det känns ganska olustigt att läsa det. Att kommentera att en kvinnlig npc är väldigt ful som enda informationen om henne är en detalj som jag nu pekar specifikt på men det är mest representativt för en trend i texten.
Det är också ett väldigt fokus på trälarna och hur deras viljor är knäckta eller inte som återkommer hela tiden. Det känns inte relevant alls för scenariot ärligt talat men det tar upp mycket plats och är ständigt återkommande.
Det finns andra problem också. Det finns ingen anledning till att karaktärerna ska dyka upp för att ha äventyret och scenariot pekar ut detta men gör inget för att lösa det till exempel. Det finns ett väldigt tråkigt och händelselöst dungeon crawl. Sedan har monstret förmågan att helt enkelt återuppstå två gånger, vilket bara är till för att göra saker svårare utan att vara tematiskt kopplat till något eller vara något spelarna kan lista ut (förutom genom att läsa monsterboken).
Det värsta med scenariot är dock att monstret man ska slåss mot har en save or die attack som bara fungerar på kvinnliga karaktärer. Klöser maran en kvinnlig karaktär och giftet på dess klor övervinner karaktärens Fys attribut så dör karaktären automatiskt och återuppstår som ett till odött monster ute efter att döda män om inte kroppen bränns. Det finns en drömförmåga hos monstret som bara påverkar män, men det är långt från en omedelbar död. Det värsta är dock att detta inte ens diskuteras, det är som att äventyret antar att alla äventyrarna är män. Något som känns i beskrivningarna i resten av äventyret också men först blir tydligt här.
För att säga något positivt är framsidan och layouten snygg. Här och där dyker också en kul användning av språk upp som till exempel ”Kackel-kraxande skratt fyllt av ondska”. Det är en perfekt beskrivning för att spelledaren ska veta hur hen ska göra marans skratt.
De bra grejerna är tyvärr inte nog. Det här är ett inte särskilt bra äventyr som också lider av att ha en stor mängd centralt sexistiskt och misogynt material.
1 av 5.
Tackar och bockar. Det du beskriver kring Trakori-Lore är precis vad jag varit ute efter. Släpper man kontrollen och kör utan att känna till originaltexterna så tror jag faktiskt det funkar bra iaf. Av just den anledningen gjorde jag en engelsk översättning som ligger på fiascoplsysets.comGod45;n325680 said:Äventyret: Svavelvinter - Fiasco
Av: Henrik Bergendahl
År: 2019
Till: Fiasco
4 av 5.
Nice att den finns på engelska också! Ska kolla på denHenke;n325762 said:Tackar och bockar. Det du beskriver kring Trakori-Lore är precis vad jag varit ute efter. Släpper man kontrollen och kör utan att känna till originaltexterna så tror jag faktiskt det funkar bra iaf. Av just den anledningen gjorde jag en engelsk översättning som ligger på fiascoplsysets.com