God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,536
Jag har via Robert Jonsson precis fått tillgång till En Garde! III grundreglerna och de publicerade äventyren i Pdf format och kommer recensera dem i den här tråden. Jag har redan recenserat några En Garde! III äventyr när jag recenserade allting på scenariobiblioteket. Så i den här startposten kommer jag återposta de recensionerna och tala lite om spelet innan jag återkommer till nya recensioner.
Grundboken
Det är Frankrike mellan åren 1650-1750 och man är äventyrare i bästa de Tre Musketörerna/Greven av Monte Cristo/Le Pacte des loups stil. Grundboken är väldigt fokuserad runt Frankrike som en äventyrsplats. Boken målar upp en förhöjd vision av spelvärlden, 1700-talet som vi tänker oss det mer än det kanske var, med starka drag av verkliga händelser. Vi har dekadenta ädlingar, smutsiga gator, prostituerade och djävulsdyrkare på varje gathörn. Det finns lite, lite, lite övernaturliga inslag men de är väldigt få i grundboken och en standard kampanj har antagligen inget övernaturligt i sig. I den här dekadenta, smutsiga och hårda världen är karaktärerna stora hjältar och hjältinnor. Spelarkaraktärer är utan att vara magiska ganska badass, något som förstärks av ett fäktnings/stridssystem fyllt med specialmanövrar. Du kan lätt ha fäktning scenen från the Princess Bride här men lika lätt en fight från Duelisterna eller Pirates of the Caribean. Jag tänker personligen varna dig från att fäktas mot folk tränade i den Spanska eller Tyska skolan. De jävlarna har Dödsstöt som en specialmanöver! Bilderna är supersnygga, de känns smutsiga och realistiska. Folk ser coola ur när de slåss, eländiga ut när de har det dåligt och självgoda ut när de är utsugar adeln. Sidan 94 har en bild av en kille som håller på att skjuta en kanon med det mest sadistiska möjliga ansiktsuttrycket som kanske är min favoritbild i hela boken. Det är ganska mycket blod och naket vilket påminner lite om Lamentations of the Flame princess här och där. Det är sammanfattningsvis ett solitt tradaystem som låter dig spela allting du skulle vilja spela i en 1700-tals äventyrar kampanj.
Väsen
Det här är boken som introducerar magiska varelser och förmågor till spelet. Här finns regler om du vill lägga in mer traditionella fantasy inslag men det mesta här är monster och magiska krafter för att ha övernaturliga äventyr. Det är solitt och det märks att boken mest är till för att lägga in en magisk varelse eller sak för att krydda upp en berättelse. Mycket av det som finns här gör det lätt att använda spelet för traditionellt gotiska berättelser. Så vill du spela The Monk är det här boken för dig. Jag måste dock erkänna att jag verkligen avskyr bilden på framsidan av boken som är onödigt porrig och inte passar stilen i övrigt alls.
Tidigare recenserade scenarion:
Scenario: Guld och Gröna skogar
Till: En Garde! III (och Pirater!)
Författare: Jörgen Åkerklint
Jag brukar inte vara en person som pratar så mycket om konsten och bilderna i saker jag recenserar. Mest för att jag inte kan något om det och inte tycker det är så viktigt. Men holy fuck framsidan på det här scenariot är snyggt. En skepnad hållandes en kniv är avbildad mot en apokalyptisk himmel ovanpå en sydamerikansk trappstegspyramid. Bilden vrålar blod och åska, en stämning som scenariot verkligen säljer in.
Så, strukturmässigt är det här inget särskilt. En rälsad expidition genom djungeln slutar i en strid och sedan ett öppet slut. Men stämningsmässigt? Det här är brutalt och häftigt med riktig Solomon Kane känsla, mycket mer metal än jag väntar mig från ett spel vars namn får mig att tänka på fäktare. Du kan dö med curare pilar i halsen och hillebarder stuckna genom kroppen om du inte passar dig. Och det är innan det övernaturliga ger sig in i spelet.
Sektionen om vad alla grupper tycker om alla andra är också frän.
Jag ser fram emot att läsa mer En Gard grejer efter att ha läst det här. Hade det varit öppnare eller större hade det här varit 100% i min smak. Nu är det bara väldigt bra.
4 av 5.
Scenario: Hjärtefrost
Till: En Garde!
Författare: Mattias "Mr Tias" Ahlqvist
Det är ett klassiskt mordmysterium i Stockholmsmiljö. Karaktärerna är på en fest, någon blir mördad och man måste sedan navigera den sociala miljön som är stark styrd av klasstänk och artighet. Misslyckas man med att finna den äkta mördaren straffas den oskyldiga änkan! Det är nästan en mordmiddag fast för en rollspelsgrupp och hade jag spelat ut det här hade jag haft mat redo att servera under spelandet. Det påminner lite om allra första delen av The Giovanni Chronicles till Vampire fast med ett mysterium. Det är bra, men det är ett tungt, svårt och knivigt mysterium att lösa socialt. Kraven på spelarfärdighet är höga och scenariot utgår från att spelarna inte helt kommer klara scenariot!
Vill du ha en riktigt klurig utmaning som bygger på spelarnas skicklighet istället för karaktärernas men som samtidigt är ett socialt rollspel och inte en dungeon eller ett logikpussel är det här ditt scenario.
Personligen tycker jag det är för svårt, jag hade inte klarat det här scenariot utan skickliga andra spelare i min grupp som kunde bära mig genom scenariot. Men är du en sådan skicklig spelare är det här grejen att spela!
4 av 5 (hade varit en 5:a om jag fått fäktas mer).
Scenario: I Hans Majestäts Hemliga Tjänst
Till: En Garde!
Författare: Gunilla Jonsson och Michael Petersén
Det här var intro äventyret till första och andra editionen av En Garde men den här versionen är till tredje versionen. Så det är ett moderniserat äventyr skrivit 1987.
Det är ett bra scenario. Det har många rörliga delar. Och det är exakt vad du väntar dig från spelet medan det samtidigt är ett befästande av standardspelstilen. Det är Frankrike på 1700-talet, det är spioner, flera olika faktioner, fäktning, smygande och intriger. Det är solit, det är lätt att spelleda och det håller spelledaren men inte spelarn i handen.
Det finns inte mycket mer att säga och jag känner mig som en dålig recensent. Men du spelar det här om du vill spela de tre musketörerna. Och det var väll därför du köpte spelet?
Nödvändigt som intro äventyr, men av någon med talang som bryr sig. 3 av 5.
Scenario: Madame Brasillachs Hemlighet
Till: En Garde!
Författare: Jörgen Karlsson
Det här äventyret är jättekonstigt. Är det bra skrivet? Ja. Är det tydligt och användbart? Ja. Gör det kul grejer uppläggsmässigt? Ja (samma som i Guld och gröna skogar! Älskar den grejen!). Har det massa grindhouse snusk som jag hade älskat i Lamentations of the Flame Princess eller Vampire? Ja. Men perspektivet är helt fucked.
I konflikten mellan rövhål adelsman som vill kasta ut sin svägerska att dö på gatan med hennes barn och hämndlysten femme fatale som prostituerat sig för att finansiera sin hämnd borde jag vara på hennes sida. Den prostituerade som har ett helt satans kyrkorum uppbyggt för kinky sex år 1700 borde inte framställas som ett offer det är synd om. Och att bankiren framställs på ett... olyckligt sätt är inte kul för mig. Hela kvinnosynen är olustig ärligt talat.
Det är bra skrivet, mycket innehåll är bra, men det är framställt på det tråkigaste sättet och känns... regressivt. Det är inte så illa att detta blir en 1:a och det finns bra grejer här så... 2 av 5. Men det är en svag 2:a och jag hade velat tala med spelledaren som körde det här med mig i gruppen.
Grundboken
Det är Frankrike mellan åren 1650-1750 och man är äventyrare i bästa de Tre Musketörerna/Greven av Monte Cristo/Le Pacte des loups stil. Grundboken är väldigt fokuserad runt Frankrike som en äventyrsplats. Boken målar upp en förhöjd vision av spelvärlden, 1700-talet som vi tänker oss det mer än det kanske var, med starka drag av verkliga händelser. Vi har dekadenta ädlingar, smutsiga gator, prostituerade och djävulsdyrkare på varje gathörn. Det finns lite, lite, lite övernaturliga inslag men de är väldigt få i grundboken och en standard kampanj har antagligen inget övernaturligt i sig. I den här dekadenta, smutsiga och hårda världen är karaktärerna stora hjältar och hjältinnor. Spelarkaraktärer är utan att vara magiska ganska badass, något som förstärks av ett fäktnings/stridssystem fyllt med specialmanövrar. Du kan lätt ha fäktning scenen från the Princess Bride här men lika lätt en fight från Duelisterna eller Pirates of the Caribean. Jag tänker personligen varna dig från att fäktas mot folk tränade i den Spanska eller Tyska skolan. De jävlarna har Dödsstöt som en specialmanöver! Bilderna är supersnygga, de känns smutsiga och realistiska. Folk ser coola ur när de slåss, eländiga ut när de har det dåligt och självgoda ut när de är utsugar adeln. Sidan 94 har en bild av en kille som håller på att skjuta en kanon med det mest sadistiska möjliga ansiktsuttrycket som kanske är min favoritbild i hela boken. Det är ganska mycket blod och naket vilket påminner lite om Lamentations of the Flame princess här och där. Det är sammanfattningsvis ett solitt tradaystem som låter dig spela allting du skulle vilja spela i en 1700-tals äventyrar kampanj.
Väsen
Det här är boken som introducerar magiska varelser och förmågor till spelet. Här finns regler om du vill lägga in mer traditionella fantasy inslag men det mesta här är monster och magiska krafter för att ha övernaturliga äventyr. Det är solitt och det märks att boken mest är till för att lägga in en magisk varelse eller sak för att krydda upp en berättelse. Mycket av det som finns här gör det lätt att använda spelet för traditionellt gotiska berättelser. Så vill du spela The Monk är det här boken för dig. Jag måste dock erkänna att jag verkligen avskyr bilden på framsidan av boken som är onödigt porrig och inte passar stilen i övrigt alls.
Tidigare recenserade scenarion:
Scenario: Guld och Gröna skogar
Till: En Garde! III (och Pirater!)
Författare: Jörgen Åkerklint
Jag brukar inte vara en person som pratar så mycket om konsten och bilderna i saker jag recenserar. Mest för att jag inte kan något om det och inte tycker det är så viktigt. Men holy fuck framsidan på det här scenariot är snyggt. En skepnad hållandes en kniv är avbildad mot en apokalyptisk himmel ovanpå en sydamerikansk trappstegspyramid. Bilden vrålar blod och åska, en stämning som scenariot verkligen säljer in.
Så, strukturmässigt är det här inget särskilt. En rälsad expidition genom djungeln slutar i en strid och sedan ett öppet slut. Men stämningsmässigt? Det här är brutalt och häftigt med riktig Solomon Kane känsla, mycket mer metal än jag väntar mig från ett spel vars namn får mig att tänka på fäktare. Du kan dö med curare pilar i halsen och hillebarder stuckna genom kroppen om du inte passar dig. Och det är innan det övernaturliga ger sig in i spelet.
Sektionen om vad alla grupper tycker om alla andra är också frän.
Jag ser fram emot att läsa mer En Gard grejer efter att ha läst det här. Hade det varit öppnare eller större hade det här varit 100% i min smak. Nu är det bara väldigt bra.
4 av 5.
Scenario: Hjärtefrost
Till: En Garde!
Författare: Mattias "Mr Tias" Ahlqvist
Det är ett klassiskt mordmysterium i Stockholmsmiljö. Karaktärerna är på en fest, någon blir mördad och man måste sedan navigera den sociala miljön som är stark styrd av klasstänk och artighet. Misslyckas man med att finna den äkta mördaren straffas den oskyldiga änkan! Det är nästan en mordmiddag fast för en rollspelsgrupp och hade jag spelat ut det här hade jag haft mat redo att servera under spelandet. Det påminner lite om allra första delen av The Giovanni Chronicles till Vampire fast med ett mysterium. Det är bra, men det är ett tungt, svårt och knivigt mysterium att lösa socialt. Kraven på spelarfärdighet är höga och scenariot utgår från att spelarna inte helt kommer klara scenariot!
Vill du ha en riktigt klurig utmaning som bygger på spelarnas skicklighet istället för karaktärernas men som samtidigt är ett socialt rollspel och inte en dungeon eller ett logikpussel är det här ditt scenario.
Personligen tycker jag det är för svårt, jag hade inte klarat det här scenariot utan skickliga andra spelare i min grupp som kunde bära mig genom scenariot. Men är du en sådan skicklig spelare är det här grejen att spela!
4 av 5 (hade varit en 5:a om jag fått fäktas mer).
Scenario: I Hans Majestäts Hemliga Tjänst
Till: En Garde!
Författare: Gunilla Jonsson och Michael Petersén
Det här var intro äventyret till första och andra editionen av En Garde men den här versionen är till tredje versionen. Så det är ett moderniserat äventyr skrivit 1987.
Det är ett bra scenario. Det har många rörliga delar. Och det är exakt vad du väntar dig från spelet medan det samtidigt är ett befästande av standardspelstilen. Det är Frankrike på 1700-talet, det är spioner, flera olika faktioner, fäktning, smygande och intriger. Det är solit, det är lätt att spelleda och det håller spelledaren men inte spelarn i handen.
Det finns inte mycket mer att säga och jag känner mig som en dålig recensent. Men du spelar det här om du vill spela de tre musketörerna. Och det var väll därför du köpte spelet?
Nödvändigt som intro äventyr, men av någon med talang som bryr sig. 3 av 5.
Scenario: Madame Brasillachs Hemlighet
Till: En Garde!
Författare: Jörgen Karlsson
Det här äventyret är jättekonstigt. Är det bra skrivet? Ja. Är det tydligt och användbart? Ja. Gör det kul grejer uppläggsmässigt? Ja (samma som i Guld och gröna skogar! Älskar den grejen!). Har det massa grindhouse snusk som jag hade älskat i Lamentations of the Flame Princess eller Vampire? Ja. Men perspektivet är helt fucked.
I konflikten mellan rövhål adelsman som vill kasta ut sin svägerska att dö på gatan med hennes barn och hämndlysten femme fatale som prostituerat sig för att finansiera sin hämnd borde jag vara på hennes sida. Den prostituerade som har ett helt satans kyrkorum uppbyggt för kinky sex år 1700 borde inte framställas som ett offer det är synd om. Och att bankiren framställs på ett... olyckligt sätt är inte kul för mig. Hela kvinnosynen är olustig ärligt talat.
Det är bra skrivet, mycket innehåll är bra, men det är framställt på det tråkigaste sättet och känns... regressivt. Det är inte så illa att detta blir en 1:a och det finns bra grejer här så... 2 av 5. Men det är en svag 2:a och jag hade velat tala med spelledaren som körde det här med mig i gruppen.