Väldigt bra sammanfattat tycker jag. Jag vill så gärna ge kampanjen 5 av 5 (eftersom även jag anser att detta är något av det bästa på svenska någonsin), men håller såklart med om det du skriver att allt inte är tipptopp rätt igenom. Om det är något jag eventuellt kan opponera mig mot är det att "avslöjandet" med muterade djur kanske inte är ett avslöjande för dig som läsare, men däremot för det muterade djur som sett sig själv som människans jämlike (och det är utifrån det perspektivet som konflikterna pyr tänker jag).God45;n313474 said:Äventyr: Undergångens arvtagare trilogin.
Av: Mattias Johnsson, Mattias Lilja, Andreas Marklund, Fredrik Lindgren, Joakim Bergström
År: 2003-2006
Jag har egentligen redan recenserat första delen av den första boken Huvudjägarna som finns i Pirit - Den innersta kretsen. Det äventyret fick en 5:a och rockar. Men jag har kommit fram till att det inte går att recensera kampanjen på det sättet och vara rättvis. Jag har därför läst in mig på alltihopa och kommer nu recensera det på en gång.
Undergångens arvtagare trilogin (Som har fyra delar egentligen eftersom Regnbågens slut egentligen börjar hela grejen. Eller som har många fler delar om man räknar underäventyren) är en kampanj som är så massiv att den på många sätt är sin egen meta-plot. Den påminner på många sätt om Giovanni chronicles till Vampire eller The Enemy Within till Warhammer i det att den sammanfattar hela spelet. Har du läst kampanjen har du läst Mutant, har du spelat den har du spelat mutant. Men jämförelsen innefattar också dåliga delar. För när vi tänker på The Enemy Within tänker vi på Bögenhafen och floden. Vi tänker inte på tramset i låtsas Ryssland eller Panther riddarna. På samma sätt har UA de mest Mutant ögonblicken jag kan tänka mig med genuint coola ögonblick i halv-ödelandet som håller på att bli en civilisation igen… Och en idiotisk bossfight med ett vildsvin. Det finns flera sådana tillfällen som känns väldigt tv-speliga eller som om de är där bara för att fylla ut,
Sedan är det max mutant buskis. Folk som heter Capuchino och politiska grupper som heter saker som Bevara Pyri Mänskligt. Jag tycker fortfarande inte om det. Men om du gillar den grejen med Mutant är det mest och bäst här. Samma med allt annat i Mutant. Alla bakgrunds faktionerna dyker upp på något hörn och setting bakgrunden spelas upp till max. Mins du detaljer om hur Pyrisamfundet grundades från grundboken? Det gjorde inte jag! Men det är viktigt för handlingen.
Vi får också ett stort avslöjande om var mutantdjuren kommer från! Det är… precis bakgrunden jag antog och som är det minst konstiga. Det är en konstig grej att ha som ett ”avslöjande”. Det är som att ha avslöjandet att det var Sverige efter apokalypsen hela tiden. Men i alla fall.
Äventyret är väldigt rälsat bitvis och kräver ibland att gruppen ska bry sig om stuff som de inte alls nödvändigtvis behöver bry sig om. Alltså de kanske bryr sig, men det är fan inte säkert, och det är väldigt derailande om det går åt skogen. Men det här är för en gångs skull förståeligt eftersom kampanjen har så många olika spår och handlingar sammtidigt.
Så delar är 5 av 5, de viktigaste delarna är det till och med. Och kvaliteten går aldrig någonsin under 3 av 5. Och tycker du om Mutant MÅSTE du spela eller läsa det här.
4 av 5 i betyg. Men tänk på att det här är massivt och kan användas mer flexibelt än det är skrivet av alla spelledare värda sitt salt.