God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,538
Äventyr: En låda för mycket
Av: Wilhelm Person
Till: Höstdimma
Jag har fått ett recensions ex av spelet Höstdimma som innehåller det här äventyret och äventyret Den tusende sonen. Jag är alltså köpt och betald för och har noll ethics in game journalism! Med det avklarat...
En låda för mycket är ett äventyr till Höstdimma. Har du inte koll på spelet sammanfattas det som “Det är som de tre musketörerna fast under 1700-talet” av introt till boken. Jag vill lägga till att det här är fantasy men med det tycker jag det ger nog med information för att förstå äventyret. (Jag hade använt Höstdimma för att spelleda Solomon Kane med avfilade serienummer personligen)
Något som är tydligt är att scenariot är extremt vältestat, som en gammal i gamet recensent vid det här laget känns det ovant. Standard scenariots kvalité avgörs mestadels av hur stark grund idéen är och hur väl författaren lyckats förmedla den till den potentiella spelledaren. Inte fallet här. Det här scenariot känns slipat och skuret tills allt fettet, och alla kanterna och allt som inte behöver vara här sköljts bort. Det är som kungssyra som bara lämnat guld och tagit bort alla orenheterna. Resultatet är att det är extremt spelledbart. Det är som att sjunka ner i ett varmt bad eller som att spänna fast stödhjulen och bara trampa på. Du kan inte misslyckas och spelarna kan inte ramla ur scenariot av misstag.
Med det sagt så finns det nackdelar med det här. Det är inte vilt och elakt och bubblande som galen vetenskap eller drakeld. Det är säkert, din upplevelse kommer vara ungefär samma oavsett vem du spelar med och vem som spelleder det. Ett perfekt verktyg för en ny spelledare och passande på konvent så att alla kan snacka om sina upplevelser efteråt. Det har lite att göra med spelvärldens innehåll dock, handlingen om en försvunnen prototypdator är väldigt cool och leder till bra scener, men samma scener på det stora hela. Men det känns aldrig gonzo eftersom det är så putsat och användarvänligt.
Mer än något annat känns det här som ett av de bättre äventyr från de stora spelbolagen. Wizards of the coast eller Paizos bättre grejer känns så här. Det är imponerande att man lyckats uppnå det utan betalda speltestare eller en massa folk i ett team som gör spel som sitt dagjobb.
Är det här för polerat för min smak? Ja. Men jag är en extremist i mina smaker och det är inte de flesta. Så det här är ett jättebra äventyr för de flesta som vill avlastas genom att ha ett färdigt scenario. Det är ett ännu bättre scenario om du är ny eller lite orolig över att spelleda. Någon annan har redan gått i fallgroparna och har sett till att fylla igen dem. Du får dessutom blixtrande svärd, mystiska maskiner och politiska intriger.
4 av 5.
Av: Wilhelm Person
Till: Höstdimma
Jag har fått ett recensions ex av spelet Höstdimma som innehåller det här äventyret och äventyret Den tusende sonen. Jag är alltså köpt och betald för och har noll ethics in game journalism! Med det avklarat...
En låda för mycket är ett äventyr till Höstdimma. Har du inte koll på spelet sammanfattas det som “Det är som de tre musketörerna fast under 1700-talet” av introt till boken. Jag vill lägga till att det här är fantasy men med det tycker jag det ger nog med information för att förstå äventyret. (Jag hade använt Höstdimma för att spelleda Solomon Kane med avfilade serienummer personligen)
Något som är tydligt är att scenariot är extremt vältestat, som en gammal i gamet recensent vid det här laget känns det ovant. Standard scenariots kvalité avgörs mestadels av hur stark grund idéen är och hur väl författaren lyckats förmedla den till den potentiella spelledaren. Inte fallet här. Det här scenariot känns slipat och skuret tills allt fettet, och alla kanterna och allt som inte behöver vara här sköljts bort. Det är som kungssyra som bara lämnat guld och tagit bort alla orenheterna. Resultatet är att det är extremt spelledbart. Det är som att sjunka ner i ett varmt bad eller som att spänna fast stödhjulen och bara trampa på. Du kan inte misslyckas och spelarna kan inte ramla ur scenariot av misstag.
Med det sagt så finns det nackdelar med det här. Det är inte vilt och elakt och bubblande som galen vetenskap eller drakeld. Det är säkert, din upplevelse kommer vara ungefär samma oavsett vem du spelar med och vem som spelleder det. Ett perfekt verktyg för en ny spelledare och passande på konvent så att alla kan snacka om sina upplevelser efteråt. Det har lite att göra med spelvärldens innehåll dock, handlingen om en försvunnen prototypdator är väldigt cool och leder till bra scener, men samma scener på det stora hela. Men det känns aldrig gonzo eftersom det är så putsat och användarvänligt.
Mer än något annat känns det här som ett av de bättre äventyr från de stora spelbolagen. Wizards of the coast eller Paizos bättre grejer känns så här. Det är imponerande att man lyckats uppnå det utan betalda speltestare eller en massa folk i ett team som gör spel som sitt dagjobb.
Är det här för polerat för min smak? Ja. Men jag är en extremist i mina smaker och det är inte de flesta. Så det här är ett jättebra äventyr för de flesta som vill avlastas genom att ha ett färdigt scenario. Det är ett ännu bättre scenario om du är ny eller lite orolig över att spelleda. Någon annan har redan gått i fallgroparna och har sett till att fylla igen dem. Du får dessutom blixtrande svärd, mystiska maskiner och politiska intriger.
4 av 5.