Ja, jag tycker mig redan höra God45 varva och svinga motorsågen... to be continued?RasmusL;n344430 said:Hoppas på recension! Så att vi får se om du räddat en skatt eller släppt lös en fasansfull farsot till scenario i världen!
Ja, jag tycker mig redan höra God45 varva och svinga motorsågen... to be continued?RasmusL;n344430 said:Hoppas på recension! Så att vi får se om du räddat en skatt eller släppt lös en fasansfull farsot till scenario i världen!
Underbart när scenario-skattjakten ger utdelning! Och tack för att du recenserar!God45;n344880 said:Scenario: Om och endast om... eller Cuius Ultima, Mr. Pettigrew
Till: Call of Cthulhu friform mindfuck
Av: Jakob Wohlert och Tobias Wrigstad
När: 1996
Scenariot gick tydligen förlorat i en hårddiskkrasch på en Mac Classic i mars 1996 men har återupptäckts genom ansträngningar från vår egen Henke! Jag vill snart ha en tv-serie på SVT om det här arkeologi arbetet. För mängden jobb som måste gå in in i att hitta de här gömda och glömda skatterna måste vara helt enormt. Och den här gången har du verkligen hittat en gömd skatt.
Alltså, jag tror att jag spelade detta. Trodde det var ett Borcon, men jag hade la fel då. Eller så var det något snarlik de körde på Borcon där i mitten på 90-talet.God45;n344880 said:Scenario: Om och endast om... eller Cuius Ultima, Mr. Pettigrew
Till: Call of Cthulhu friform mindfuck
Av: Jakob Wohlert och Tobias Wrigstad
När: 1996
Scenariot gick tydligen förlorat i en hårddiskkrasch på en Mac Classic i mars 1996 men har återupptäckts genom ansträngningar från vår egen Henke! Jag vill snart ha en tv-serie på SVT om det här arkeologi arbetet. För mängden jobb som måste gå in in i att hitta de här gömda och glömda skatterna måste vara helt enormt. Och den här gången har du verkligen hittat en gömd skatt.
Scenariot är uppenbart gjort för att vara så märkligt som möjligt. Det kallas genomgående för en “komposition” och “kompositören” anger redan i förordet att det både är ospelbart och pretentiöst. Vilket det nog är, men att vara pretentiös är ingen synd och medan scenariot inte är ett dugg intresserat av att möta dig halvvägs så kan man absolut spelleda det.
Okej, så handlingen är absurd och går inte att påverka. En karaktär hittar ett förbannat schackbräde, detta drar in honom i märkliga visioner och drömmar och till sist dör han. Det är mer eller mindre hela handlingen men egentligen är det mycket märkligare än den beskrivningen. Det finns en ramberättelse i verkligheten där schackbrädet upptäcks, men denna är helt poänglös vilket scenariot också påpekar. Drömmarna är även de helt meningslösa egentligen, de leder ingen vart och de låter mest alla spelarna utom den vars karaktär har schackbrädet spela märkliga special karaktärer som ska göra visionerna så konstiga och freudianska som möjligt för huvudpersonen. Men de är samtidigt hela poängen med scenariot.
Scenariot är väldigt komiskt, både i hur det är skrivet och i hur det spelas ut. Någon kommer liksom springa runt i pyjamas i en djungel medan han dröm hallucinerar. Och vi har ett beskrivande stycke om ett beskrivande stycke som beklagar hur svårt det är att beskriva saker. Men det är inte ett komedi scenario, scenariot säger saker men använder en blandning av humor och kosmisk skräck för att göra det. Det är EXTREMT fullmatat för att bara vara 13 sidor + handouts.
Det här är något så spännande som något helt nytt. Jag har aldrig sett ett liknande äventyr. Det är märkligt och konstigt. Det bryter mot alla saker jag brukar vilja ha från ett scenario men det är så vilt och nytt att det inte gör något. Jag kan inte förstå att det här är skrivet 1996. Det känns avantgarde nyskapande på ett väldigt verkligt sätt nu 2020.
Jag tänker ge det här scenariot 4 av 5. Men jag borde inte behöva recensera det. För du bör läsa det själv! Det är bara 13 sidor, lättläst och det kommer var mer än värt din tid!
Du måste berätta hur det var i spel!!! Hur gick det?Skarpskytten;n344978 said:Alltså, jag tror att jag spelade detta. Trodde det var ett Borcon, men jag hade la fel då. Eller så var det något snarlik de körde på Borcon där i mitten på 90-talet.
Henke Jag vill försöka rekonstruera vilka konvent jag har varit på, ditt arbete är guld värt där då jag tyvärr inte har sparat några papper eller foldrar alls från den tiden (typ 90-99).
Alltså, det är 24 år sedan och jag är inte minnesgod. Men vi hade grymt kul. Det var väldigt flummigt och skruvat, på ett bra sätt. Jag minns fortfarande hur vi typ bröt samman när första omgången drömmar kom ut.God45;n344981 said:Du måste berätta hur det var i spel!!! Hur gick det?
Digitala foldrar fanns till 2016. 2017 och 2019 är inmatade utifrån informationen som fanns på webben.Bolongo;n344970 said:Gjordes det foldrar ända till 2018?
Mitt minne verkar anpassa sig fort. Det känns som om de slutade med det för länge sedan.... :O
Jag kommer titta på det så snart som möjligtHenke;n345428 said:God45 Vad sägs om det här scenariot härnäst? Såhär i corona-tider?
https://alexandria.dk/en/data?scenarie=6084
Jag vill läsa ett AD&D scenario baserat på Vilse i pannkakan! Det låter värst!Henke;n346995 said:Hoppas du kan hitta något mer intressant framöver. Senaste dagarna har jag fått in en hel del intressant material t.ex. Anders Björkelids Cumulunimbus, Peking Apjävlar´s KULT-scenario Calling Baton Rouge och The Good Ole Boys´s Vinterspel, Sommarnöje och Höstmörker. Dragon Den´s Lakefront City Blues samt Gunilla Jonsson och Michael Petersén´s två KULT-scenarion Drömmen om Alice och Noone here gets out alive etc etc etc... (just nu i scannern: AD&D scenariot Vilse i pannkakan)
Ska bara få ett ok först från skaparnaGod45;n347000 said:Jag vill läsa ett AD&D scenario baserat på Vilse i pannkakan! Det låter värst!
Cumulunimbus verkar däremot hur fett som helst! Recension kommer snart!Henke;n347001 said:Ska bara få ett ok först från skaparna
https://alexandria.dk/en/data?scenarie=6201 (fick just ok från författarna...)God45;n347000 said:Jag vill läsa ett AD&D scenario baserat på Vilse i pannkakan! Det låter värst!