Scenario: Gula Handskar och Gröna Overaller
Av: Markus Melander
Till: Eget system (som är väldigt BRP)
När: 2013
Spelarkaraktärerna är en grupp ungdomar som har blivit rekryterade till och tränade av en hemlig organisation som det antyds är en del av regeringen. Men egentligen har de rekryterats till Hydra! (Hail Hydra!) och de spelar karaktärer som bor i Marvel universumet.
Jag gillar inte att spelarna inte vet att de är i Marvel universumet direkt. Det kommer bli uppenbart nästan omedelbart men det är ändå en ganska rejäl bait and switch. Förutom den detaljen är setupen perfekt för ett lätthjärtat superskurks äventyr. Spelarkaraktärerna är nämligen ute för att sno källor till superkrafter från flera olika kända ställen runtomkring i Marvel universumet för att göra sig själv till riktiga skurkar och inte bara underhuggare.
Det är upplagt väldigt mycket som en serietidning hade gjort det, det är snabbt runt till en massa platser, en massa action, lätt och tydligt skrivet och med påskägg för nördarna på ett sätt som gör att nybörjare inte missar något. Exempel på vad jag menar:
“The Hand (Onda skuggninjor från Helvetet)”
Så, om du kan serier så vet du vad the Hand är och är du ny vet du ändå. Det är snabbt, det ger dig vad du behöver och det rör sig vidare. Hela äventyret är skrivet på det här enkla och snabba sättet.
Jag älskar att scenariot är från 2013 och har rykande färsk canon från just då! Powerman är chef över The Thunderbolts och The Hand har sin högborg i Hell’s Kitchen. Det gjorde mig glad i alla fall. Beskrivningarna av skurkar och hjältar man stöter på är också guld med detaljer som att Loke kan slåss med alla vapen utom hammare.
Det här är väldigt enkelt, det är väldigt grundläggande, det är väldigt rakt fram och det har ingen egg av pretention eller exklusion. Det här är ett kul, enkelt och snabbt superhjälte äventyr med mycket hjärta. Och Bob: Agent of Hydra.
Så, kan jag ge något en 4:a istället för en 3:a bara för att det gör mig glad?
4 av 5 (HUGG AV ETT HUVUD OCH TVÅ NYA KOMMER VÄXA I DESS PLATS! HAIL HYDRA!)