Nekromanti Goda exempel på rollspel.nu

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill säga att ALLA som bidragit positivt i någon av mina OT-trådar, alltså dels den som heter "hjälp!" och dels den som handlar om att hjälpa mig med mekaniken, är hjältar i mina ögon.

Det kanske är egoistiskt, men för mig är det en av anledningarna till att jag ändå i grunden betraktar det här som ett mycket bra och trevligt forum. Att när det faktiskt dyker upp problem, när något otrevligt händer eller när man mår dåligt, så finns det empatiska människor som vill hjälpa till. Det finns ett skyddsnät här, så länge man är villig att öppna sig lite.

Sapient

Swashbuckler
Magnus Seter said:
Kort respons är också respons. Jag jämför med en konversation. Det är aldrig så att jag låter Vän av ordning eller chrull eller Vitulv prata i fem minuter, och sen använder jag 10 minuter åt att fundera på hur jag ska svara, och sen pratar jag själv i fem minuter och svarar på alla olika poänger som gjordes.

Oftast svarar jag på lite vad som helst, och ibland på saker som inte ens sagts, och ibland på lite mer och ibland på lite mindre.

Och för mig är diskussionsformen här mycket närmare ett samtal i verkliga livet än t.ex. en brevväxling eller en formell debatt.

...
Helt OT, jag vet, men lockas ändå...

Debatter som vi tänker oss dem idag ja. Men mitt älsklingsexempel är debatterna mellan senatorn Stephen Douglas och Abraham Lincoln, inför valet 1858.

Varje debatt varade tre timmar. Den som inledde fick en timme på sig. Sen svarade motståndaren i en och en halv. Och så fick inledaren avsluta en halvtimme.

Där kan vi tala om att ge respons! Debattörerna utvecklade dessutom nya argument och mot-argument för varje debatt.

Och debatterna drog tusentals åhörare, dessutom.

:gremsmile:

Sapient

Swashbuckler
Sölvebring tycker jag alltid är positiv och trevlig, även när han inte håller med det som sägs. Och för det mesta väldigt uppmuntrande när han frågar om saker.

chrull

Stockholm Kartell
Jag vill också lyfta fram hur förbannat trevliga de flesta användare jag träffat AFK är. Jag kan kriga med folk på forumet i månader, för att sen ha det skitbra när man möts ansikte mot ansikte utan några tecken på gruff och gräl.

Jag tror alltså att fler forumträffar skulle kunna förhindra dålig stämning på forumet.

Eksem

Champion
Jag tror du helt missförstod vad Magnus ville få ut av den här tråden. Poängen är att peka ut specifika personer som positiva förebilder, inte att ondgöra sig över diskussionsmanér.

Med det sagt så gör jag exakt som du beskriver, och jag gör det av exakt den anledningen Gurgeh för fram. Men det känns som en separat diskussion (som jag förvisso inte har något emot att prata om).

---

För att vara On Topic i den här diskussionen tycker jag att solvebring, Johan K, Simon, Hans E, DeBracy, Niklas73 och Storuggla är några av flera exempel på personer som påverkar forumklimatet positivt. Det finns fler förstås! Jag önskar jag hade energi att ge individuella motiveringar och nämna alla som förtjänar det, men jag är för lat för det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Exakt så.

Eksem said:
Jag tror du helt missförstod vad Magnus ville få ut av den här tråden. Poängen är att peka ut specifika personer som positiva förebilder, inte att ondgöra sig över diskussionsmanér.
Exakt så.

Jag lägger lite officiellt eftertryck till detta genom att göra detta inlägg moderatorgult. (Och ser samtidigt genom fingrarna med ditt hobbymodererande, då jag är storsint och på bättre humör idag än igår.)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
chrull said:
Jag vill också lyfta fram hur förbannat trevliga de flesta användare jag träffat AFK är. Jag kan kriga med folk på forumet i månader, för att sen ha det skitbra när man möts ansikte mot ansikte utan några tecken på gruff och gräl.

Jag tror alltså att fler forumträffar skulle kunna förhindra dålig stämning på forumet.
This

Möller

Hubert Hortlax
Magnus Seter said:
Jaha och vad är AFK?
/M
Away from keyboard. Används istället för IRL, in real life, för att poängtera att datorn är den normala arenan för socialt umgänge.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Goda exempel på rollspel.nu (OT)

Alltså... Det där är basic. Jag började med den här hobbyn, chatt, 1996. Folk är ofta kaxiga som fan bakom skärm. Då man träffar dem är det annat ljud i skällan. Jag är personligen så trött på fenomenet att jag försöker undvika att debattera sådant även om det kan sluta bra.

On Topic: Jag har så många att rosa här. Poppe och Genesis för deras geniala speltänkande och peppande. Han och krank (och de som kommneterar som jag inte har nicket på) för att de tar sig tid. Lite extra + till krank då han uttryckligen sagt att han inte ens är målgrupp för sc. krille för att han alltid har bra inlägg och ett härligt språk. Å nu glömmer jag ju massor. Jag får återkomma.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Goda exempel på rollspel.nu (OT)

Niklas73 said:
krille för att han alltid har bra inlägg och ett härligt språk.
Ja! Krille är underbar. Mer gott exempel-poäng till honom från mig.

chrull

Stockholm Kartell
AFK och IRL (OT)

Möller said:
Magnus Seter said:
Jaha och vad är AFK?
/M
Away from keyboard. Används istället för IRL, in real life, för att poängtera att datorn är den normala arenan för socialt umgänge.
I början användes AFK i onlinespel för att meddela att man snabbt måste lämna datorn. Typ "AFK 10min, need to pick up pizza" eller "biobreak, afk 2m". Men på senare tid har det börjat användas för att ersätta IRL om när man träffar folk på köttslig väg. Internet är ju trots allt också på riktigt.

Det blev mer populärt under första rättegången mot The Pirate Bay:

Håkan Roswall, åklagare i Pirate Bay- rättegången:
– När träffades ni för första gången IRL?
Peter Sunde:
– Vi använder inte utrycket IRL, in real life. Vi säger AFK, away from keyboard.
Håkan Roswall:
– Då är jag lite föråldrad.
Sunde:
–Ja.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
För mig är Simon en viktig del i forumets moraliska ryggrad. Inte nog med att han aldrig skriver något ont ord om/till någon, utan han är också en sån som kan säga »Hey, det där var väl ändå inte riktigt schysst?« så fort han ser något knas.

När det gäller hur man skriver inlägg så har jag blivit rätt imponerad av Sapient: välformulerad, beläst, saklig. Grädden på moset var när jag insåg att han pratar rollspel med öppenhet och tolerans mot olika spelstilar.

Något annat som jag tycker är viktigt för ett levande och bra forum är entusiasm. Här vill jag lyfta fram Unfair, och alla nykomlingar som kan komma in som vårvindar och nästan chocka en gammal stöt som jag med sin vitalitet. Shinjitsu är namnet på en sådan, som bara trillade in här och rörde om lite i grytan utan att trilla ner i våra gamla hjulspår. Hoppas vi får se mer av henne!

En annan entusiast är solvebring, men det är inte för entusiasmen så jag nämner honom. Det är för ödmjukheten. Ibland är han så ödmjuk att han nästan går av på mitten. Om vi skulle vara sådana allihopa skulle vi aldrig komma fram till något här på forumet, men om vi vore lite mer sådana allihopa skulle världen vara en bättre plats. Läs välvilligt, ställ ärliga frågor, var intresserad. Det ska jag försöka bli bättre på själv.

Slutligen vill jag ge en fet shout out till alla er som är duktiga på att självmoderera. Ni som tar bort era onödiga inlägg direkt ni har postat dem för att ni inser att de inte tillför något, ni som lyckas bita er i tungan varje gång ni är på väg att säga något elakt. Vilka ni är hinner man aldrig se, men det ni gör bidrar till att hålla uppe nivån på forumet.

Björn den gode

Swashbuckler
w176

Jag tycker egentligen att det är ganska pinsamt att ge beröm, men eftersom ingen ännu nämnt den forumit som jag tycker är bäst och har varit så ett tag så får jag göra det själv :gremsmile:

w176 skriver positiva, relevanta och väldigt konkreta inlägg oavsett om det är tips eller debatt, hon lyckas dessutom göra allt detta i (relativt sett) extremt korta inlägg vilket jag tycker är sjukt imponerande.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
När Vitulv snackar Pathfinder då blir jag glad.
Trots att jag VET att det är ett skitspel så gör han mig så sugen på att spela det.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hans E Magnusson said:
Trots att jag VET att det är ett skitspel så gör han mig så sugen på att spela det.
Tack! nu blev jag glad :gremsmile:

!Paxen

Swashbuckler
Hans E Magnusson said:
När Vitulv skriver om förberedelser, terrängbyggande och figurmålande, då blir jag glad och sugen på att ha Vitulv som spelledare.

!Paxen

Swashbuckler
Re: w176

Björn den gode said:
Jag tycker egentligen att det är ganska pinsamt att ge beröm, men eftersom ingen ännu nämnt den forumit som jag tycker är bäst och har varit så ett tag så får jag göra det själv :gremsmile:

w176 skriver positiva, relevanta och väldigt konkreta inlägg oavsett om det är tips eller debatt, hon lyckas dessutom göra allt detta i (relativt sett) extremt korta inlägg vilket jag tycker är sjukt imponerande.
+1 på det här. Kommer inte på ett enda inlägg där hon har varit okonstruktiv, om man bortser från humoristiska trådar.

För den delen så kommer jag inte på något okonstruktivt inlägg w176 har gjort i någon humortråd...

Tyr

Hero
DeBracy said:
När det gäller hur man skriver inlägg så har jag blivit rätt imponerad av Sapient: välformulerad, beläst, saklig. Grädden på moset var när jag insåg att han pratar rollspel med öppenhet och tolerans mot olika spelstilar.
Stort medhåll. Ny användare som skrev högkvalitativt från det första inlägget.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vill kärleksbomba Gardener, som låter oss leka i hans trädgård.