Nu har jag ju inte läst V&N så jag ska väl egentligen inte uttala mig... men... uhm... jag gör det ändå.
Ondska i sig är väl egentligen att vara avvikande på ett i omgivningens ögon negativt sätt. Till exempel så anses det vara ondskefullt att vara egoistisk, vilja döda andra på grund av
bla bla eller att lattja med lik. Ne[color:\\"red\\"]c[/color]kromanti[color:\\"red\\"]c[/color]ker ses ofta på som ondskefulla för att de gör avvikande och tabubelagda saker, och förväntas nästan vara riktigt jävelonda (mest på grund av fördomar), vilket leder till förtryck, vilket leder till att de vill hämnas på
bla bla eftersom att de har blivit förtrycka, och de blir således en fiende, och eftersom att de är en minoritet blir de
onda.
Kan dock inte tänka mig att de ser sig själva som ondskefulla.
"Hmm, vad ska jag göra idag? Offra spädbarn för nöjets skull? Nej, det är inte tillräckligt ondskefullt... jag ska våldta döda spädbarn... och sedan äta dem..."
Nej nej, absolut inte. Eller kanske någon som har råkat ut för något väldigt otrevligt som barn eller har blivit förtryckt, trackasserad, misshandlad osv i en längre tid, men inte standard-nekromantikern. Han har nog snarare olika mål i livet, precis som tavernaägare och bönder, men han uppnår dem på ett annat sätt på grund av olika moraliska och världsliga värderingar.
Att vilja ta över land behöver ju inte heller vara särskilt ondskefullt - de kanske tänker göra landet mer... uhm... trevligt. Eller nåt. Om du frågar honom om han är ond så kommer han förmodligen inte svara "oh ja! Det är mitt enda syfte i livet!"
.
Det närmaste ondskefull (som i standardfjantasybemärkelse) jag tror att man kan komma är att man har slutit någon pakt med en demon eller gud som har helt andra mål än de andra gudarna, och i gengäld för att man tjänar honom så får man en del grejer. Girighet alltså - hur naturligt som helst. Hade bonden snubblat över en säck med guld så hade han knappast gått till stadsvakten med den och sagt "titta vad jag hittade, någon måste ha tappat den" och därmed kastat bort sin enda chans att göra något vettigt av sitt, sin frus och sina barns liv.
Så för mig finns det egentligen ingen riktig ondska, hur man än vänder och vrider på det... är väl vad jag ville komma fram till...
Så ser jag på det iaf.
"
Snälla, allihopa, det stavas N-e-k-r-o-m-a-n-t-i-k-e-r. Nekromantiker."
Qadosh är värre. Förstår inte varför alla vill få det till "Quadosh"...
Att 'nekromantiker' förvrängs så är nog för att det första "e"-et är kort och därför vill man få in ett "c" före "k"-et för att understryka det. Att slänga in ett andra "c" är även det för att "i"-et är kort (neeekromantiiiker...
), så det är mycket mer naturligt att man stavar fel på det än Qadosh, som uttalas "kadosh". Har aldrig riktigt fått grepp om det där... snälla, ändra det till Quadosh i Eon 3 för allas bästa
.