Nekromanti "Gods and Generals" och "Open Range"

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag hade det blandade nöjet att titta på två stycken potentiella Western-inspirationskällor under helgen.

"Gods and Generals" ska tydligen vara en prequel till den betydligt mer sevärda "Gettysburg". Visa karaktärer återkommer men annars är fokus mest på "Stonewall" Jackson. Hela filmen känns konstlad och verkar sponsrad av en ond konspiration bestående av diverse bibelsällskap och veteranorganisationer. Den ena skådespelaren har ett värre lösskägg än den andra, men de förenas alla av sin fosterlandskärlek och överväldigande gudstro. Bästa sättet att motivera soldaterna att slåss(och för den delen dödat allt intresse hos eventuella tittare) är tydligen att citera Bibeln, dra någon högtravande liknelse med Caesar eller bli tårögd över hur vacker och pitoresk den egna hembygden är. För att visa vilka gentlemannakrigare de olika generalerna är så har naturligtvis en svart karaktär stoppats in så att den gode "Stonewall" kan förklara för alla att han minsann kommer överens med alla och inte hyser några rasistiska åsikter. När han äntligen blir skjuten av sina egna efter tre och en halv timmes religiös teater så kan man som tittare inte känna något annat än lättnad. Skräp!

"Open Range" däremot kompenserar mer än väl för bristerna i "Gods and Generals". En enkel och rak Western skickligt genomförd enligt klassiskt recept. Slutstriden är mycket trevlig och bjuder på en del överraskningar. En film som jag kan rekommendera för alla Western-fantaster.

AEGIS PRIME

Swordsman
När det gäller Gods and Generals håller jag med dig, den är seg och jag retar mig på de ständiga religiösa citaten.

Open Range hör till den bättre Western jag har sett på länge.

Finns det någon ny Western som någon annan kan rekommendera till en sugen Western spelare som bara väntar på sin spelledare (kom igen Fredrik Engman) skall starta sin kampanj igen efter sommaruppehållet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Finns det någon ny Western som någon annan kan rekommendera till en sugen Western spelare som bara väntar på sin spelledare (kom igen Fredrik Engman) skall starta sin kampanj igen efter sommaruppehållet. "

"The Missing" har jag länge varit sugen på att se. Den verkar bra och annorlunda. En annan intressant film är "Cold Moutain"(med den alltid sevärde Ray Winstone i en biroll) som jag också hade velat se. Jag misstänker dock att den innehåller lite för mycket tantsnusk för min smak även om jag hoppas att jag har fel. :gremsmile:

rax

Swordsman
Re: "Open Range"

"Open Range" däremot kompenserar mer än väl för bristerna i "Gods and Generals". En enkel och rak Western skickligt genomförd enligt klassiskt recept. Slutstriden är mycket trevlig och bjuder på en del överraskningar. En film som jag kan rekommendera för alla Western-fantaster.
Såg faktiskt "Open Range" igår och håller med om att det är en "enkel och rak Western enligt klassiskt recept". Tyvärr så innebar det också att filmen i sig inte bjöd på en enda överraskning, vilket gjorde det till en ganska tråkig upplevelse som saknade all spänning. Slutstriden innehöll för min del de enda egentliga överraskningarna och dessa visade sig ändå vara ganska perifera i sammanhanget - utgången var lika given som man kunde väntat sig.

Att det var ett skickligt hantverk med bra skådisar och ett mysigt lunkande tempo gör ändå inte att "Open Range" höjer över genomsnittet som Westernfilm i mitt tycke. Min rekommendation: se om några Western-klassiker med James Stewart eller John Wayne istället. Eller varför inte Clintans "Unforgiven"?

/Rax

Phelan

Hero
Re: "Open Range"

Att vi var sju killar som såg filmen under intagande av öl och med en massa snack samtidigt tog faktiskt bort en hel del av filmen, kan jag säga som sett om den nu på förmiddagen under lite mer städade former...

- Phelan

Ymir

Liten kantbaron
Re: "The Missing"

En västern jag såg häromveckan som jag verkligen gillade var "The Missing". Filmens tema var det väl förvisso ganska hög Ymir-faktor på , men också mer objektivt sett var det ett gott hantverk med solid handling, bra skådisar och en känsla av att där faktiskt fanns något nytt och fräscht. Kanske ligger det nära till hands att beskriva det som "en feministisk western", som Sydsvenskans Jan Aghed gjorde - kvinnor har huvudrollen, och det är deras situation filmen handlar om. Tommy Lee Jones pseudoindianske fadersgestalt är en rätt förutsägbar och stereotyp figur i jämförelse med Cate Blanchetts karaktär och hennes båda döttrar. Man blundade inte för att låta huvudpersonen vara full av fördomar heller, och det var skönt. [Slight spoilers ahead:] Andra fräscha idéer var den onde schamanens fascination för fotografi, och det faktum att hans svartkonst faktiskt fungerade. Roligt att han spelades av samma kille som spelade den snälle lille Uncas i "Den siste mohikanen".

Nog babblat. Det var en väldigt bra film, den bästa western jag sett sedan "Pale rider". Rekommenderas hårt.

...den bästa westernfilmen någonsin är om man frågar mig för övrigt John Fords "Diligensen" från 1939. Beklagligt att ingen lagt upp en recension av den på rollspel.com...jag kanske kan ta mig tid att skriva ihop en.

- Ymir, filmtipsar

Kanske inte en film, men... HBO har gjort en TV-serie som nominerats till 11 Emmisar som verkar väldigt intressant. Deadwood. Ser fram emot när den kommer - både på TV (för någon kanal borde nappa) och som DVD...

Annars är mycket på gång, men inte så många färdigproducerade.

/a & t