Tjena, jag har en liten grej jag funderar på, nämligen godtyckliga grundegenskaper.
Alltså att man själv väljer vilka grundegenskaper/attribut/whatever man vill ha till sin rollperson. (Jag pratar om sånt som Styrka, Smidighet.. Ni vet.)
Säg till exempel att min estetiske rollperson har värden i Uppmärksamhet, Skaparlust, Symbolinsikt och Finmotorik.
Hur gör vi när han ska hoppa över ett staket? Har han "0" Vighet då? Ifall "0" är genomsnittet och skalan går från -5 till 5 så funkar det ju utmärkt, men om den går från 1 till 5 då?
Tar vi den grundegenskap som är närmast, fast med högre svårighet? Ska man tvinga spelaren att sätta ett värde för Kropp och ett för Sinne, och utgå från desa om inget bättre finns? Det känns lite tråkigt. Och vad gör Vighet: 4 bättre än Kropp: 4? Lägre svårighetsgrader?
Funkar det överhuvudtaget med godtyckliga grundegenskaper, tycker ni?
Alltså att man själv väljer vilka grundegenskaper/attribut/whatever man vill ha till sin rollperson. (Jag pratar om sånt som Styrka, Smidighet.. Ni vet.)
Säg till exempel att min estetiske rollperson har värden i Uppmärksamhet, Skaparlust, Symbolinsikt och Finmotorik.
Hur gör vi när han ska hoppa över ett staket? Har han "0" Vighet då? Ifall "0" är genomsnittet och skalan går från -5 till 5 så funkar det ju utmärkt, men om den går från 1 till 5 då?
Tar vi den grundegenskap som är närmast, fast med högre svårighet? Ska man tvinga spelaren att sätta ett värde för Kropp och ett för Sinne, och utgå från desa om inget bättre finns? Det känns lite tråkigt. Och vad gör Vighet: 4 bättre än Kropp: 4? Lägre svårighetsgrader?
Funkar det överhuvudtaget med godtyckliga grundegenskaper, tycker ni?