Nekromanti Golems 1.01 , mer innehållsrikt hoppas jag

Ceetan

Warrior
är det någom mer än jag som utvecklat konceptet golems till DoD? Kom på att jag kanske borde bifoga mina idér med, var trött när jag skrev.

De är lite Alpha men jag vill gärna ha komentarer
(hoppas allt fungerar)

Kaigon

Helmgast
Hur konverterar du STO till vikt? För man säger väl inte att man har 20 STO silver med sig... själv kör jag med 5 kg = 1 STO.
Sen undrar jag även vad de åtta elementar stenarna är...

Leguwai

Veteran
Angående vikt på golems så borde det helt och hållet bero på vad de är gjorda av, eftersom olika material ju har olika vikt vid samma volym (hört talas om densitet?).

Kaigon

Helmgast
Tja, ska man basera sig på volym då istället? 1 kubikmeter för varje STO 20?

Troberg

Sinister eater
Angående vikt på golems så borde det helt och hållet bero på vad de är gjorda av, eftersom olika material ju har olika vikt vid samma volym (hört talas om densitet?).
Fast en sak kan man i alla fall vara säker på:

En guld-golem är värd sin vikt i guld!

Ceetan

Warrior
Jo....kruxet är att i de böcker som behandlar Golems (mgiboxen och monsterboken :Kaos) finns det otydliga uppgifter om vikten. I Kaos beskriver de en stengolem som väger "dubbelt så mycket som en normal varelse av samma storlek". tror den är gjord av granit. Magiboxen beskriver en lergolem som väger "3 BEP per STO" och jag har faktiskt ingen aning om hur mycker 1 BEP är.

sen ....jo visst känner jag till densitet....men jag vet inte hur mycket STO en volymenhet är.....sett massa olika uppgifter på det...sen tvivlar jag pga e beräkning jag en gång gjort på att storlekstabellen är så bra anpassad för volym.....men jag får trixa lite med det.....

´(sen vet jag faktiskt inte om denna beräkning var tillförlitlig heller...men den lät väldigt logisk när jag gjorde den)

Ceetan

Warrior
Har sett massa olika sånna försök....problemet blir då, att skall man vara konsekvent, så ger det en människa en volym på ca 650 liter....och de kommer vi inte ens i närheten av....tror inte storleksskalan är uppbyggd för volym

Ceetan

Warrior
Jag jobbar på att luska ut det första.

De 8 elementarstenarna är stenar som består av ett giftigt ämne. De navänds vid besvärjande och finns i en typ för varje element. vid närmare gransking såg jag dock att det egentligen inte var dessa som jag åsyftade, utan de ädla (eller halvädla) stenar som också är knutna till elementen eligt följade uppställning:

Vatten Akvamarin
Eld Eldopal
Jord Bärnsten
Kyla Bergskristall
Värme Rubin
Mörker Svartopal
Ljus Tigeröga

Får se hur jag gör i slutändan. Mängden ädelsten jag tänkt mig är en carat per sort.

(allt detta är från magiboxen)

Berserk

Warrior
Magiboxen beskriver en lergolem som väger "3 BEP per STO" och jag har faktiskt ingen aning om hur mycker 1 BEP är.
Man brukar räkna med att en BEP (belastningspoäng) motsvarar 3 kg i vikt, men det är inte alltid sant eftersom BEP även tar i beaktande hur skrymmande föremålet i fråga är. I fråga om en varelses vikt är ändå 3 kg/BEP ett bra riktmått.

Leguwai

Veteran
Funderade lite på volymen hos en humanoid varelse... det kan ju variera en hel de... men en halv kubikmeter per 20 i sto skulle nog kanske passa... beror ju på hur grov man är o.s.v. Vid sto 20 har jag räknat med att varelsen är ungefär två meter lång, 60-70cm bred och ca 40 cm "djup"... detta är nog ganska stora mått skulle jag tro... men ändå.

Kaigon

Helmgast
:gremtongue:Tänkte bara säga att för mig känns en golem i Lirium VÄLDIGT fel... om man bara antar att det går 10 liter på en STO, alltså 200 liter för STO 20. Densiteten för Lirium är halva järnets, ca 4 kg/liter alltså. Resultat: 800 kg Lirium, för mig så innehåller 5 gram lirium 1 PSY (när man göra magiska behållare bland annat), priset är framtaget för att ge ett bra kilopris på Lirium (som är 30000 sm/kg).
I slutändan skulle en STO 20 golem i Lirium (för mig) inneha 160 000 PSY (!) och kosta 2,4 miljoner guld (jag har då redan tiodelat alla priset i böckerna, så ett bredsvärd kostar 10 guld och inte 100).
Det blir helt enkelt knäppt...

DODswe4

Hero
ungefär som ajg sa, en fråga, hur många golems ska du göra? (jag tror itne du nämnt det för mig)

Ceetan

Warrior
Tja..med De premisserna kan jag inte annat än hålla med dig (lol). Vad är egetligen kolopriset på järn? Borde inte kunna var allt föt högt (eller har jag missa nåt om att materialkostnade inte ingår i utrustningspriser?) Jag läste i någon bok (tror det var en äldre sådan) Att man kunde få en staty av stål för omkring 400000 sm. sedan tillämpade jag bara x40, vilket inte blev så hutlöst som dina 24 Mgd...men vistt det blir väldigt dyrt
Angående de enorma psy mängderna kan du ju antingen helt änkelt behandla det som att kraftrunorna inte drar någon energi (de är en ide som änsålänge inte är genomarbetad näms i Golem 1,02 eller byta ut materialet i tabelen mot nagon kristal tex

Kaigon

Helmgast
Tja, om man nu hade tillgång till 800 kg järn, så skulle man nog tjäna en hel del mer på att göra magiska behållare av det och fästa det till magiska föremål, kanske alternativt göra 40 fullrustningar. Men, med den ovanlighetfaktorn som jag har på lirium, så är det omöjligt att få tag på 800 kg lirium, och det är tveksamt om det cirkulerar så mycket lirium i hela Chronopia (liriumet bland dvärgarna cirkulerar i detta fall inte).
Med mitt råjärnspris (se din Materialpris-tråd) så skullle man behöva 1600 kg råjärn, vilket kostar (med mina priser) 640 guld, vilket faktiskt är överkommligt om man är riktigt rik (Överklass eller mer, eller ordentligt med äventyrande).

DODswe4

Hero
640guld var itne super mycke, kan man få på hmm 4-5 korta äventyr, det vill säga om belöningen är pengar. Men man kan faktiskt köpa lirium men det är grymt dyrt, enligt dina regler i alla fall. PS: kanske man bara bör göra 1 lirium golem om någon alls