Nekromanti Golvplaner... Fördel eller nackdel?

solvebring

Superhero
Ja, just det.
...Förstör det spelkänslan och försätter det hela i någon sorts plastig mellanstadiesmattelektion?
Eller så att det inte känns rollspel längre utan snarare brädspel, eller tvärtom?

Har själv aldrig testat golvplaner, trots att jag har golvplaner till DoD. Detta eftersom jag misstänker att det försämrar fantasibilden man själv bygger upp. Jag menar, att den byts ut mot det man ser på bordet framför sig, och att hela tjusningen försvinner.

...Jag kan tänka mig en grotta av mörk sten. Jag ser endast det som skenet från min fackla innefattar. Jag kan höra ljudet av vatten som sipprar ned längs väggarna. Plötsligt hör jag ljud av något som rör sig över golvet. Något träder in i mitt fackelsken!
... Det är ett otäckt vidunder som jag måste slåss emot för att komma därifrån. Jag tvekar inte, jag väntar på att den skall komma till mig... Jag höjer svärdet och är beredd och iakttar varelsens rörelser mycket noga med hjärtat löpande amock i mitt bröst.
...Eller så får jag kort de sex första meningarna förklarade för mig av SL, och sedan sätter jag mig för att hålla koll på golvplanerna medan jag följer drag för drag där för att de possition och anstånd...

Ja, hur går det egentligen till det där med golvplaner, förutom att det blir lätt att mäta avstånd i DoD (1 ruta = 1.5 meter)?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det beror helt på hur du vill fokusera ditt rollspel. Som vanligt så frågar du saker jag tror att du redan har svaret på. Ja - golvplaner gör att rollspelet får vissa brädspelselement. Inte nödvändigtvis något negativt för min del.

Jag spelar alltid med golvplaner nu för tiden. Dels för att jag tycker det är roligt, och dels för att jag spelar ett rollspel där reglerna spelar roll. Det tar bort lite av illusionen, men de partier där jag eftersträvar inlevelse tar jag helt enkelt bort golvplanerna och rollspelar "traditionellt".

I ett spel som DoD, där förflyttningar och taktiska val sällan spelar någon roll skulle jag nog inte bemöda mig med golvplaner om inte mina spelare uttrycklingen ville ha det. Jag brukade alltid spelleda DoD mer fokuserat på inlevelse och berättande än som ett spel.

Pom

Swashbuckler
Om det i situationen spelar roll var folk befinner sig och hur de rör sig då är golvplaner bra. Jag har ännu aldrig varit med om att SL och spelare från början haft exakt samma uppfattning om hur de och deras motståndare står och hur terrängen är beskaffad.

Jag har kört golvplaner i de flesta spel jag spelat för att jag ser det som ett bra verktyg för inlevelse och förståelse. Själv upplever jag att de förhöjer min upplevelse och inte tvärtom, men det är nog en vanesak; lite som att använda en ny och omvälvande regel.

Eksem

Champion
En föckdel?

I Dungeons and Dragons, eller Conan, skulle jag aldrig spela utan golvplan, eftersom reglerna förutsätter det. Att spela med golvplan är, utan vidare analys, mycket roligare i D&D än att inte göra det.

Man kan definitivit känna att golvplaner gör ett ingrepp i fantasibilden, men det skulle jag påstå att de flesta synliga regler gör. Oavsett om det är rollformulär, taktikkort eller tärningar. Golvplaner råkar bara synas mest av allt.
Och om man spelar så att SL redan ritar upp stridssituationer på papper, vilket många gör, då kan man lika gärna spela med miniatyrer, i min mening.

Om man nu har väldigt balla golvplaner och häftiga miniatyrer, då kan de faktiskt öka inlevelsen. Men då blev hobbyn plötsligt mycket dyrare.

Fast så klart beror det ju på vad man spelar. Om mycket av spelets fokus ligger på stridssituationer, och spelets regler fungerar väl ihop med golvplaner och miniatyrer, då tycker jag att man åtminstone ska prova. Spelar man något annat, då kan man lika gärna låta bli. Ingen blir lyckligare av miniatyrer och golvplaner i Call of Cthulhu.

Drakar och Demoner är gränsfäll, men eftersom förflyttning i DoD spelar så liten roll tror jag inte golvplaner gör så mycket nytta.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
I D&D – ett måste ...

Eller, måste och måste, men om man spelar D&D som det är avsett att spelas – med 5-foot steps, threatened area, attacks of opportunity, area spells och allt sånt – då är golvplaner ett absolut krav.

De besvarar nämligen en massa frågor utan att spelarna behöver fråga:
<ul type="square">[*]Vem står var?
[*]Vem kan attackera vem?
[*]Hur långt bort är fienden?
[*]Vem har fritt skottfält till vem?
[*]Kan jag lägga en area spell utan att få med min kompis?
[*]Hinner jag fram för att hela min kompis på en runda?
[*]Etc.[/list]Dessutom jämställer bruket av golvplaner spelare och spelledare på så vis att vi måste följa samma regler. Jag som SL kan inte plötsligt bestämma att fienderna kan manövrera enligt andra regler än rollpersonerna (om de inte har det som specialförmåga förstås).

Exempel: senast vi spelade D&D blev rollpersonerna angripna i ryggen av en riktigt biffig barbarhövding medan de var upptagna av att slåss på en annan flank. Hövdingen hade med lätthet slagit ihjäl gruppens klene trollkarl med en enda attack – om han hunnit fram. Som det nu var tog hans förflyttning slut en ruta för långt bort, och trollkarlen hann dra sig undan och använda en teleportationsbesvärjelse för att flytta barbarhövdingen så att han hamnade framför gruppens krigare i stället.

Utan golvplaner och förflyttningsregler hade jag förmodligen låtit hövdingen hinna fram till trollkarlen, eftersom det var min plan.

Mogger

Hipsteranka
Det beror på varför du funderar. Många stridssytem är faktiskt så trasiga att många anser att de behöver golvplaner eller någon form av taktisk karta för att laga det. Själva har jag använt kartor till och från, och alltid är det för att de små knepiga resterna från figurspelens tid finns där och ställer märkliga krav - hur långt kan min gubbe springa på en runda? Men om jag sprintar då? Räknas den vallen som skydd? Är hela jag synlig om jag står där? O.s.v. En massa svar som bara kan få godtyckliga svar eller slumpmässiga avgöranden. Ofta leder det till missförstånd. Väldigt ofta. Visst, det är bara att backa eller nått, men inget av detta fångar vad strid rimligtvis handlar om, för i nästan inga av de här systemen är det uttalat att strid ska spelas med golvplaner.

Alldeles säkert finns det för- och nackdelar med båda, men främst är det ett val för spelgruppen. Jag tycker att det är synd om ett sopigt regelsystem ska kräva karta fast man inte vill ha en. Så har jag känt ibland. Men jag är knappast representativ för alla rollspelare. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
...Förstör det spelkänslan och försätter det hela i någon sorts plastig mellanstadiesmattelektion?
Eller så att det inte känns rollspel längre utan snarare brädspel
Precis så.

Vissa upplever det tydligen som ett problem att alla spelare t.exninte har exakt identisk uppfattning om hur terrängen ser ut eller vad som finns tillgängligt i form av möbler etc - nå, testa prata med fem vittnen efter en olycka, så ska du få se på avvikande uppfattningar. Alla uppfattar inte allting, så är det.

Jag avskyr "ovanifrånperspektivet" på rollspel. Att se rollpersonen som "han" eller "min gubbe" snarare än "jag". Och alla former av icke-ingame-kartor och liknande leder obönhörligen till ovanifrån/utifrånperspektivet.

//Krank, som aldrig tyckt att det varit kul eller intressant att mäta avstånd i strid ändå

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Men D&D är ju gjort för att primärt spelas med golvplaner. Att beklaga sig över detta och hävda att systemet är "trasigt" är ungefär som att hävda samma sak för att systemet kräver tärningar. Golvplanen är ett spelhjälpmedel bland andra.

Mogger

Hipsteranka
Så klart. Därför skrev jag "många" istället för "alla". Jag syftar inte på spel som klart uttalat ska använda golvplaner.

Regmolar

Swashbuckler
I D&D är det som sagt nästan nödvändigt med golvplaner eftersom stridsreglerna baseras på sådana och D&D i sitt grundutförande handlar om strid.

Jag är den typ av person som är mycket tveksam mot golvplaner och dylikheter, men jag har nu provat det i D&D, och den förbättrade översikten kan för mig inte överskattas, och jag tyckte inte att inlevelsen blev så mycket lidande att det uppvägde den ökade spelglädjen då "vem är var och vad kan de göra därifrån?"-problemet försvann. Är man tveksam mot golvplan tror jag snarare att man ska byta spel från D&D, än att spela D&D utan golvplan.

Johan K

Gammal & dryg
För min del så använder jag inte nåt sådant alls faktsitk..
Känns lite knöligt att ha ett element till i det hela, för min del så funkar det bra att "bara" ha det det i huvudet på mig sl & med sina spelare.