The_Gorger
Hero
Ok, eftersom det uppenbarligen inte är mer osmakligt att blanda rollspel än att leva i en toalett, så kommer här steg i min Gondica - Eon-merger. Det första är grundegenskaper.
Gondica och Eon använder någorlunda samma intervall, men ett poäng hit eller dit spelar mindre roll i Eon än Gondica.
Vissa GE (grundegenskaper) är väldigt lika, och kan översättas någorlunda rakt av. Gondicas intervall 7-11 har jag låtit motsvara när en egenskap saknar modifikation i Eon. SYN och HÖR har vart klart mest okomplicerade, då de betyder exakt samma sak i båda.
STY påverkar i båda spelen vikt, men i Gondica spelar det alldelens för stor roll, då vikt är STY^2, medan ett poäng STY i Eon motsvarar ett kg. STY i G(ondica) är alltså lika mycket ett mått på storlek som styrka.
Vidare till UTH/TÅL, som är liknande i G och E(on). I E är dock TÅL också ett mått på storlek och förflyttning.
Ok, nu börjar de riktiga problemen! SMI, REF(lexer) och FIN(gerfärdighet) i G motsvaras av RÖR plus ett knippe färdigheter i E. Minotaurer har tex hög normal SMI, hög REF och låg FIN. Eftersom fingerfärdighet är just en färdighet i E, beslöt jag att moderera det på det viset istället. Eftersom jag ändå inte ville göra minotauren till en ormmänniska, så lät jag det stå normalt isf att höja pga REF.
PER i E är ett sorts allmänt snygghets/trevlighets-värde, som saknas i G. Förutom den uppenbara faunmodden, så lät jag de känslokalla cykloperna och de stingsliga kentaurerna få minusmoddar.
E's PSY som mäter smarthet saknas i G, och modereras sällan i E. Jag höll mig ganska försiktig med den.
VIL finns förvisso i båda, men där G inte modererar alls, så har E det som ett envishets- och överlevarmått. Fauner är förvisso överlevare, men de är inte envisa, snarare tvärt om. De ger sig lätt.
BIL modereras mer i E, som ett civilisationsmått. G's civilisation är dock mer civiliserade.
G vill inte skilja mellan människor av olika fenotyp ("ras"), med det gör E. Jag tycker att det är rimligt att en genomsnittlig etiopier spinger bättre än en svensk, och en genomsnittlig pygmé är svagare pga sin längd. Där det fanns motsvarigheter rippade jag rakt av. G's Tegrier och E's Rauner är båda mongoler, samma med Regnvedingar-Tosher(pygméer) och Wantalier-Darkener(afrikaner söder om sahara). då det inte finns så mkt officiell info om Wantale eller Chu, så är det stort fråge tecken på dem, främst deras BIL.
"0" betyder att värdet är 0 och kan aldrig bli mer. "-" betyder ingen modifikation när man slår fram det.
/The_Gorger
PS Gondeon lät bättre i munnen än Eondica, som låter som att det handlar om någon som är ond. Är ond Ica? Nej, det är en helt vanlig affär. DS
Gondica och Eon använder någorlunda samma intervall, men ett poäng hit eller dit spelar mindre roll i Eon än Gondica.
Vissa GE (grundegenskaper) är väldigt lika, och kan översättas någorlunda rakt av. Gondicas intervall 7-11 har jag låtit motsvara när en egenskap saknar modifikation i Eon. SYN och HÖR har vart klart mest okomplicerade, då de betyder exakt samma sak i båda.
STY påverkar i båda spelen vikt, men i Gondica spelar det alldelens för stor roll, då vikt är STY^2, medan ett poäng STY i Eon motsvarar ett kg. STY i G(ondica) är alltså lika mycket ett mått på storlek som styrka.
Vidare till UTH/TÅL, som är liknande i G och E(on). I E är dock TÅL också ett mått på storlek och förflyttning.
Ok, nu börjar de riktiga problemen! SMI, REF(lexer) och FIN(gerfärdighet) i G motsvaras av RÖR plus ett knippe färdigheter i E. Minotaurer har tex hög normal SMI, hög REF och låg FIN. Eftersom fingerfärdighet är just en färdighet i E, beslöt jag att moderera det på det viset istället. Eftersom jag ändå inte ville göra minotauren till en ormmänniska, så lät jag det stå normalt isf att höja pga REF.
PER i E är ett sorts allmänt snygghets/trevlighets-värde, som saknas i G. Förutom den uppenbara faunmodden, så lät jag de känslokalla cykloperna och de stingsliga kentaurerna få minusmoddar.
E's PSY som mäter smarthet saknas i G, och modereras sällan i E. Jag höll mig ganska försiktig med den.
VIL finns förvisso i båda, men där G inte modererar alls, så har E det som ett envishets- och överlevarmått. Fauner är förvisso överlevare, men de är inte envisa, snarare tvärt om. De ger sig lätt.
BIL modereras mer i E, som ett civilisationsmått. G's civilisation är dock mer civiliserade.
G vill inte skilja mellan människor av olika fenotyp ("ras"), med det gör E. Jag tycker att det är rimligt att en genomsnittlig etiopier spinger bättre än en svensk, och en genomsnittlig pygmé är svagare pga sin längd. Där det fanns motsvarigheter rippade jag rakt av. G's Tegrier och E's Rauner är båda mongoler, samma med Regnvedingar-Tosher(pygméer) och Wantalier-Darkener(afrikaner söder om sahara). då det inte finns så mkt officiell info om Wantale eller Chu, så är det stort fråge tecken på dem, främst deras BIL.
"0" betyder att värdet är 0 och kan aldrig bli mer. "-" betyder ingen modifikation när man slår fram det.
/The_Gorger
PS Gondeon lät bättre i munnen än Eondica, som låter som att det handlar om någon som är ond. Är ond Ica? Nej, det är en helt vanlig affär. DS