Nekromanti Gondeon - steg 1

The_Gorger

Hero
Ok, eftersom det uppenbarligen inte är mer osmakligt att blanda rollspel än att leva i en toalett, så kommer här steg i min Gondica - Eon-merger. Det första är grundegenskaper.

Gondica och Eon använder någorlunda samma intervall, men ett poäng hit eller dit spelar mindre roll i Eon än Gondica.

Vissa GE (grundegenskaper) är väldigt lika, och kan översättas någorlunda rakt av. Gondicas intervall 7-11 har jag låtit motsvara när en egenskap saknar modifikation i Eon. SYN och HÖR har vart klart mest okomplicerade, då de betyder exakt samma sak i båda.

STY påverkar i båda spelen vikt, men i Gondica spelar det alldelens för stor roll, då vikt är STY^2, medan ett poäng STY i Eon motsvarar ett kg. STY i G(ondica) är alltså lika mycket ett mått på storlek som styrka.

Vidare till UTH/TÅL, som är liknande i G och E(on). I E är dock TÅL också ett mått på storlek och förflyttning.

Ok, nu börjar de riktiga problemen! SMI, REF(lexer) och FIN(gerfärdighet) i G motsvaras av RÖR plus ett knippe färdigheter i E. Minotaurer har tex hög normal SMI, hög REF och låg FIN. Eftersom fingerfärdighet är just en färdighet i E, beslöt jag att moderera det på det viset istället. Eftersom jag ändå inte ville göra minotauren till en ormmänniska, så lät jag det stå normalt isf att höja pga REF.

PER i E är ett sorts allmänt snygghets/trevlighets-värde, som saknas i G. Förutom den uppenbara faunmodden, så lät jag de känslokalla cykloperna och de stingsliga kentaurerna få minusmoddar.

E's PSY som mäter smarthet saknas i G, och modereras sällan i E. Jag höll mig ganska försiktig med den.

VIL finns förvisso i båda, men där G inte modererar alls, så har E det som ett envishets- och överlevarmått. Fauner är förvisso överlevare, men de är inte envisa, snarare tvärt om. De ger sig lätt.

BIL modereras mer i E, som ett civilisationsmått. G's civilisation är dock mer civiliserade.

G vill inte skilja mellan människor av olika fenotyp ("ras"), med det gör E. Jag tycker att det är rimligt att en genomsnittlig etiopier spinger bättre än en svensk, och en genomsnittlig pygmé är svagare pga sin längd. Där det fanns motsvarigheter rippade jag rakt av. G's Tegrier och E's Rauner är båda mongoler, samma med Regnvedingar-Tosher(pygméer) och Wantalier-Darkener(afrikaner söder om sahara). då det inte finns så mkt officiell info om Wantale eller Chu, så är det stort fråge tecken på dem, främst deras BIL.

"0" betyder att värdet är 0 och kan aldrig bli mer. "-" betyder ingen modifikation när man slår fram det.

/The_Gorger

PS Gondeon lät bättre i munnen än Eondica, som låter som att det handlar om någon som är ond. Är ond Ica? Nej, det är en helt vanlig affär. DS

The_Gorger

Hero
Vidare funderingar

Grundutbildningar har jag för mig att det fanns något som hette i Eon, men jag hittar inte det (i Spelarens bok). Jag funderade på om det kunde vara ett lämpligt verktyg för att simulera att minotaurer och faun (bla) besitter vissa färdigheter oavsett yrke.
Är det, tycker ni, bättre att slänga in sådant i "Familjens huvudnäring, och där slänga in lite fler färdigheter än de som finns? Eller bara göra minotaur- och faunspecifika yrken, där de färdigheterna alltid ingår? Det sistnämda känns inte som en toppenlösning direkt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Kul idé. På det stora hela verkar det stämma. Jag vill dock påpeka att tegrierna är baserade på magyarer, inte på mongoler. Chuerna motsvarar däremot mongoler/kineser/koreaner.

Marcus J

Hero
Re: Vidare funderingar

I Eon så är det så att vissas raser och kulturer har en grundutbildning (utan att titta upp det så är det dvärgar, cirefalier samt medborgare i Thalamur). Dessa fungerar som ett vanligt yrke, fast ger mycket mindre antal enheter.

Det är ju en möjlig lösningen, men det känns rent spontant som att det är bättre lösa det genom att ge rådet att köpa sådana färdigheter för sina valfria enheter, eftersom de grundutbildningar som finns alltid har motsvarat en allmän skolgång.

/Marcus skriver utan att titta i böckerna.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Länder utan allmän skolgång får enheter från föräldrarnas yrke i stället, något grundutbildningsfolken inte får (eller får i reducerad omfattning).

Nightowl

Champion
Eftersom fingerfärdighet är just en färdighet i E, beslöt jag att moderera det på det viset istället.
Notera att FIN är bl.a. basen för alla hantverksfärdigheter, och har ytterst lite med fingerfärdighet = korttrick och fickstöld att göra. Att minotaurer har låg FIN innebär att de har svårt att lära sig de flesta hantverk (de har tre mycket tjocka fingrar) i Gondica. Jag vet för lite om Eon för att veta hur man ska modellera detta.

Kopplingen mellan STY och vikt är som sagt fruktansvärt ovetenskaplig i Gondica så den tycker jag du ska skita i.

Wantalierna motsvarar en hel bunt afrikanska och även en del sydamerikanska folkslag i verkligheten, även om civiliserade wantalier har lånat kultur från Mali, bland annat. Personligen tycker jag det är mäkta onödigt att räkna fenotyper, men om du ska göra det är det antagligen bäst att räkna wantalier som vanarer, eller vad common people nu hette i Eon. Vad gäller BIL är civiliserade wantalier lika bildade som högtermalier, medan barbariska wantalier motsvarar vedingar, ungefär. Fast det hela är ganska akademiskt för att spela wantalier i Gondica är ungefär som att spela kamorf i Eon, det är inte riktigt meningen och SL kommer att stilla underligt på spelaren som vill vara en... :gremgrin:

BIL betyder ju något annat i Gondica precis som du noterat. Fauner har låg BIL eftersom de har svårt att tänka långsiktigt och minotaurer har låg BIL eftersom de har svårt att tänka teoretiskt, så inga av dem är några plugghästar precis. Hur är det, visst kan färdigheter vara svår- eller lättlärda i Eon? Du kanske borde låta detta påverka lärdomsfärdigheter av olika slag vad gäller fauner och minotaurer. Å andra sidan hävdar jag att fauner är *snabbtänktare* än människor. De kanske till och med skulle ha en bonus på PSY!?

Cykloper är menade att vara "stora tänkare", om de bara får tid på sig. De bästa rollmodellerna för den som vill spela heroisk cyklop är mr Spock och Skalman. Jag skulle ge dem en bonus på PSY.

Erik

Nightowl

Champion
Högtermalisk allmänbildning

Högtermalier som inte bor på värsta bondvischan har allmän skolgång i ekomantiska tempel - det som lärs ut är läsa/skriva högtermali, enkel matte och grundläggande ekomantisk religion (möjligtvis också färdigheter som har med att sjunga och tala offentligt att göra). Kom ihåg att predikanter och officianter i ekomantin är lekmän, så i teorin måste varje god medborgare vara beredd på att stiga upp och lägga ut Kosmokrator nån Soldag. (I praktiken är det sällan bonddrängar och pigor får chansen, det brukar vara lite mer välbärgat folk som läser och skriver till vardags och är mer välutbildade och antagligen kan daladh, men i teorin, så.)

Erik

The_Gorger

Hero
På så vis. Wikipedia gav mig ingen info om magyarernas kultur, så det får bli att kolla upp i NE. Var de också ett hästfolk?

Hur kulturellt och civiliserat är Chu egentligen? Och Wantale? Jag funderar mest i termer av deras BIL. Fast jag antar att jag borde fråga Nightowl det senare.

Mekanurg

Re: Högtermalisk allmänbildning

Alla stadsbor som tillhör köpmanna- och välbeställda hantverkarfamiljer får en anständig skolgång med vidoniska mått mätt. Läskunnigheten i städerna ligger säkert på >50% av befolkningen.

The_Gorger

Hero

Aha! Det hittade jag inte i reglerna, men å andra sidan pallade jag bara köpa Spelarens bok.

Hur "bra" är en grundutbildning i förhållande till att lära sig sina föräldrars yrke (som i SB anges som fyra färdigheter man får Ob1T6+1 enheter i, var)?

The_Gorger

Hero

Då skall jag definitivt forumlera en sådan grundutbildning, och förmodligen en för fauner och minotaurer också. Kentaurer och tritoner får klara sig med sina föräldrars jobb.

(edit) Cykloper har vid närmare eftertanke förmodligen också någon grundutbildning/skolgång, med tanke på deras sinnelag

Mekanurg

Tegern

Magyarerna är förfäderna till nutidens ungrare. De vandrade in från Ukraina till Pustan på 900-talet och blev centraleuropas motsvarighet till vikingar, fast till häst. De åkte rejält på stryk vid slaget vid Augsburg 955 och slutade sedan förhärja Tyskland. Kring år 1000 blev de kristnade.

De kämpade sedan under medeltiden och renässansen mot turkarna. Ett vanligt motiv på magyariska adelsmäns vapensköldar var avhuggna turkhuvuden.

Jag ser tegrierna som ett slags boskapsskötande seminomadiska "kossacker". De har rykte om sig att vara krigiska, skickliga utbygdsjägare och perhört duktiga ryttare. Många patricier i stora städer bär tegriska ridkläder till avdrags för att det "ser coolt ut".

Mekanurg

Den har översatts till azuli och termali efter boktryckarkonstens introduktion, men "the real thing" är den daladhiska originaltexten. Det är den man använder i templen.

The_Gorger

Hero
Ok, nu börjar jag få kläm på Wantale (lite iaf). Jag vet att du inte gillar fenotyper, men eftersom Eon har finare verktyg när det gäller grundegenskaper, så tänker jag använda det som Eon gör i Mundana.

Jag har funderat på minotaurernas fingrar en del. Jag vill nämnligen helst bara använda Eons regler i största möjliga utsträckning. Svårlärdhet påverkar tyvärr mest när man skall öka sina färdigheter i spel (som visserligen är en mycket viktigare del än i Gondica).

Jag har bestämt mig för att kentaurer skall ha två värden i STY, och funderat i liknande banor för fauners PSY. Det lutar dock mer åt att de skall få hög PSY, men kortsiktighet som en nackdel, som ger dem +Ob2T6(plus är dåligt i eon, oftast) i alla komplicerade planer och längre förlopp.

Hmm, cykloperna var svårare. Den måste jag nog klura lite på.

Värdefulla komentarer!
/Kalle

Nightowl

Champion
Wantale

Och Wantale? Jag funderar mest i termer av deras BIL.
Det "egentliga Wantale", den del som styrs av Mansa Shande, har bank- och kreditväsende och universitets liknande bildningsinstitutioner. Samtidigt är en del av tekniken medeltida, tex smide och skeppsbygge. Tänk europeisk högmedeltid, ungefär.

"Barbarerna" runt omkring de civiliserade länderna är mer järnålder, och pygméerna (en sorts fauner) har en kultur på jägarstenåldersnivå. Uwako Bastarden är inte bara inspirerad av Shaka Zulu utan också av en viss Conan från Cimmeria, för att ge en närmare hänvisning.

Erik

Nightowl

Champion
Svårlärdhet påverkar tyvärr mest när man skall öka sina färdigheter i spel (som visserligen är en mycket viktigare del än i Gondica).
Å andra sidan används i princip Gondicas grundegenskaper aldrig i spelet annat än filtrerade via färdigheterna. Man slår aldrig någonsin för sin FIN i Gondica. Den enda effekt värdet har är att det avgör hur stor chans man startar med när man köper en färdighet som baseras på FIN, och hur stor chans man för vissa färdigheter har om man slår utan att vara tränad i den (FIN -1T).

De grundegenskaper man slår för är STY, UTH, VIL, REF (för initiativ) och de perceptiva. FIN, SMI, BIL och UTS är färdighetsbärande.

Så: effekten av låg FIN för minotaurer är att färdigheter som baseras på det är knepiga att lära sig. Det kan förstås också motsvaras av en +1ObT6 eller vad det heter på alla relevanta slag, men jag är som sagt kass på Eons system.

Erik