Nekromanti Gondeon - steg 1

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Vidare funderingar

Grundutbildninganra är generellt sett bättre, men också mer förutsägbara. Typiskt kan vara kanske ett tiotal färdigheter som man får tillräckligt med enheter i för att man ska kunna köpa färdighetsvärde 7-10, kanske.

Marcus J

Hero

Det är ju bra mycket friare, men nu tvingar du mig att gräva fram en sådan utbildning att jämföra med.

Utbildningen hämtas från thalamurmodulen, sidan 12, denna är nog dock något missvisande eftersom denna bara omfattar medborgarna (dvs överklassen) och de därför nog är tilltagen lite. Med misslyckad utbildning så fås det 18 enheter från själva grundutbildningen (sedan finns det fyra olika tillval) fördelat på 6 färdigheter. Av tillvalen ger det första (kulturakademi) 4 enheter fördelat på två färdigheter, de andra tre 6 st fördelat på 3 färdigheter. Dessa är också beroende på framgångslagen, det är fler färdigheter och fler enheter om man lyckas bättre.

Sammanfattnigsvis så är det fler enheter och fler färdigheter än vad som fås genom familjeyrket, trots att detta är det näst värsta utfalet som utbildningen kan få. Detta får väl jämföras med en riktigt dålig omgång slag på familjenäringen (gissningsvis runt 12 enheter på fyra färdigheter). Om man sen får en bättre lyckad utbildning så åker antalet färdigheter och enheter iväg emot höjder som i praktiken är onåbara med familjenäringen.

Eftersom detta kan vara lite missvisande om man jämför med vanligt folk, detta är trots allt överklasskolor, så jämför jag också med cirefalier, vars skola är mer allmän.

Där ger en misslyckad utbildning totalt 16 enheter fördelat på 8 färdigheter, vilket precis som väntat är mindre än thalaskernas överklasskola men fortfarande högre än det jämförande värdet som jag använder från familjenäringen. Värt att notera är att cirefaliernas grundutbildning innehåller en färdighetsgrupp som kallas familjespecifika vilket är de färdigheterna som slås fram med huvudnäringen. Där hamnar 2/4/6 enheter.

Så svaret på frågan är helt enkelt, mycket bättre både bredd och (i de flesta fall) djupmässigt.

/Marcus ska äta lax nu :gremtongue:

The_Gorger

Hero

Ok, då klarnar det. Men hur mycket får man av en framgångsrik? Både i valfria, familje- och utbildningsspecifika.

Jag är ju en sån där ost som alltid utgår från att man har framgångsrik karriär, utom de gånger man vill gestalta en riktig yrkesmässig loser. Om man inte har framgångsrik karriär, så ljuger eller gråter man lite för sl, så löser det sig :gremlaugh:

The_Gorger

Hero

Som Avslagen_cola skriver här, så får ju bara vissa, och en viss mängd poäng att distribuera.

Jag tänkte mig att alla minotaurer lär sig sådant som ingår i de minotauriska lekarna, och alla fauner lär sig dansa, sjunga och spela iaf ett intrument, oavsett yrke. På samma sätt lär sig alla termalier sig lite religion, samt att läsa och skriva. Dock behöver knappast tex tegrier en sådan utbildning, utan den hänger med föräldrarnas yrke istället, som förmodligen involverar Rida på något sätt :gremsmirk:

Marcus J

Hero

nu har jag redan sprungit undan med thalamur boken så du får allt nöja dig med det som står i Cirefalier. Där får man 84 enheter fördelat på 18 färdigheter. Man får inga valfria enheter, inga specialenheter för stridsvana eller magnituder och +1 i bildning.

Värt att säga är att alla färdigheter ges egna enheter, så man kan inte specificera själv vilka man ska ha vad i som med ett yrke. Exempel på hur det kan se ut är så här: Lagkunskap: Tzorlack(2|4|8).

/Marcus, laxen var god.

Nightowl

Champion

Om du ska vara petig, och det verkar Eonigt, så skilj på Kringstrykare (innefattar vissa fauner och en del människor, skiljer sig inte mellan arterna) och fastboende fauner (som är jordbruksarbetare men har en separat kultur från kringstrykarna). Skilj också på minotaurer från Mirak, som är uppvuxna i en järnålderskultur där alla minotaurhannar förväntas tillhöra en sorts krigarklass (arbete är för kvinnor och mänskliga slavar, tänk spartaner) och minotaurer som lever i människornas områden, som antingen är yrkessoldater eller grovarbetare (ofta i blodiga yrken, som slaktare, garvare eller bödel) och har en annorlunda kultur - de är ekomantiker, t.ex., även om de betonar andra dygder än människor för sina barn.

Det här är skillnader som inte märks i Gondicas icke-detaljistiska system men som borde vara intressanta i Eon (jmf de olika sorterna dvärgar och alver i Mundana).

Erik

The_Gorger

Hero

Gott! Tackar för svaret. Systemet med bundna poäng förhindrar ju också maxning smidigt.

/Gorger, som blev sugen på lax...

(edit) 84/18= strax mindre än 5, dvs man får inte så många enheter på varje färdighet, eller att vissa ser ut så här (0 I 0 I 1) ?

Nightowl

Champion

Jag trodde "alla" föddes i Mirak, och att vissa sedan gav sig av därifrån, för att sedan återvända med ett fett krigsbyte.
Nejdå, det finns de som bott i Vidonia sedan generationer. Människorna har använt minotauriska legosoldater sedan Adam var länsman, och en del har inte velat flytta hem till en kall högplatå där skorstenar och flaskkorkar är high tech.

Erik

The_Gorger

Hero

Hehe, du har en poäng där!

Lever de i enklaver, eller? De är ju inte så många som faunerna, men det kanske går ändå? Jag har lite svårt att se dem som till fullo integrerade i det vidonska samhället.

The_Gorger

Hero
Cykloperna skall få sin bonus, men faunerna blir utan, då den speliga effekten att de blir snabbtänkta inte inträffar.

Jag funderade på att höja deras VINIT (intiativslag), men då skulle de bli lite väl über. De är ju redan bäst och roligast, så det behöver man ju inte spä på för att irritera alla faunhatare där ute :gremwink:

Nightowl

Champion

Minotaurer tenderar att bo för sig själva. Om inte annat slipper man fastna i dörrarna. Många människor har nog fördomar om dem och vice versa vilket blockar mer naturliga relationer, men det leder sällan till någon förföljelse. Det är opraktiskt när den etniska minoriteten kan spela basket med en om dom blir arga - kom ihåg minotaurers tendens att gå bärsärk, och hur armeerna har flöjtspelare för att lugna minotaurtrupperna - och en "fördom" om minotaurer är ju faktiskt att de är hederliga och pålitliga.

Minotaurer har svårt att få tillträde till stadens högre ämbeten och har sällan något inflytande, men höga militärer kan mycket väl vara minotaurer. Minotaurer suger på politiskt och ekonomiskt intrigerande. Å andra sidan är makt ofta kopplat till släktskap i Vidonia, och därför är det praktiskt för en mänsklig furste att förlita sig på en minotaur - han *kan* inte vara släkt med en av dina fiender. Det är en anledning att det är populärt med minotaurtrupper - de har inga lojaliteter mot ens undersåtar. En annan är att det där med integritet verkar sitta lika mycket i ryggraden på en minotaur som hedonismen gör den på en faun.

Erik

The_Gorger

Hero

Men man kan tänka sig att militärhak (i tex de större städerna) har minotaurrum, eller iaf minotaursängar.

I en normal säng har jag, som är av normallängd, tio cm tillgodo uppåt och neråt, så för minotaurer motsvarar det en säng som är 280 cm mot våra tvåmeterssängar. Kanske även dimensionerade för en som väger .... ooo väger!!! Nu skall jag klura ut hur man räknar ut vikt i Gondeon! Weee!

Nightowl

Champion

Säkert. Å andra sidan kan dom alltid sova på golvet, eller i stallet. Eller ute på gården.

För övrigt är min nya rollmodell för alla minotaurer Bud Spencer.

Erik

Marcus J

Hero

det maximala man får på en färdighet (i cirefalier) är 8 enheter (lagkunskap:Tzorlack och Historia: Cirefalisk) och den stora majoriteten får man 4 st i, det man får minst är 3 enheter. Alla färdigheter som man får med lyckad utbildning får man också med medellyckad, dock är det en stor del som man inte får med misslyckad.

/Marcus, det är aldrig fel med lax :gremtongue:

The_Gorger

Hero

Toppen! Jag har en personlig slav (Hej Fredrik!;)) som jag skall be om att kalkera infomationen åt mig.

/Kalle
När jag åkte igenom Åmål en gång stannade jag förbi en pizzeria för att käka. De hade en laxpizza med det välklingande namnet Salmonella. Jag tog en quattro formaggio, ett beslut jag ångrat sedan dess. Tänk att ha käkat pizzan Salmonella :gremooo: