Re: Vidare funderingar
Det är ju bra mycket friare, men nu tvingar du mig att gräva fram en sådan utbildning att jämföra med.
Utbildningen hämtas från thalamurmodulen, sidan 12, denna är nog dock något missvisande eftersom denna bara omfattar medborgarna (dvs överklassen) och de därför nog är tilltagen lite. Med misslyckad utbildning så fås det 18 enheter från själva grundutbildningen (sedan finns det fyra olika tillval) fördelat på 6 färdigheter. Av tillvalen ger det första (kulturakademi) 4 enheter fördelat på två färdigheter, de andra tre 6 st fördelat på 3 färdigheter. Dessa är också beroende på framgångslagen, det är fler färdigheter och fler enheter om man lyckas bättre.
Sammanfattnigsvis så är det fler enheter och fler färdigheter än vad som fås genom familjeyrket, trots att detta är det näst värsta utfalet som utbildningen kan få. Detta får väl jämföras med en riktigt dålig omgång slag på familjenäringen (gissningsvis runt 12 enheter på fyra färdigheter). Om man sen får en bättre lyckad utbildning så åker antalet färdigheter och enheter iväg emot höjder som i praktiken är onåbara med familjenäringen.
Eftersom detta kan vara lite missvisande om man jämför med vanligt folk, detta är trots allt överklasskolor, så jämför jag också med cirefalier, vars skola är mer allmän.
Där ger en misslyckad utbildning totalt 16 enheter fördelat på 8 färdigheter, vilket precis som väntat är mindre än thalaskernas överklasskola men fortfarande högre än det jämförande värdet som jag använder från familjenäringen. Värt att notera är att cirefaliernas grundutbildning innehåller en färdighetsgrupp som kallas familjespecifika vilket är de färdigheterna som slås fram med huvudnäringen. Där hamnar 2/4/6 enheter.
Så svaret på frågan är helt enkelt, mycket bättre både bredd och (i de flesta fall) djupmässigt.
/Marcus ska äta lax nu