Nekromanti Gondeon - steg 1

Nightowl

Champion
Re: Wantale

Wantales pygméer ser ut ungefär som vidoniska fauner - den största skillnaden är kulturell - de rakar av sig allt hår (de bor i en öken). Vidoniska fauner är redan ganska mörkhyade.

Onokentaur betyder "åsnekentaur". Deras fyrbenta del liknar mer än åsnas än en hästs. De har liknande ansiktsdrag som en vanlig kentaur, men har mörkare skinn och gråsvart hår. I motsats till kentaurer har de riktiga skägg. De är mycket mindre än kentaurer; i motsats till wantaliska fauner har de andra grundegenskaper än sina sydliga släktingar. Den stereotypa onokentauren är en girig och äventyrlig affärsman.

Erik

The_Gorger

Hero

Aha, men pygméerna och faunerna är alltså inte av samma fenotyp! De kan bara inte vara av samma fenotyp pga avståndet. Har inte du sagt att du vill ha mer kulturella skillnader inom de ickemänskliga sapienta arterna? (Det gillar jag med) Detta innebär fenotypskillnder, dvs små, men för den aktuella arten, tydliga skillnader i utseende. Skillnad i utseende medför skillnad i GE enligt Eonlogiken.
Människor från olika ställen har olika sorters kroppar, varför inte samma sak med faunerna? Så låt pygméerna vara lite längre/kortare/bastantare/smalare eller någon annan skillnad (som inte påverkar GE), tex smalare/bredare näsa/ögon/läppar/haka/kindben/panna osv.

Nightowl

Champion

Aha, men pygméerna och faunerna är alltså inte av samma fenotyp! De kan bara inte vara av samma fenotyp pga avståndet.
Uh, sorry. Den regeln gäller bara i verkligheten. Gondica har i motsats till de flesta andra fantasyvärldar faktiskt en form av evolution, men den funkar inte som vår. Så det är faktiskt fullt möjligt att två individer bor på varsin sida av en kontinent och tillhör samma fenotyp. Och kulturella skillnader har inget med fenotyp att göra, för övrigt.

Inte för att det nödvändigtvis är så, men bara så du vet. Skulle man tillämpa jordisk biologi borde rimligtvis megafaunan vara utdöd, men det är den inte.

Fast anledningen till att de har inte olika sorters kroppar är att jag inte kan visualisera en intressant skillnad som inte gör dem till khoi* med horn, vilket är jävligt beigt. Den rimliga skillnaden är att de har mörkare skinn, men det säger ju inte så mycket. Fauner är ju rätt svartmuskiga till att börja med. De är i vilket fall inte mindre än faunerna i Vidonia - de är bara människorna som kallar dem något som översätts med pygméer.

Frågan är hursomhelst tämligen akademisk, eftersom folk i Vidonia inte ens vet att pygméerna *är* fauner. Antalet högtermalier som mött en är ca 3-4 stycken. Ingen av dem har någonsin varit söder om Regnveden. Att spela pygmé är inte ens som att spela kamorf, nu pratar vi om nån som vill spela hyggelmonster. Lägg ditt krut på andra delar av Gondeon så har jag kanske hunnit fatta ett vettigt beslut vid det laget.

Erik

*"Bushmän"

The_Gorger

Hero

Uh, sorry. Den regeln gäller bara i verkligheten.
Waaaa! *ligger på golvet, slår nävarna i det och gråter mangastyle* Nähä, bara att acceptera och gå vidare då...

Lägg ditt krut på andra delar av Gondeon så har jag kanske hunnit fatta ett vettigt beslut vid det laget.
Jag är bara nyfiken, jag är redan inne på längder och vikter.